22 procent van de hr-managers gaat in 2013 beleid ontwikkelen voor medewerkers die met hun eigen mobiele apparaat toegang willen tot het bedrijfsnetwerk (bring your own device, byod). 49 procent zegt overigens in 2013 niks te gaan doen met byod. Dit meent onderzoeksbureau TNS Nipo naar aanleiding van onderzoek onder 486 medewerkers binnen hrm en finance in opdracht van eHRM-dienstverlener Raet.
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat 45 procent van de organisaties medewerkers zelf laat kiezen op welk apparaat zij hun hr-zaken willen regelen. Dit wordt choose your own device genoemd. 55 procent mag niet zelf kiezen. Bij 30 procent zijn de hr-processen op vaste en mobiele apparaten mogelijk gemaakt. Bring your own device is naast flexibele werkplekken en werktijden een belangrijke pijler van het nieuwe werken.
Productiever
‘Nadenken over mobiele apparaten die medewerkers gebruiken is niet meer alleen het domein van de it-afdeling’, zegt Raet-ceo Cees van den Heijkant. ‘In het onderzoek zien wij dat hr-managers hierin steeds meer hun rol pakken. Byod kan dan ook ingezet worden om de toegevoegde waarde van de medewerker te vergroten. Medewerkers die zelf mogen kiezen met welk apparaat zij werken, zijn productiever. In een tijd waarin organisaties steeds meer met minder moeten doen, biedt deze trend enorme kansen om flexibeler en daardoor efficiënter te werken. Opvallend is dat 60 procent van de onderwijsinstellingen medewerkers en managers zelf hun apparaat laten kiezen. In het bedrijfsleven geldt dit voor maar slechts 39 procent van de organisaties.’
Interessant dat BYOD nu ook door andere afdelingen wordt aangewakkerd. Ik schat in dat dit de komende jaren heel belangrijk gaat worden, aan de eens kanton de medewerker vrijheid te geven, aan de andere kant als differentiator, maar ook om vanuit HR een persoonlijk budget beschikbaar te stellen waarbij medewerkers hun eigen apparaat kiezen.
ICT zal moeten volgen. Ik vraag mij af of er overleg is geweest tussen de HR en ICT afdeling voordat deze emolumenten worden aangeboden aan medewerkers.
Willem,
Laten we hopen dat er overleg is tussen ICT en HR. Zo niet, dan ben ik bang dat de medewerker weinig met zijn eigen device kan gaan doen.
BYOD/CYOD kan tevens toegevoegde waarde hebben om mensen binnen te halen en te houden. Omdat het vaak net het stukje extra flexiliteit geeft waar de nieuwe generatie vaak naar op zoek is.
Willem en Ruud,
Als één van de onderzoekers kan ik jullie verzekeren dat HR en IT hierin wel degelijk samen optrekken. Dat zal ongetwijfeld niet overal zo zijn, maar op de meeste plekken wel. Wat hierbij noodzakelijk is, is dat HR weet wat zij willen bereiken met een BYOD beleid. IT daarentegen zal moeten helpen met het maken van de juiste keuzes. Als zij bijvoorbeeld vasthouden aan traditionele oplossingen dan wordt werken op een eigen device inderdaad lastig. Een traditionele oplossing ontsluiten op een mobiel device is heel wat anders dan daadwerkelijk een mobiele applicatie. We kennen allemaal wel van die voorbeelden van onleesbare “mobiele” applicaties. Dat is vaak niet meer dan een mobiel site-tje van een applicatie.
Als dat goed gedaan wordt, en ik zie dat op veel plekken goed lopen, dan kunnen mensen echt kiezen waarmee en wanneer zij willen werken en daarmee de genoemde voordelen behalen. Natuurlijk met de nodige afspraken over security waar IT zijn specialisme weer moet laten spreken.
Als het gaat om onderscheidend werkgeverschap is BYOD / CYOD wat mij betreft nog geeneens een vraag meer. Nieuwe generaties verwachten niet anders. Tijdens vorige onderzoeken heb ik hier ook al naar gevraagd en dan blijkt dat je als werkgever achter gaat lopen als je dit niet mogelijk maakt. Ga maar eens bij een (hoge)school staan en kijk waarmee iedereen rondloopt en informatie brengt en haalt. Dat zegt al genoeg.
Eigenlijk wel logisch dat HR meer gaat doen met BYO-concept. Hier begint tenslotte het ‘onboarding employee’ proces. Betreffende argumenten als meer-met-minder in BYO concepten heb ik nog wel enige kritische kanttekeningen, maar dat terzijde.
Verder ben ik wel benieuwd naar de waarom en wat van de 22% en in hoeverre ze reeds gebruik maken van SaaS en BPO.
BYOD zou volgens mij goed kunnen worden gebruikt om awareness bij medewerkers te creeeren over de security-issues van BYOD (geld eigenlijk voor alle devices waar de organisatie geen eigenaar van is) sinds het hier veelal persoonlijke informatie betreft…