De Nederlandse overheid zet steeds vaker digitale hulpmiddelen in om Nederlandse burgers te informeren over spoedeisende zaken. Zo betrekt de overheid burgers bij de opsporing van vermiste kinderen met Amber Alert en wordt de buurt veiliger gemaakt met Burgernet. Sinds 8 november 2012 is daar NL-Alert van het bij ministerie van Veiligheid en Justitie bijgekomen. Dit systeem waarschuwt bij (dreigende) rampen. Computable onderzocht de technische achtergronden van dit nieuwe systeem.
Op dit moment werkt NL-Alert al op meer dan de helft van de mobiele telefoons. Zo kunnen meer mensen worden bereikt en worden mensen beter geïnformeerd. Bijna alle telefoons zonder internet (2G) kunnen NL-Alert ontvangen. Ook is tweederde van de smartphones geschikt. Niet alle toestelfabrikanten hebben de techniek waarvan NL-Alert gebruikmaakt, cell broadcast, standaard in smartphones geïntegreerd, omdat deze techniek tot nu toe niet werd benut. Met de komst van NL-Alert voegen toestelfabrikanten cell broadcast aan hun toestellen toe.
KPN, T-Mobile en Vodafone
KPN ondersteunt NL-Alert al op zijn 3G-netwerk voor smartphones. Vodafone en T-Mobile nog niet. Zij zijn bezig met de afronding van de 3G-implementatie en begin 2013 zullen Vodafone en T-Mobile NL-Alert ook op hun 3G-netwerk voor smartphones ondersteunen. Het aantal mobiele telefoons dat NL-Alert kan ontvangen loopt de komende tijd snel op. In de toekomst is NL-Alert standaard beschikbaar op zo goed als alle mobiele telefoons.
NL-Alert werkt dus op basis van cell broadcast. Dit is een techniek om tekstberichten uit te zenden naar mobiele telefoons via gsm-zendmasten. De werking hiervan is vergelijkbaar met een radiosignaal. De voordelen van cell broadcast zijn volgens het ministerie van Veiligheid en Justitie duidelijk. Het is robuust doordat het ook werkt bij overbelaste netwerken en het systeem werkt geospecifiek en zendt alleen uit in het gebied van de noodsituatie. Ook werkt het systeem real time en worden berichten ontvangen zeer kort na uitzending en is de communicatie beveiligd. Alleen de overheid kan uitzenden. Tot slot is NL-Alert niet privacygevoelig. Telefoonnummers en locatie van burgers zijn niet bekend.
Centric als broker
In de meldkamers in Nederland staat een bedieningsterminal waarmee meldkamers NL-Alert-berichten kunnen versturen. Deze terminals staan in verbinding met ict-dienstverlener Centric, die een zogenaamde broker-rol vervult. Centric stuurt de berichten en distributiegebieden naar de drie Nederlandse operators KPN, T-Mobile en Vodafone. Via de mobiele netwerken worden de NL-Alerts verspreid in de door de meldkamer aangegeven gebieden. Mensen in het betreffende gebied die NL-Alert hebben ingesteld op hun telefoon, ontvangen het tekstbericht. In het bericht staat wat er aan de hand is en wat je op dat moment het beste kunt doen. Zo kunnen meer mensen worden bereikt en mensen beter worden geïnformeerd. Centric en de mobiele operators zijn verantwoordelijk voor het ict-onderhoud van NL-Alert.
NL-Alert-berichten worden continu herhaald. Hierdoor kunnen mensen die het gebied van de noodsituatie binnenkomen ook direct worden geïnformeerd. Mensen die in het gebied zijn zullen de herhaalberichten niet opmerken, omdat de mobiele telefoon eenzelfde bericht maar één keer weergeeft. Als de situatie verandert, kan de meldkamer een bericht vervangen door een nieuw bericht, of de uitzending stoppen.
MVNO’s en 4G
Binnen NL-Alert participeren dus de providers KPN, T-Mobile en Vodafone en broker Centric. Daarnaast heeft het ministerie van Veiligheid en Justitie projectcontacten met vrijwel alle fabrikanten van mobiele telefoons. Zij worden gestimuleerd om NL-Alert standaard in hun telefoons te integreren. Via de netwerken van de drie operators worden ook de klanten van MVNO’s (mobile virtual network operators) bereikt zoals Hollands Nieuwe, Tele2, Rabo Mobiel en Simpel.
Hardwarematig heeft de overheid geen eigen ict-infrastructuur voor NL-Alert aangelegd, het systeem draait op de infrastructuren van de operators. Qua software maakt Centric gebruik van technologie van het Noorse bedrijf UMS. Het systeem werkt over 2G en 3G, maar over de vierde generatie mobiel breedband (4G of lte) wordt nog niet veel gecommuniceerd. Op vragen van Computable laat het ministerie van Veiligheid en Justitie weten dat NL-Alert de ontwikkelingen op het gebied van 4G goed in de gaten houdt. ‘Als de ondersteuning van 4G leidt tot een relevante bijdrage voor het bereik aan NL-Alert, kan 4G worden toegevoegd. Dit hangt onder andere af van het aantal mensen met een 4G-telefoon en de 4G-telefoons zelf. De eventuele koppeling met het 4G-netwerk ligt in het domein van de mobiele operators. De kern van de NL-Alert-infrastructuur hoeft hiervoor niet te worden aangepast.’
Struikelblokken
Nederland is een voorloper met de invoering van een aanvullend alarmmiddel op mobiele telefoons. Bij de implementatie is gebleken dat de introductie van cell broadcast-technologie ongewenste bijeffecten had op sommige netwerken van mobiele operators. Aan deze zaken wordt nog gewerkt en naar verwachting zijn deze opgelost als T-Mobile en Vodafone begin 2013 met hun 3G-netwerken aansluiten.
Nederland loopt samen met de Verenigde Staten en Litouwen voorop met de introductie van alarmmiddelen. Bij de start van de ontwikkeling hebben betrokken partijen gekeken naar alarmmiddelen voor specifieke situaties zoals aardbevingen en tsunami’s. Die ervaringen zijn meegenomen bij de ontwikkeling van NL-Alert. De opkomst van op sms gebaseerde alerteringsdiensten werkten hierbij als inspiratie. NL-Alert neemt de grote nadelen van een sms-bericht in een noodsituatie weg. Zo werkt NL-Alert ook als het netwerk overbelast is, is de aflevertijd van berichten zeer kort, wordt het bericht alleen ontvangen in het gebied van de noodsituatie en is anonimiteit gewaarborgd. In Amerika is sinds april 2012 een vergelijkbaar alarmmiddel live in enkele staten. Tijdens de orkaan ‘Sandy’ zijn de eerste alarmberichten in de Verenigde Staten uitgezonden.
iPhone ongeschikt, Samsung staat open
Ook bij de telefoons ondervonden de betrokken partijen struikelblokken. Zo is op dit moment de iPhone in Nederland nog niet geschikt voor de ontvangst van NL-Alert. Samsung verkoopt daarentegen veel toestellen in Nederland waarbij alle cell broadcast-kanalen openstaan. Dat heeft als voordeel dat al deze telefoons straks NL-Alert berichten zullen ontvangen zonder dat verdere actie van mensen nodig is. Het nadeel is dat er de afgelopen periode wat overlast is veroorzaakt bij mensen tijdens het testen van NL-Alert. Dat gebeurde op een ander kanaal, maar werd door veel Samsung-telefoons wel weergegeven. Ruim een jaar geleden begon de overheid met het testen van het burgeralarmeringssysteem. Het ministerie van Veiligheid en Justitie vindt het jammer dat NL-Alert nog niet op de iPhone ontvangen kan worden en ook hadden ze liever gehad dat op dit moment Vodafone en T-Mobile NL-Alert al op hun 3G-netwerk ondersteunden.
Het ministerie denkt dat NL-Alert over vijf jaar standaard beschikbaar is op zo goed als alle mobiele telefoons. De verwachting is dat NL-Alert dan al in de fabriek is ingesteld op de telefoon, zodat mensen dat zelf niet meer hoeven te doen. Daarnaast zal Nl-Alert over vijf jaar niet alleen via het 2G- en het 3G-netwerk wordt ondersteund, maar ook via het 4G-netwerk.
Kosten en aanpassingen NL-Alert
NL-Alert heeft in de periode 2009 tot en met 2012 op ict-vlak 21,4 miljoen euro gekost. Vanaf 2013 bedragen de verwachte exploitatiekosten 2,75 miljoen euro per jaar. Dit is gebaseerd op het prijspeil per 1 januari 2013. Het brokergedeelte is aanbesteed en gewonnen door ict-dienstverlener Centric. De operators zijn direct gecontracteerd.
Er zijn slechts minieme aanpassingen gedaan ten opzichte van de originele aanbesteding. Dit betroffen kleine wijzigingen in de gebruikersinterface. Daarnaast is een additioneel kanaal toegevoegd dat waarschijnlijk de internationale standaard voor alarmering wordt.
Los van het zeer goede nut van deze dienst, jammer dat niet aangegeven wordt waarom de iPhone niet geschikt is, zo komt het artikel meer over als Samsungpromotie. Daarnaast misschien ligt het wel aan NL-alert dat ze niet van de beschikbare mogelijkheden gebruik maken om via een ander mechanisme wel de gsm gebruikers met een alarm te informeren.
Via EU regelgeving kan bij producenten ook het nodige afgedwongen worden…… Daarbij komt toch ook vaak dat de industrie pas in een laat stadium geïnformeerd wordt over dit soort ontwikkelingen.
Ik heb een Chinese smartphone en die lijkt het te ondersteunen. Echter om CB te ontvangen moet je dit allereerst aanzetten en dan alsnog het kanaal 919 configureren.
Om eerlijk te zijn is dat nogal omslachtig en weet niet of de gemiddelde gebruiker daar aan begint.