De Sociale Dienst Bommelerwaard (SDB) heeft dienstverlener voor de digitale overheid SIM aangesteld als leverancier van de digitale dienstverlening en aanverwante oplossingen. In eerste instantie worden deze oplossingen gekoppeld aan de GBA-V, dat op termijn vervangen wordt door een koppeling met het (SaaS) midoffice van Centric. Hierdoor wordt het voor de SDB mogelijk om vanuit een webformulier een werkproces te starten in GWS4all. SIM zet ook de oplossing SIMagenda in, zodat de SDB op afspraak kan gaan werken.
De SDB heeft in 2010 zijn visie voor de korte en lange termijn uiteengezet. De SDB ziet zijn dienstverlening in de toekomst vanuit één fysiek loket. De dienstverlening is hierbij vraaggericht, gebruiksvriendelijk en doelmatig ingericht. 90 procent van de dienstverlening moet voor het einde van 2015 bovendien digitaal kunnen plaatsvinden, waarbij elke klant een digitaal dossier heeft.
Doorslaggevende factoren
Om dit te kunnen realiseren heeft de SDB zich de afgelopen periode georiënteerd op verschillende aanbieders van digitale dienstverlening. De beslissing is uiteindelijk op SIM gevallen. De bestaande klantenbase van SIM in de lokale overheid, ruime implementatie-ervaring en het gebruiksgemak van de oplossingen zijn hierbij de doorslaggevende factoren geweest.
De SDB vervult een belangrijke rol bij het verzorgen van inkomensondersteuning en de re-integratie van werkzoekenden van de gemeenten Zaltbommel en Maasdriel. Na afronding van dit project kunnen de cliënten van de SDB 24/7 aanvragen doen en online afspraken maken met de dienst.