Het Nederlandse bedrijf Digidentity is door de Britse overheid geselecteerd om de ‘DigiD’ voor zijn 63 miljoen burgers te verzorgen. Het identiteitsplatform wordt samen met zes andere partijen, waaronder The Post Office en Verizon, ontworpen en in 2013 geleverd. Digidentity is gekozen vanwege zijn visie en brede ervaring met DigiD en eHerkenning. De technologie van Digidentity biedt de Britse overheid een hoog betrouwbaarheidsniveau.
De Britse overheid wil burgers laten inloggen op een aantal overheidsdiensten met behulp van een digitale identiteit. ‘Het geeft veel voldoening dat we de Britse overheid ervan overtuigd hebben dat met onze oplossing, zonder dure pasjes, het hoogste betrouwbaarheidsniveau kan worden gegarandeerd’, zegt Digidentity-ceo Marcel Wendt.
Bij de oplossing van Digidentity worden gegevens opgeslagen in een digitale kluis waar enkel de gebruiker toegang toe heeft. Hierdoor blijven burgers eigenaar van hun eigen identiteit. Deze nieuwe manier van online identificatie moet de toegang tot online services veiliger maken. Door het ontbreken van een centrale database, zoals het gemeentelijke basisadministratie (GBA) in Nederland, moet de identiteit van de burger opgebouwd worden uit een combinatie van verschillende bewijzen, bijvoorbeeld het paspoort, een energierekening of polisgegevens vaneen verzekering.