Een tsunami aan data waar je wat mee moet. Dat is kort en goed wat je te doen staat. Voordat je kunt opdraven bij de directie voor tekst en uitleg wat ‘we’ gaan doen met Big Data, is het beter eerst orde op zaken te stellen. De uitdagingen voor het management zijn op de volgende zeven noemers te brengen: Invreten in de materie, Fileren tot op het bot, Voorbereiden op de voorspelmachine, Op tijd portemonnee open en dicht, Temmen van dat vermaledijde privacy-issue, Niet om zeep helpen van zolderkamerinnovaties en Hacken van de eigen data-solo's
Invreten in de materie
Invreten en inlezen moet je makkelijk afgaan, het is per slot van rekening niet de eerste hype waar je mee geconfronteerd wordt. Wel even oppassen voor vendor-talk of techno-talk. Je herkent het zo, als er teveel Hadoop kabala in voorkomt bijvoorbeeld, kunt u het beter nog maar even links laten liggen. Invreten gaat natuurlijk om invreten in de business mogelijkheden en potentiele blokkades. Met een knipoog verwijzen we naar onze big data research blog, waar zaken zo helder mogelijk op een rij worden gezet.
Fileren tot op het bot
Dan fileren tot op het bot. Daar is het een uitdaging voldoende ver weg te blijven van taxonomie-discussies. Uiteindelijk betekent big data een enorme opwaardering van de data-kijk op organisaties. Je zult zien dat big data vooral bovenmatig veel aandacht vraagt voor data buiten de eigen bedrijfspoorten. Bovenmatig veel gaat over ongestructureerde data. Het vlees op het bot bestaat echter uit het voorspelbaar maken van het onvoorspelbare.
Voorbereiden op de grote voorspelmachine
Bereid je organisatie voor op de grote voorspelmachine. De belofte dat je nagenoeg op alles kunt inzoomen en uitzoomen, van gedrag van een individu tot collectieve acties in een markt, betekent pas echt wat als je dit inzicht kunt omzetten in actie. Dan is het zorg dat je niet beland in een grote ‘Big Intelligence Freakshow’, intelligentie om de intelligentie, maar dat je mensen zowel met delivery skills als discovery skills bij elkaar zet om die machine te bouwen.
Op tijd de portemonnee open en dicht
Timing is alles in het leven, dat geldt zeker ook voor big data. Dat je inmiddels aan poc’s (proof of concept) moet gaan beginnen is een no-brainer. Maar bepalen wanneer je gas moet geven hangt van veel meer zaken af. Niet in de laatste plaats van de vraag of je klanten er wel klaar voor zijn, nog los van de interne weerstand en gebrek aan kennis.
Tem dat vermaledijde privacy-issue
Hoe je privacy organiseert is een veel productievere vraag dan de vraag waar het heen gaat met privacy in deze wereld. Privacy is de nieuwe munteenheid. Iets waar mensen geld voor over hebben of bereid zijn in te leveren als er wat tegenover staat. Het is tevens de nummer één sta in de weg voor grootschalige big data aspiraties. Sleutelen aan het eigen business model en concepten als vrm (vendor relationship management) waar klanten mede-eigenaar worden van ‘jouw’ data lijkt een onvermijdelijk slotakkoord.
Breng die zolderkamerinnovaties niet om zeep
Die poc’s van je gedijen het best aan de rafelranden van de organisaties. Zoals in de begindagen van e-commerce, toen medewerkers zelf thuis dingen gingen bouwen en testen. Een cultuur van innovatie stimuleren is niet iedereen gegeven, de uitdaging is om die mensen te vinden en bij deze personen big data op het bordje te leggen.
Het hacken van de eigen data-silo’s
Total data management, de aanpak om het zolderkamerniveau te liften naar schaalbaar innovatievermogen, vereist het omploegen van uw zo mooi aangeharkte data-tuintjes. Data uit crm, sociale media, erp, sensoren, mobiele toepassingen, alles bij elkaar maakt het mogelijk om business te richten op volledig nieuwe inzichten. Het hacken van de eigen organisatie is wat je de directie kunt voorhouden als vergezicht op het pad om ‘wat te gaan doen met big data’. En dan maar kijken hoe ze zullen reageren.
Menno van Doorn, directeur Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van Sogeti
Menno,
Leuk artikel. Waar voor dank.
Ik denk dat iedere ontwikkeling in de IT in zekere zin een uitdaging voor het management van veel organisaties is of kan worden. Het is van belang om hier een helder en duidelijk beleid voor op te stellen. En dit ook geregeld te toetsen en aan te passen waarbij nodig.
Voor Big Data is het van belang om vooraf tijdens het opstellen van de business-case duidelijk te hebben wat je er mee bereikt, hoe je het wil gaan doen en last but not least wat het kost. Als dit vooraf niet duidelijk is, is de kans op succes klein.