HP kondigt aan dat Equens, een van de grote pan-Europese betalingsverwerkers, zijn bedrijfsefficiëntie heeft verhoogd door de it-activiteiten te monitoren met HP Business Service Management software (BSM).
Tijdens de drukste dagen van het jaar verwerkt Equens bijna tien miljoen debitcard transacties, dit in een land met rond de zestien miljoen inwoners. Dit vertaalt zich jaarlijks naar meer dan 9,9 miljard betaaltransacties en 4,1 miljard pos- en atm-transacties.
Om de reactietijd van een transactie voor de klant te verbeteren en de groeiende business te ondersteunen, heeft Equens inzicht nodig in de complexe onderliggende structuur. Inzicht dat verder gaat dan uitsluitende basis monitoring om de 24/7-beschikbaarheid te garanderen. Equens werkt nauw samen met HP partner Arcade ICT en heeft HP BSM-monitoringsoplossingen geselecteerd om haar Converged Infrastructure te beheren.
'De toename van de elektronische betalingstransacties, nieuwe beveiligingsrisico’s en steeds strengere functionele standaardisatie-eisen zorgen ervoor dat Equens behoefte heeft aan de implementatie van Itil-best practices en de verbetering van de kostenefficiëntie van de it-diensten', zo meldt Tony van den Enden, projectmanager Equens. 'Onze achthonderd diensten lopen via generieke netwerken en systemen met ongeveer zestig tot zeventig diensten door hetzelfde stuk hardware. In het verleden moesten we langs verschillende logboeken van apparaten om te kijken hoe het met de netwerkcapaciteit gesteld was. HP BSM daarentegen biedt ons een end-to-end zicht in het netwerk dat de oorzaak van uitval toont. Het verminderen van de manuren die besteed worden aan monitoring stelt ons in staat problemen tot wel 50 à 60 procent sneller op te lossen, wanneer HP BSM volledig geïmplementeerd is.'
Op basis van Itil-best practices maakt HP BSM het voor Equens mogelijk om de prestaties en beschikbaarheid van applicaties en daarnaast infrastructuur, te monitoren. HP BSM combineert verzamelde data via zowel HP Application Performance Management (APM), HP Automated Network Management (ANM), HP Storage Essentials en HP System Management, als via oplossingen van derden. Dit maakt het voor het uitvoerende team mogelijk de gezondheid van de bedrijfsdiensten te monitoren en te behouden. Hierdoor gaat it een belangrijke bijdrage leveren aan de bedrijfssuccessen.
HP Operations Manager i (OMi) biedt een totaaloverzicht van de applicaties, systemen, opslag- en netwerkcomponenten zodat verstoring duidelijk zichtbaar is. Het maakt automatisering van eventcorrelatie en -analyse mogelijk en waarschuwt automatisch het it-team over falende diensten. Hierdoor vermindert het aantal afzonderlijke incidenten en daarnaast de tijd die nodig is om problemen op te lossen. HP Service Intelligence converteert data in bruikbare kennis. Deze kennis ondersteunt Equens in het voorspellen, voorkomen en oplossen van problemen met de it-diensten.
Een real-time servicemodel, gebaseerd op de HP Universal Configuration Management Database (UuCMDB), ondersteunt bij het traceren en beheren van dynamische veranderingen en de applicatie wordt aangepast aan de infrastructuur. Daarnaast vergemakkelijkt het incident- en veranderingsmanagementprocessen doordat deze worden gestandaardiseerd door middel van methodieken met HP IT Service Manager (ITSM)-software. Ook zorgt het voor een nauwe integratie met de overige monitoringmiddelen van Equens en verzekert het efficiënt incident-, probleem- en verandermanagement binnen de gehele organisatie.
'De openstelling van betalingsdiensten aan internetapplicaties heeft niet alleen gezorgd voor een toename van de beveiligingscomplexiteit, maar ook de compliance wordt steeds meer betrokken', aldus Raymond Huner, country manager HP Software Nederland. 'HP BSM-software maakt het voor bedrijven zoals Equens mogelijk om kostenefficiënt te voldoen aan lokale en nationale wetgevingen, zoals het Payment Card Industry Data Security Standard initiatief.'