Luchtvaartmaatschappij Emirates heeft tijdens het Windows 8 launch event in Dubai bekend gemaakt bezig te zijn met de ontwikkeling van diverse toepassingen voor de zakelijke sector: genaamd Knowledge Driven In-flight Service (KIS). Dit in-flight communicatie- en managementsysteem, in 2004 door Emirates geïntroduceerd voor pursers, zal werkzaam zijn op de binnenkort te verschijnen zakelijke tablet HP ElitePad 900 voor betere dienstverlening aan zijn passagiers.
Voor ondersteuning van de crew heeft Emirates een applicatie ontwikkeld die het personeel van belangrijke informatie voorziet om beter te kunnen inspelen op de wensen van de passagiers en klanten. Met het Windows 8-platform op de HP ElitePad 900-tablet krijgt het personeel via de KIS-applicatie de mogelijkheid betere dienstverlening te bieden.
Directe feedback
Emirates-pursers kunnen gebruikmaken van de KIS-applicatie om het cabinepersoneel voor aanvang van iedere vlucht te instrueren over de persoonlijke voorkeuren en wensen van de passagiers. De crew kan de applicatie tevens inzetten om tijdens de vlucht upgrades naar business class of first class uit te voeren voor Emirates Skywards-members. Daarnaast is het mogelijk om feedback van passagiers via KIS direct bij aankomst te versturen naar het Emirates-hoofdkantoor.
De tablet die in oktober door HP is aangekondigd, wordt in januari 2013 in gebruik genomen en is speciaal ontwikkeld voor de zakelijke markt. In combinatie met de geoptimaliseerde Windows 8 touch-interface, die snel de belangrijkste informatie via Live Tiles toont, kan de crew meer tijd besteden aan persoonlijk contact met de passagiers.
Wanneer de introductiefase afgerond is, beschikt Emirates over duizend HP ElitePad 900-tablets met de KIS-applicatie.
KLM en iPads
Luchtvaartmaatschappij KLM deed maart 2012 een proef met iPads voor vliegend personeel. In de cockpit vervingen apps op de iPad de loodzware boekwerken die piloten onder handbereik moeten hebben. In de cabine had het personeel op de iPad een schat aan informatie over de passagiers onder handbereik. In totaal beschikten honderd medewerkers over een bedrijfs-iPad. De proef werd gedaan met vijftig medewerkers onder het cabinepersoneel en 110 piloten. Zestig piloten werkten op hun privé-iPad.
De uitrol van iPads ging echter niet door. Het beschikbaar stellen van een iPad voor het personeel in de cockpit en cabine van KLM-toestellen zou een investering vergen van 3,5 miljoen euro. Dat rijmde niet met het verlies dat Air France-KLM leed. Er was gewoon geen geld voor zo’n forse uitgave.