'Beperking van menselijke tussenkomst'. Zo werd automatisering in 1964 al omschreven door adviespionier Ernst Hijmans. Het was de titel van een boekje over de 'grondslagen voor het gesprek tussen bedrijfsleiding en automatiseringsspecialist'. Ironisch genoeg is die beperking van menselijke tussenkomst een halve eeuw later harde realiteit voor de automatiseerders zelf.
Onder de vlag van big data lijkt er nu hoop te gloren: 290.000 tot 340.000 vacatures in 2018. Dat voorspelt het McKinsey Global Institute voor de Verenigde Staten. Wellicht is het zelfs wat conservatief, want alleen al de Amerikaanse staat Massachussetts zou dan al op 120.000 big data-banen mogen rekenen. Ook dichterbij huis zijn de cijfers indrukwekkend. Voor het Verenigd Koninkrijk verwacht het Centre for Economics and Business Research 58.000 nieuwe big data-jobs in de komende vijf jaar. Onder meer via startups.
Mismatch
Tienduizenden of honderduizenden, het is allemaal erg relatief. FastCompany meldde onlangs dat van de honderd kandidaten voor big data-posities er op dit moment maar twee geschikt zijn. En dat terwijl de IBM CIO-survey 2011 uitwijst dat ruim 80 procent van de multinationals big data business analytics cruciaal acht voor extra concurrentiekracht. Ook McKinsey geeft aan dat meer dan de helft van de Amerikaanse big data-vacatures niet kan worden vervuld in 2018. Bovendien moeten dan nog minimaal vier miljoen managers op big data-bijles.
Teamwork
De achterstand in kennis en skills staat hoog op de agenda. Net zoals de noodzaak om die in te lopen. Doen we dat niet hier, dan gebeurt het wel op de Big Data Academy in India. Zo’n opleiding heb je nodig om data scientist, chief analytical officer of chief customer officer te worden. What’s in a name? Uiteindelijk moeten programmeurs, statistici en visualizers samen met de businessmensen het werk doen, aldus EMC in zijn Data Science Community Survey 2011. Big data is teamwork en een kwestie van totaal datamanagement. Daar is slechts 12 procent van de huidige bi-mensen nu voor geschikt, aldus het onderzoek.
Bovendien zijn de meeste organisaties niet ingericht op een data-intensieve cultuur. Dat zegt Sarmila Basu, senior director data & decision sciences bij Microsoft. De focus ligt nu op kennisachterstand en datamanagement, maar in feite zijn bedrijven te veel in beton gegoten en bezig met hun processen. Echte business inteligence is al een moeizame exercitie. Laat staan big data Intelligence en het daarvoor benodigde teamwork. Kortom, zo maar big data-talent binnenhalen heeft niet zo veel zin.
MyBuys en Kaggle
Voorspellen is de kracht van big data. Betere predictive analytics en dus nog meer beperking van menselijke tussenkomst. Dat laatste kan straks met name binnen organisaties wel eens aan de hand zijn. Hypertargeting bijvoorbeeld kunnen we nu al gewoon inkopen. Een bedrijf als MyBuys is gespecialiseerd in personalisering en werkt met algoritmes vanuit een big data-repository met meer dan tweehonderdmiljoen consumentprofielen.
Het gebrek aan expertise en het noodzakelijke big data-samenspel geven nieuwe brokers alle ruimte. Bij Kaggle bieden organisaties hun data en vraagstukken aan, waar experts vervolgens hun tanden in zetten. De beste oplossing wint en ontvangt de uitgeloofde prijs. Roem, geld en spelplezier is waar het de datagladiatoren om te doen is. Het nieuwe arbeidsethos misschien?
Big job shuffle
Outsourcing en brokering zullen de nieuwe menselijke tussenkomst zijn in het tijdperk van big data-automatisering. Zoals bij MyBuys en bij Kaggle. Ook cloudaanbieders kunnen steeds meer intelligentie leveren, en intelligentie-aanbieders steeds meer cloud.
Concluderend kunnen we dus stellen dat big data ons de komende tijd zowel helpt aan nieuwe banen als aan een big job shuffle.
Jaap Bloem en Sander Duivestein, repectievelijk research director en onderzoeker bij Sogeti/VINT
Sander Duivenstein op het BI-symposium
Sander Duivestein is één van de sprekers op het grootste Business Intelligence symposium van 2012. Dit tweedaagse evenement op 26 en 27 november vindt plaats op initiatief van it-dienstverlener Sogeti en marktanalist Ovum., in samenwerking met marktleiders op het gebied van business intelligence, zoals IBM, HP, Microsoft, Oracle, Microstrategy, TargIT en Tosca. Verder wordt het evenement ondersteund door Business Information Magazine en IIBA, de vereniging van business analisten. Naar verwachting komen meer dan vijfhonderd vakgenoten samen in ’t Spant in Bussum.
2011 big data rise
2012 big data hype
2018 big data bubble ?
De Marketing-boys van analistenbureaus en softwareleveranciers hebben gewoon iets nieuws bedacht om in het nieuws te blijven. Vroeger was het Datawarehousing en Business Intelligence, nu Big Data. Uiteraard produceren we steeds meer data, zeker nu steeds meer mensen online zijn. Maar is dat nu iets anders dan dat we al deden……natuurlijk niet! Ik zou het meer een marketing bubble willen noemen :-)!
@mauwerd, @brian: weinig kans vrienden, check ook https://www.computable.nl/artikel/opinie/business_intelligence/4597995/1277145/big-data-is-de-technologie-voorbij.html