Kewill levert Seacon de software die nodig is voor de afwikkeling van transport-, warehousing- en douaneprocessen. Als ketenregisseur neemt Seacon Logistics voor zijn opdrachtgevers het gehele logistieke proces over. Seacon en Kewill werken inmiddels ruim twintig jaar samen.
Seacon Logistics is in 1985 in Venlo gestart en kende sindsdien een flinke expansie door nieuwe locaties te openen in Nederland (Born, Meppel), Duitsland (Duisburg, Neuss, Bremen, Stuttgart, Gera), Hongarije (Boedapest), India (Mombay), de VS (Ohio Cleveland) en Rusland (Moskou). De van oorsprong maritieme dienstverlener verzorgt via een wereldwijd netwerk van partners het vervoer van deur-tot-deur, zonder zelf te beschikken over eigen transportmiddelen.
Het veelzijdige dienstenportfolio omvat activiteiten op het gebied van zeevrachtexpeditie, warehousing, Europese distributie en luchtvrachtzendingen. Seacon Logistics beschikt over een eigen douane-afdeling en is sinds 2010 AEO-gecertificeerd (Authorised Economic Operator), waardoor veel voordelen geboden kunnen worden op douane- en securitygebied. Bij Seacon werken ruim zeshonderd mensen wereldwijd.
Eén systeem
Kewill levert Seacon de software die nodig is voor de afwikkeling van transport-, warehousing- en douaneprocessen. Vanuit het eigen state-of the-art datacenter in Venlo wordt het logistieke systeem beschikbaar gesteld aan alle Seacon vestigingen. Ook zijn er koppelingen met systemen van business partners en opdrachtgevers. 'Het is een groot voordeel dat we deze software zelf kunnen hosten. Op die manier wordt het binnen vestigingen op dezelfde manier ingezet en het geeft ons actueel inzicht in de gang van zaken. De software is natuurlijk al lang niet meer dezelfde als 20 jaar geleden. De huidige tijd vraagt om veel meer real-time informatievoorziening en -uitwisseling met alle stakeholders', zegt Corné Geerts, ceo van Seacon.
'Ict is onmisbaar voor de aansturing van onze logistieke operatie', vervolgt Geerts. 'Per maand verwerken wij ongeveer drieënhalf miljoen order picks in onze warehouses. Zonder goede geautomatiseerde aansturing is dat onmogelijk. De belangrijkste reden achter onze keuze voor Kewill is de flexibiliteit van de software. Dat is een groot pluspunt. Wij zijn daarmee in staat om binnen één dag een complete supply chain-operatie voor een nieuwe klant in te richten, rekening houdend met zaken zoals type goederen, gewicht, verpakking, eventuele gevaarlijke goederenklasse, bewerkingen, et cetera. Deze slagvaardigheid kan vanuit commercieel oogpunt voor een logistieke dienstverlener het verschil tussen het winnen of verliezen van een nieuwe klant betekenen. En vanuit het oogpunt van beheersing kunnen we met één applicatie zowel de dedicated warehouses, als de public warehouses met 23 klanten onder één dak aansturen.'
'Warehousing is typisch een deelgebied waar hoge eisen aan logistieke dienstverleners worden gesteld, gekoppeld aan een toenemende vraag om transparantie met betrekking tot de geleverde prestaties. Een efficiencyslag werd behaald door papierwerk te vervangen door het scannen van documenten en goederen met elektronische terminals. Zo is bijvoorbeeld op de inboundactiviteiten het inslagproces per standaard container teruggebracht van gemiddeld veertig minuten naar circa vijf minuten. Seacon lost vele tientallen containers per dag. De efficiëntieverbetering is dus aanzienlijk en tegelijkertijd is de nauwkeurigheid in het magazijn hiermee toegenomen, omdat handmatige fouten uitgesloten worden.'
Op zoek naar stroomlijning
Ook op andere terreinen in de organisatie is Seacon voortdurend op zoek naar verdere stroomlijning van de processen. Met klanten wordt al zoveel mogelijk via elektronische weg data uitgewisseld. Dit bespaart tijd op het overtikken van informatie en vermindert de kans op fouten. Maar ook aan andere, relatief simpele administratieve processen wordt gesleuteld. Het automatiseren van het goedkeuringsproces van orders door het management leverde een feitelijke besparing op van twee fte ten opzichte van het eerdere papieren proces.
'De markt vraagt steeds meer van ons. We kijken goed naar de positionering van onze klant in de keten en moeten daaraan topkwaliteit bijdragen', licht Geerts toe. Voor een bekend Amerikaans bedrijf in de consumentenmarkt van schoonmaakartikelen en luchtverfrissers verzorgt Seacon alle logistieke processen van de productielocaties naar de Europese distributiecentra. 'Met de software plannen we niet alleen de transportopdrachten, maar we meten ook per uur, per dag, per week de prestaties van iedere vervoerder die werkt voor deze klant', vervolgt Geerts. 'We hebben een management dashboard vol kpi’s waarop we dit real time inzichtelijk maken voor onszelf en voor de opdrachtgever. Eventuele problemen kunnen daarmee vroegtijdig worden gesignaleerd en daarop kan worden geanticipeerd door een van onze mensen. Maar het leverde ook nieuwe inzichten op. Eén van de lokale transporteurs uit Italië van wie de diensten op voorspraak van de opdrachtgever waren overgenomen, bleek na analyse van de kpi’s veel minder goedkoop en betrouwbaar te presteren dan de andere vervoerders. Met die objectieve gegevens in de hand kun je dat vervolgens bespreken met alle betrokken partijen.'
Ook op het gebied van douaneservices probeert Seacon voor haar klanten diensten met veel toegevoegde waarde te leveren. De organisatie is AEO-gecertificeerd en komt daarmee voor douanevereenvoudigingen in aanmerking en ook op het gebied van veiligheidscontroles biedt het voordelen. 'We hebben een douaneafdeling die voor onze opdrachtgevers transitdocumenten, certificaten van oorsprong en het inklaren van douanegoederen verzorgt. In het verleden hebben we hiervoor ook wel als pilot-organisatie voor de douane gefungeerd bij de invoering van de nieuwe e-customs procedures. Voor onze opdrachtgevers investeren we daarmee in waardevolle kennis en dienstverlening. En samen met Kewill en de douane levert dat een geautomatiseerd systeem op dat al voor de datum van invoering operationeel is en prima functioneert.'
Ontwikkelingen staan niet stil bij een organisatie als Seacon. Zo heeft de organisatie in 2011 Intercontor Holland overgenomen, waarmee ook de expeditie-activiteiten richting
Griekenland, Bulgarije en Turkije zijn uitgebreid. Kort daarvoor is een nieuw distrtibutie centrum in Boedapest in gebruik genomen. 'Vanuit daar wordt voor een grote cosmeticaleverancier alle logistieke dienstverlening verzorgd in de regio Oost-Europa, te beginnen in Hongarije en Tsjechië, ook weer met de inzet van de software van Kewill. De mogelijkheden die het systeem biedt om relatief eenvoudig interfaces te maken met systemen van andere partijen heeft ons hier echt gered. Kewill maakt gebruik van open standaarden om xml-mappings te maken met de systemen van waaruit onze opdrachtgever de orders bij ons aanlevert. Dat bleek absoluut noodzakelijk om snel de grote ordervolumes te kunnen verwerken.”
Toekomst
Het snel kunnen aansluiten op de veranderende marktomstandigheden en de vereisten van de klant vormen volgens Geerts de sleutel voor toekomstig succes. 'E-commerce heeft een grote impact op de operatie van logistiek dienstverleners. Het aantal orders neemt toe. Per order gelden er specifieke ‘pick-pack and ship’-handelingen: in de regel meer zendingen, minder orderregels per zending en daarmee mogelijk ook lagere marges per opdracht. Automatisering kan bijdragen aan het verlagen van fouten, terugdringen van kostbare retourstromen en het sneller en efficiënter kunnen uitleveren tegen een prijsniveau dat marktconform is. Ik verwacht ook dat de software van Kewill deze ontwikkeling volgt. Bulktransport is een commodity geworden. Onze opdrachtgevers zoeken een dienstverlener die ze oplossingen kan bieden voor al hun supply chain-vraagstukken. Flexibele, open systemen die transparantie bieden over de geleverde logistieke prestaties zijn daarbij onmisbaar.'