Om basisscholen te helpen ict en social media structureel in te bedden in het onderwijs, is Samsung gestart met het eerste landelijke particuliere initiatief voor het basisonderwijs. Het Samsung Onderwijs Innovatiefonds wil scholen en leraren helpen leerlingen de ict-vaardigheden mee te geven die zij nodig hebben om succesvol te zijn in de toekomst. Met het initiatief investeert Samsung 570.000 euro in het Nederlandse basisonderwijs.
Basisscholen willen hun leerlingen voorbereiden op de wereld van morgen. Door de mogelijkheden die ict en social media bieden, gaan de kenniswerkers van de toekomst anders met informatie om. Ook zullen zij op een andere manier samenwerken. Basisscholen willen daarom ict en social media structureel inbedden in het onderwijs. Scholen kunnen hiervoor een FIT-trajecttraining aanvragen ter waarde van dertigduizend euro, die gratis ter beschikking wordt gesteld door het Samsung Onderwijs Innovatiefonds. Voor deze trainingen werkt Samsung samen met Innofun. Tijdens deze trainingen vergroten en vernieuwen schoolbesturen en leraren hun expertise en onderwijsstandaarden om leerlingen de ict-vaardigheden mee te geven.
Training aanvragen
Het Samsung Onderwijs Innovatiefonds verstrekt kosteloos tot eind 2013 negentien FIT-trajecttrainingen. De aanvragen van de trainingen worden in drie ronden door een onafhankelijke en deskundige commissie beoordeeld, die onder leiding staat van Robert-Jan Simons, hoogleraar didactiek in digitale context van de Universiteit Utrecht. Op www.onderwijsinnovatiefonds.nl kunnen geïnteresseerden meer lezen over het fonds en direct een FIT-trajecttraining aanvragen.
Hope for Youth
Het Samsung Onderwijs Innovatiefonds maakt deel uit van het wereldwijde programma ‘Hope for Youth’ dat ten doel heeft het onderwijs voor kinderen te verbeteren. Met het Samsung Onderwijs Innovatiefonds wil Samsung zijn kennis van innovatie en technologie inzetten om basisscholen in Nederland te ondersteunen met de mogelijkheden van ict en social media een structurele plek in de les te geven. Samsung wil er zo voor zorgen dat kinderen de competenties leren die zij in de snel ontwikkelende kenniseconomie nodig zullen hebben.
Prima, je kunt niet vroeg genoeg leren dat het leven draait om geld verdienen en dat je je dat het best verdient met een politiek correct sausje 🙂
De kern van onderwijsverandering zit niet in digitale apparatuur (wifi, elk kind een device), maar in de wijze waarop met leerstof wordt omgegaan.
Zolang leraar en methode centraal staan, krijg je geen passend onderwijs, want in relatie naar 1 op 1 onderwijs loopt de leraar continu tegen de grenzen van zijn mogelijkheden op.
Als echter de onderwijsinhoud gebaseerd is op leerlijnen en ondersteund wordt door adaptieve, digitale programma’s wordt ontwikkeling op eigen niveau en in eigen tempo mogelijk. Het eigenaarschap van het leren ligt dan bij de leerling en daar hoort het ook thuis.
In de praktijk tonen wij dit reeds aan met de digitale reken/wiskunde methodiek MATH (zie http://www.exova.nl).