Een aantal Nederlandse SAP-dienstverleners heeft het initiatief genomen om gezamenlijk een alliantie op te richten. Het collectief heet TopForce Alliance en bundelt de specialistische kracht van individuele SAP-partijen. De eerste twee dienstverleners die toe zijn getreden zijn The Next View en Interdobs. De alliantie wordt op 1 januari 2013 operationeel en naar verwachting beschikt het dan over vijfhonderd tot zeshonderd SAP-specialisten.
Via The Next View (dertig medewerkers) en Interdobs (vijftien medewerkers) beschikt TopForce Alliance over de eerste 45 SAP-specialisten. Op 1 januari doen er naar verwachting tien partijen in de alliantie mee, die gezamenlijk voor 250 tot driehonderd SAP-specialisten zorgen. De andere helft wordt ingevuld met de inzet van SAP-zzp’ers.
TopForce Alliance dekt in totaal vijftien SAP-specialismen af. Met de toetreding van The Next View zijn de eerste vier specialismen ingevuld: cloud, integration, intelligence en mobility. Interdobs voegt hier business intelligence aan toe.
Zelfstandig en eigen identiteit
De kracht van het collectief zit hem volgens managing director Onno Coenen vooral in het feit dat de dienstverleners gezamenlijk de gehele SAP-scope kunnen afdekken. ‘Zelfstandig kunnen de deelnemers nooit de preferred-status bij SAP-klanten krijgen, maar gezamenlijk lukt dat wel. Via TopForce Alliance krijgen zij toegang tot de grote SAP-klanten en genereren ze voor langere tijd business door meerjarige raamcontracten met SAP-klanten af te sluiten. Binnen de alliantie blijven ze zelfstanding en houden ze hun eigen identiteit.’
Coenen trekt de vergelijking met de grote ict-dienstverleners die in staat zijn om raamcontracten af te sluiten. ‘Zij richten zich op grote SAP-klanten als NS, Belastingdienst, Kadaster, Achmea, Nuon, Alliander, Enexis, et cetera. Die organisaties hebben al SAP draaien, maar hebben ook een roadmap waarin zij meer specialistische onderdelen van SAP willen gaan implementeren. Denk dat aan zaken als supplier lifecycle management, supply chain management en customer relationship management. Dat kunnen specialistische partijen doen die tot onze alliantie toetreden.’
Faillissement TopForce
De naam TopForce Alliance stamt af van de failliete SAP-dienstverlener TopForce. The Next View nam delen van het failliete bedrijf over, waaronder de handelsnaam. Coenen realiseert zich dat sommige partijen in de markt mogelijk een negatieve associatie hebben met de naam TopForce, maar heeft toch bewust gekozen voor deze naam voor de alliantie. ‘De naam dekt namelijk volledig de lading. We hebben het juridisch getoetst en we mogen deze naam gewoon voeren.’
De rest van 2012 is TopForce Alliance druk bezig met het vormgeven van het collectief en Coenen hoopt de komende tijd meer namen bekend te kunnen maken die toetreden. ‘We zijn nu met dertien partijen in een vergevorderd stadium en zetten daarbij de laatste puntjes op de i. Voor kerst zijn alle contractbesprekingen met de eerste groep kandidaat-deelnemers afgerond zodat we vanaf januari operationeel kunnen zijn.’
http://www.topforceassociates.com/ is nog wel steeds in de lucht, tijd om die eindelijk eens offline te halen lijkt mij zo.
Dergelijke ontwikkelingen spelen al lange tijd en intermediairs verzorgen deze dienstverlening al enige tijd. In mijn optiek niets nieuws. Wij (HeadFirst) hebben dit reeds in onze dienstverlening opgesloten en voorzien bij een aantal van onze klanten reeds in deze behoefte. In onze ogen niets nieuws maar een ontiwkkeling welke reeds gaande is. Je kan je dus gewoon bij ons aanmelden via de website.
Ik ben een grote voorstaander van ontwikkelingen die op overtuigende wijze laten zien dat ze nuttig zijn voor het bedrijfsleven.
Spijtig genoeg herken ik niets nieuws in het bedoelde artikel over het collectief.
Voordelen zoals preferred suppliership, toegang tot data-base, end-to-end afdekking van activiteiten zijn er al op de markt en vraag ik me af waar de voordelen te vinden zijn.
Hoe zit het met zelfstandigheid van een participant, wat kost de deelneming (kan niet gratis zijn of toch wel?), hoe staat het met de klanttarieven, wie gaat betalen voor bestaan van het collectief, hoe staat het met de kwaliteit etc.
Kortom de business van het collectief is niet sterk genoeg geformuleerd waardoor ik twijfel aan het nut van het collectief.
Tenslotte. De koppeling van de naam aan een failliete object vind ik nogal onverstandig, want het kan de twijfel nog meer versterken.