Computable vroeg de leiders van het ict-consultancybedrijf Capgemini, het ict-adviesbedrijf IBM en het ict-consultancybedrijf Atos, naar hun verwachtingen voor 2013. Volgens strategy leader Marc Zegveld van IBM Benelux gaat het er in 2013 om met de inzet van ict het verschil te maken ten opzichte van de concurrentie.
Welke trends ziet u in de ict-consultancywereld en wat brengt 2013?
‘Ict wordt een steeds belangrijkere factor binnen de bedrijfsvoering. In 2013 zullen veel ondernemingen keuzes moeten maken om kosten te besparen. Onze wereldwijde Ceo-study van 2012 gaf aan dat technologie de belangrijkste externe factor is die invloed heeft op een organisatie. Ceo’s maar ook Cmo´s, verantwoordelijk voor de marketing binnen de organisatie, zetten steeds vaker ict in om het verschil te maken ten opzichte van concurrenten.
Nieuwe vormen van ict hebben zich over een aantal jaar bewezen. Analytics neemt een grote vlucht in 2013. Denk bijvoorbeeld aan online retailers die met behulp van analytics grote hoeveelheden klantdata kunnen analyseren om een persoonlijke dialoog te voeren met de klant en zo relevante aanbiedingen te doen. Of banken die steeds vaker gebruik maken van ict om klanten betere producten te bieden en betere service. Met technologie kan een bedrijf zich onderscheiden. Een specifiek voorbeeld hiervan in Nederland is Wehkamp, waar wij als IBM bij betrokken zijn bij het inzetten van analytics and crosschannel marketingoplossingen om een duurzame relatie op te bouwen met klanten.’
Hoe kunnen ict-afdelingen en organisaties het verschil maken in 2013?
‘Consultants moeten zich in 2013 breed oriënteren om verbanden te kunnen leggen die relevant zijn voor de dagelijkse praktijk van de klant. Diepgaande kennis van de bedrijfstak en communicatievaardigheden zijn hiervoor essentieel. Maar het belangrijkste is dat hij of zij een brug kan slaan tussen ict en de bedrijfsvoering. Ict-professionals kunnen hieraan appelleren om innovaties door te voeren. Zorg ervoor dat je nadenkt over hoe een ict-functie de bedrijfsvoering kan versterken. Kruip in de huid van de business owner. Het gaat erom waarde te creëren met ict-toepassingen.’
Kunt u een ‘gouden’ tip geven aan onze lezers?
‘Ga nog een stap verder. Kruip niet alleen in de huid van de business, maar ook van de klant en de partner van de klant. Om te begrijpen hoe de communicatie naar klanten kan worden versimpeld, moet je weten welke beslissingen door een klant worden genomen. De mogelijkheden van ict zijn eindeloos, onder andere dankzij de groeiende mogelijkheden om uit de toenemende hoeveelheid data inzichten te verkrijgen die we voorheen niet hadden. Als ict-professional wordt je rol binnen het bedrijf dus ook steeds belangrijker. Zorg dat je die industrie- en businesskennis opbouwt om de vertaling te kunnen maken hoe ict kan helpen om de business te versterken.’
Over Marc Zegveld
Marc Zegveld is als IBM-partner verantwoordelijk voor de Benelux adviesgroep Strategie & Transformatie. Deze groep bouwt voort op de 100-jarige IBM transformatiegeschiedenis. De strategie- en transformatie-adviseurs zijn actief in 170 landen en zijn internationaal georiënteerd.
Grappig! Door de experts van deze site (die nog geen strategy leader zijn) was al een discussie over “in het bezit zijn van sectorkennis en inlevingsvermogen door professionals” om beter hun taak te kunnen uitvoeren!
https://www.computable.nl/artikel/opinie/management/4551069/2379250/gezocht-projectmanager-als-kameleon.html
Mooi verhaal natuurlijk, maar je moet wel weten waar je over praat.
Hoorde vanmiddag dat IBM een Gevirtualiseerde Hadoop omgeving bij ABN AMRO heeft neergezet.
Even de Hadoop voor Dummies boeken erbij pakken mannen en daarna rap je excuus aanbieden aan de ABN AMRO.
Ik kan me eigenlijk wel vinden in dit artikel.
Dit artikel gaat natuurlijk over big data analytics zonder big data te noemen. De truc is niet om wat software en hardware neer te zetten en dan is het klaar. Vanuit Almere DataCapital werken we al langere tijd samen met o.a. IBM en allerlei andere partijen die analytics oplossingen hebben. Leveranciers weten wat je er mee kan doen en kunnen daar mee helpen, niet alleen richting de ICT maar vooral naar de business toe. Als je slim bent maak je daar in een samenwerking gebruik van.
Analytics als tool is in feite geen ICT aangelegenheid, het is alleen maar het ICT gedreven gereedschap. Dat geldt overigens voor heel veel ICT toepassingen, als je er (als gebruiker) niet mee overweg kunt levert het veel te weinig op of kost het zelfs geld.
De opmerkingen over wat consultants moeten kunnen is wel grappig in de zin dat als consultants dit niet zouden kunnen het helemaal geen consultants zijn. Dat was 20 jaar geleden trouwens ook al zo….
Oscar,
20 jaar geleden leefde onze (gouden)kip nog en bestond windows for dummies nog niet!
Sterker nog, toen prutste ik nog met Windows 3.x en Unix.
Moet er wel een beetje om lachen.
Betreffende artikel vraag – Gouden tip:
Get your head out of the cloud and go to work.