De Amsterdamse startup PeerReach, gespecialiseerd in het analyseren van socialemediadata, heeft een investering van 250.000 euro opgehaald. De drie investeerders komen uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk en China. PeerReach gebruikt het extra kapitaal voor de internationalisering van de activiteiten en de uitbreiding van het team dat nu nog uit zes mensen bestaat. Met de technologie van PeerReach krijgen gebruikers inzicht in welke connecties en Twitter-berichten uit peergroepen op internet interessant kunnen zijn.
De drie investeerders komen uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk en China. Onder de investeerders bevindt zich de in Shanghai woonachtige ondernemer en investeerder Marc van der Chijs, die eerder de Chinese videodienst Tudou opzette en naar de beurs bracht.
PeerReach, opgericht in september 2011 door Zlatan Menkovic en Nico Schoonderwoerd, zegt zo’n 45 miljoen Twitter-accounts in kaart te hebben gebracht door deze te analyseren en te categoriseren in deelgebieden zoals technologie, sport en wetenschap. Deze informatie wordt onder andere gebruikt om de gesprekken op Twitter beter in kaart te brengen, maar is voor derde partijen ook beschikbaar om hun eigen dienst te verrijken.