Waar enterprise software ooit werd gekenmerkt door de invoer van enorme hoeveelheden data, een lange release cyclus en een gebruikersinterface die ver achterloopt op de huidige standaarden, kenmerken de enterprise cloudleveranciers zich door razendsnelle implementatie van nieuwe functionaliteiten en technologieën.
Uit internationaal onderzoek van Technology Evaluation Centers (TEC) blijkt dat ruim driekwart van de managers niet tevreden is over de flexibiliteit van hun erp-systeem. Hun grootste frustratie is de starheid van de bedrijfssoftware (21 procent). Door de rigiditeit kunnen veranderingen als nieuwe wetgeving of fusies niet of nauwelijks worden doorgevoerd in de bedrijfssoftware. 12 procent van de leidinggevenden zegt in de greep te worden gehouden door de erp-leverancier.
De enquête is uitgevoerd in opdracht van erp-leverancier Unit4. Ruim acht van de tien ondervraagden zegt bij de aanschaf van een nieuw erp-systeem scherper te letten op de aanpassingsmogelijkheden. De ondervraagde managers verwachten de komende vijf jaar met verschillende veranderingen te maken te krijgen. Het meest genoemd worden: overnames of desinvesteringen (35 procent), nieuwe bedrijfsmodellen (39 procent), nieuwe producten of diensten (57 procent), fusies (18 procent), reorganisaties of herstructureringen (34 procent).
Flexibel meebewegen
Als we inzoomen op nieuwe bedrijfsmodellen en nieuwe producten en diensten dan spelen de online kanalen een cruciale rol. Niet alleen moet de bedrijfssoftware flexibel meebewegen met de markt en trends, het succes wordt mede bepaald door het vermogen om online nieuwe diensten snel in te zetten of diensten aan een veranderende markt aan te passen. In een omgeving waar concurrentie één klik verwijderd is, is creativiteit essentieel voor vernieuwende dienstverlening. Snelheid van handelen en op maat bedienen van de klant zijn succesfactoren.
De nieuwe generatie bedrijfssoftware maakt dit mogelijk. Deze spelers hebben het Software-as-a-Service principe in hun dna en maken slim gebruik van de werking van tools die consumenten, klanten en medewerkers ook thuis gebruiken zoals Facebook, Twitter, YouTube en Google. Door deze concepten als basis te nemen voor de bedrijfsvoering is het blootstellen van bedrijfsprocessen en bedrijfsdata naar externe kanalen geen enkel probleem meer. Immers, de oplossing zelfs is volledig via internet benaderbaar, en is gebouwd op open industriestandaarden. Door een generieke applicatie via internet aan te bieden, is het bijblijven met de gangbare standaarden zoals HTML5, CSS3, responsive design en social logins geen uitdaging meer.
Een voorbeeld hiervan is salesforce.com. Elf jaar geleden begonnen als crm-leverancier maar inmiddels het grootste cloudplatform ter wereld met meer dan 2,5 miljoen gebruikers. Niet alleen meer gericht op het stroomlijnen van verkoopprocessen, maar ook op het bieden van customer service, performance management en het integreren van sociale kanalen in de bedrijfsvoering. Daarnaast is het een hyperproductivity development platform met meer dan 800.000 developers.
Medewerkers werken met salesforce.com ‘in de feed’. Door gebruik te maken van Chatter, een facebook-achtige applicatie geïntegreerd met alle Salesforce-objecten, kan een medewerker zich abonneren op klanten, opportunity’s, supportcases en corporate documenten. Via zijn mobile device krijgt hij updates als een deal is gewonnen of de prijslijst is gewijzigd. Razendsnel wordt de laatste stand van zaken van klanten gedeeld binnen de hele organisatie.
Doelgroepen benaderen
Met Radian6 en Buddy Media, samengevoegd in de marketing cloud, wordt geluisterd naar sociale kanalen, en kan worden gereageerd op specifieke vragen die de organisatie of het merk betreffen. Ook kunnen via Buddy Media specifieke doelgroepen worden benaderd met ’social ads’, advertenties op sociale media. Zo kan bijvoorbeeld een YouTube film over de nieuwe hypotheken-applicatie van een financiële instelling, worden gedeeld in de Facebook fanbase met leeftijden tussen de 18 en 34, statistisch de doelgroep die de meeste offertes voor hypotheken opvraagt en afsluit.
Dit type bedrijfssoftware heeft veel componenten in zich die traditioneel thuishoren in het ‘online domein’. Veel corporate websites zijn minder geavanceerd en bieden dan ook minder mogelijkheden dan cloud enterprise software. Dit is ook de traditionele kloof als het gaat om gebruik van privé software en zakelijke software.
Waarom werkt een erp-systeem niet identiek als Facebook? De adoptiegraad is vele malen hoger en gebruik wordt sneller geleerd, als ook de zakelijke software zich gedraagt als software die medewerkers (en klanten) thuis gebruiken. Tegenwoordig kiest men geen erp meer die een verticale oplossing biedt voor het type bedrijfssoftware (de traditionele ‘silo’s’ van database-erp-software – interface), zoals een geintegreerd logistiek-financieel pakket voor het mkb, maar een platform dat zich in de breedte snel en makkelijk laat aanpassen naar nieuwe bedrijfsmodellen, producten en diensten en technologisch up-to-date is met de laatste internet standaards.
Met een dergelijk platform, of ‘business agility layer’, kan een veelvoud aan business solutions worden gebouwd, voor bijvoorbeeld erp, logistics, sales, marketing, legal, hr en finance. Al deze verschillende soorten business solutions hebben met elkaar gemeen dat ze een open karakter kennen, te gebruiken zijn op alle mobile devices en meeschalen in performance en gebruik. Het is tegenwoordig ook zaak om te kijken waar de corporate website moet integreren met de bedrijfssystemen; klantgegevens komen uit het crm-pakket, product-, financiële en transactionele gegevens kunnen beter vanuit het erp geserveerd worden. Daar ligt tenslotte de unieke bron. De gedachte dat alle functionaliteiten en data die een bedrijf online wil ontsluiten ook in dit domein thuishoren, is daarmee definitief verleden tijd. Alleen met een flexibele en schaalbare enterprise software omgeving, kunnen organisaties zich nu en in de toekomst aanpassen aan én vormen naar een veranderende markt.