Hoe lang kun je onderhoud uitstellen? Lang, maar er komt een tijd dat je tegen operatie rioolrenovatie aanloopt. Een beetje professional weet bij het aanhoren van het lijstje XP, IE6, Office 2003 en GroupWise wel hoe laat het is bij werkplekmigratie.
Het poorten van vermaatwerkte bedrijfsapplicaties van XP naar Windows 7 is tijdrovend en kostbaar. Voor menig topmanager klinkt migratie als een simpel klusje: net als thuis even klikken en accepteren. Het merendeel van de topmanagers in de BV Nederland hebben weinig op met migraties en de gevolgen: achterstallig onderhoud. Hebben cio’s hun werk wel goed gedaan?
Zichtbare gevolgen van slechte imago it-beheer
Veel cio’s hebben het belang van goed beheer niet verkocht aan hun eigen top. De afgelopen jaren hebben bedrijven en overheidsorganisaties diverse releases en grote veranderingen keer op keer overgeslagen. Zo konden cio’s hun cfo’s op hun wenken bedienen met instant besparingen. Overslaan kan een keer, maar er komt een moment dat de hoofdprijs betaald moet worden.
Ook voor bedrijfsapplicaties geldt dat het landschap sterk is verouderd. Kernapplicaties die honderden patches achterlopen en slecht zijn gedocumenteerd vormen een gevaar voor de bedrijfscontinuïteit. De kans op verstoringen neemt toe, evenals de tijd (mean time to repair) om de problemen op te lossen. Een full recovery duurt een volle werkdag – of meer – en bij het oplossen van de outage geven softwareleveranciers en service providers geen garanties. Het is best effort omdat de officiële support al lang is verlopen.
Elke applicatie die wordt ontwikkeld vergt beheer: in de regel jaarlijks 10 procent van de ontwikkelkosten. Dat moet je bij aanvang wel begroten, anders wordt achterstallig beheer de norm. Er heerst het vooroordeel dat uitgaven aan projecten goed zijn en beheer slecht. Dat is een imagoprobleem met grote gevolgen.
It-budget tot tientallen procenten omhoog?
Er zijn nieuw benoemde cio’s, die na hun aanstelling in 2011 en 2012 zich kapot zijn geschrokken van de staat van de it. Ze moeten hun bazen mededelen dat het it-budget, soms fors, omhoog moet. Wat de afgelopen jaren is bespaard door onderhoud en vervanging uit te stellen, komt als een boemerang terug. In plaats van radicaal te veranderen (applicatiereductie, consolidatie, simplificatie) is sinds de crisis in 2008 vaak op de gemakkelijke wijze bezuinigd.
Wanneer je als bedrijf mee wilt met trends die je werknemers productiever maken, het bedrijf wendbaarder maken en waardoor je kunt profiteren van echte kostenvoordelen, zul je schoon schip moeten maken. Dat doet pijn en kost geld. Wie denkt dat te omzeilen door uitbesteding heeft het mis. Om de kosten nog verder te verlagen gaan veel uitbesteders shoppen en heraanbesteden. Er is altijd wel een service provider die zo gek is om tot het gaatje te gaan.
Om de deal toch winstgevend te krijgen wordt (wederom) niet geïnvesteerd en mergelt het it-landschap nog verder uit. Verandering is de zuurstof van it: wie te lang niet verandert zal een dure rekening betalen.
En toch is er één product dat in dit rijtje niet thuis hoort.
Marco,
Je hebt het over werkplekmigratie maar dat is maar één deel van het verhaal omdat het niet om het OS gaat maar de applicaties. Of beter gezegd de verschillen in lifecycles waardoor migraties niet altijd mogelijk zijn. Hierdoor zijn er nog vele organisaties die Windows NT gebruiken ondanks dat deze al jaren niet meer ondersteunt is. Neem bijvoorbeeld kapitale goederen zoals allerlei industruele machines die aangestuurd worden met programma’s die 20 jaar geleden ontwikkeld zijn voor toenmalige besturingssysteem. Miljoenen investeringen weggooien omdat Microsoft weer eens met een wijziging komt lijkt me economisch niet echt voordelig. En dat er ondertussen voor de nieuwe hardware soms geen drivers zijn zorgt dan voor problemen waarbij virtualisatie ook niet altijd een oplossing geeft. Je wilt dan ook niet weten hoeveel systemen, vaak ook nog kritisch up-and-running gehouden worden met een ‘kannabalisatie-proces’ oftewel het kunst en vliegwerk waar CIO’s hoofdpijn van krijgen.
Terug naar de werkplek is het misschien goed om te weten dat sommigen bedrijven een applicatieportfolio hebben van meer dan 1500 applicaties die soms allemaal getest moeten worden voor de nieuwste versie van Windows. Er is namelijk een reden waarom Microsoft de ondersteuning voor XP verlengt heeft en niet iedereen direct overging naar Vista of Windows 7. Dat die legacy op ICT budgetten drukt zal niemand verbazen, zeker als kosten niet goed verdeeld worden over de verschillende afdelingen. Probleem is namelijk dat niet de business de verantwoordelijkheid (accountability) heeft over de applicaties maar de IT afdeling. Werkplek migratie is dan ook vaak een IT pushed project waar niet iedereen blij mee is omdat dit tot verstoringen leidt, zeker als na migratie de helft van de applicaties het niet meer doet. Zouden applicaties OS agnostic zijn, wat ook handig is als je ze naar de Cloud wilt brengen, dan zouden de kosten van de ICT al drastisch dalen.
Maar dat zijn ze niet en lijken ze ook niet snel te worden waardoor je hele verhaal iedere keer kunt herhalen als Microsoft weer eens een nieuw besturingssysteem de markt in drukt. Wil je breken met deze viciueze cirkel dan zul je niet eerst de techniek moeten veranderen maar de kostenmodellen. Maatwerk kost nu eenmaal geld en dat zit allang niet meer in de hardware omdat die ondertussen al gestandariseerd is maar in de vele applicaties die uiteindelijk al die functionaliteiten leveren.
@Ewout: zeer herkenbaar verhaal in je reactie.
En juist dit verschil in de ene IT sector en de andere maakt dit soort artikelen en discussies altijd zo lastig.
I(C)T is een heel generiek begrip, en daar waar mijn organisatie nog apparaten buiten heeft staan die op windows NT draaien, zie je aan de andere kant dat de eerste kantoorautomatiseerders al bezig zijn met windows 8.
Beiden hebben goede reden voor deze keuze, maar het maakt discussies over bijvoorbeeld migraties heel lastig.
Leuk artikel waar ik veel van herken en vooral de laatste zin over uitmergelen is een trieste zaak.
Sterke reactie Ewout! En grappig ja, Windows pusht nieuwe besturingssystemen en is daar redelijk bedreven in.
Maar dit is de reden waarom steeds meer (kantoor) software naar de browser toe geschreven wordt. Ondanks dat client-side technieken van de browser steeds rijker worden mist de browser de rijke ervaring die een desktop applicatie (of tablet App) bieden, toch is die trend bijna onomkeerbaar. Juist omdat zij veel minder platform afhankelijk zijn. Het niet hoeven installeren van een applicatie lokaal lost daarmee ook een deel van werkplek beheer (en migraties) op.
Het rationaliseren van het applicatielandschap is in mijn ogen iets van de mens en van visie en zou gepusht moeten worden vanuit de business en dan nog eens vanaf het hoogste niveau. Dit moet niet primair belegd worden bij de IT afdeling.
Een van de problemen van de technology push die de schrijver in het artikel beschrijft is het gebrek aan toegevoegde waarde. Ik zou zelfs kunnen beweren dat er een negatieve toegevoegde waarde in kan zitten omdat applicaties niet meer werken op volgende generaties of omdat de gebruiker uiteindelijk niet tevreden is over de upgrade.
Ik heb nog nooit een klant of eindgebruiker om Windows 7 horen vragen vanwege vermeende prestaties of andere toegevoegde waarde, je moet uiteindelijk want Redmond moet ook leven. Of dit met Windows 8 gaat lukken is nog maar de vraag.
Belangrijk is dat je veel meer in bouwblokken moet gaan denken bij upgrades. Denk niet alleen aan de aankomende upgrade, maar ook aan de volgende. Zorg dat je bouwblokken solitair kunt vervangen door zoveel mogelijk te virtualiseren en onafhankelijk te maken van onder en bovenliggende lagen. Als je dit gaat doen dan kan je eenvoudiger en met minder ICT onderbrekingen migreren. Ik zie het monopolie van Microsoft langzaam ineenstorten en Microsoft ziet ditzelfde ook, vandaar de online activiteiten, waarbij Microsoft de upgrade uitvoert en niet meer de beheerorganisatie. Je zak zien dat dit uiteindelijk gaat opleveren.
Het probleem van de IT hebben we het hier over. Bedrijven hebben veel te veel applicaties, die bij wijze van spreken op DOS draaien. Deden ze dat trouwens maar, want dat is er op de achtergrond nog steeds.
Een migratie van het besturingssysteem is dan ook een hele grote klus en makkelijk is anders.
Bedrijven moeten echt standaard mee met de upgrades. Het is elke keer wat werk, maar het worden dan geen mega projecten.
Nu is er geen tijd voor nieuwe dingen. Functioneel beheerders kunnen het nauwelijks bolwerken.
Je kan het ook omdraaien. IT bedrijven moeten oplossingen bieden, die niet out of support raken.