Je zou bijna denken aan een grap: een gloednieuw kazernegebouw van de federale gerechtelijke politie in Gent (België) van meerdere miljoenen euro’s is opgeleverd zonder één telefoonlijn of netwerkaansluiting. Een grap? Maar dan wel een slechte, want de kosten om deze blunder te herstellen worden geraamd op maar liefst driehonderdduizend euro. Natuurlijk is de eerste reactie ‘Wat ontzettend stom!’
Hoe is het anno 2012 toch in hemelsnaam mogelijk dat een bouwbedrijf nog een gebouw oplevert zonder deze essentiële voorzieningen? Het lijkt wel een gebouw uit de jaren ’80, zonder enige moderne systemen en faciliteiten. Er hebben blijkbaar een hoop mensen liggen slapen.
Maar in mijn optiek zijn telefoon- en netwerkaansluitingen op zich ook allang niet meer van deze tijd. In een kantoorgebouw van nu zou dit soort infrastructuur niet alleen als ‘domme’ bekabeling moeten zijn aangebracht, nee het moet een integraal onderdeel zijn van het gebouw, te beginnen met het ontwerp. En dan gaat om veel meer dan het aanleggen van kabels en aansluitpunten. Bedrijven kunnen aanzienlijk besparen op kosten en energie, als een gebouw is te voorzien van intelligentie.
In een modern, slim gebouw zijn de verschillende gebouw gebonden systemen via het ict-netwerk gekoppeld met intelligente monitoring- en regelsystemen. Die systemen zijn vaak ook al voorzien van de nodige netwerkaansluitingen. Daarmee is het mogelijk om allerlei zaken automatisch te regelen, bijvoorbeeld de verlichting, klimaatbeheersing of stroomvoorziening voor de werkplekken.
Door de toegangscontrole te koppelen aan de systemen voor stroomvoorziening en klimaatbeheersing, is het zelfs mogelijk om de werkplekken van medewerkers pas van stroom te voorzien wanneer deze het kantoor betreden. Ook de verwarming of koeling worden dan pas ingeschakeld, zodat niet de hele nacht of het weekend zinloos wordt verwarmd of gekoeld. Met de juiste techniek kan datzelfde worden gerealiseerd voor allerlei netwerk- telefonie- en kantoorapparatuur. Dit alles levert flinke besparingen op.
Omdat in een slim gebouw alles centraal gecontroleerd en bestuurd wordt via het ict-netwerk, wordt hiermee ook het beheer eenvoudiger. Statusinformatie wordt automatisch verzameld en doorgegeven naar één centrale beheerconsole of meldkamer, die zonodig snel in actie kan komen. Eventuele storingen kunnen sneller gedetecteerd en verholpen worden, zonder dat eerst gespeurd moet worden naar de oorzaak.
Voor de politie in Gent is dit allemaal helaas nog toekomstmuziek. Zij moeten het voorlopig doen met gas, licht en water. Dus koffiezetten moet lukken.
Beste Jasper,
Een mooi verhaal waar ik het helemaal mee eens ben, maar in de praktijk blijkt dat de meet en regeltechniek heeft stilgestaan in vergelijking met de ontwikkeling in ICT.
Ten eerste zou ik willen pleiten voor een gebouw dat minimaal is bekabelt, moderne apparatuur is meestal draadloos en vandaag de dag worden in nieuwe gebouwen nog steeds telefoons met een draad geïnstalleerd met een reikwijdte van 1 meter. Met een mobiel kan je overal bellen, dus die telefoons worden niet gebruikt. PC’s e.d. kunnen mits voorzien van een virtuele desktop makkelijk draadloos functioneren. je moet dus een slimme infrastructuur neerleggen die minimaal is, maar waarbij je toch nog 20% van de werkplekken bekabeld kan aansluiten voor de uitzonderingen.
Meet en regel technisch wil je volledige automatische besturing van verlichting, verwarming, beveiliging, maar je wilt dit ook ter plekke via een app op een mobiel of je PC kunnen bedienen. Dat kan dan weer niet, want de meet en regeltechniek is op gebaseerd op 1980 RS-232 en RS-485 interfaces. Voor een Interface naar een netwerk is een boxje nodig, Wifi is al helemaal afwezig. De intercom in de lift is nog gebaseerd op de techniek die mijn opa in 1960 toepaste, niets digitaal. Deurbeveiliging wordt met 4-draads analoge bekabeling uitgerust, draadloos is mogelijk maar dan weer met eigen protocollen en tegen hoge prijzen. Camera’s worden met coax aangesloten en zelfs TV signalen:coax. Niet meer van deze tijd.
Het klinkt allemaal heel erg mooi, de realiteit is anders. Daarbij komt ook nog dat de mensen die het bestek schrijven, de technisch advies bureaus, de standaarden van 1990 hanteren, innovatie is bij deze bedrijven door de straat gereden, heeft aangebeld, maar niemand die opendeed. De ICT adviseur die een geintegreerde oplossing wil bieden die aansluit op de wensen van de gebruikers moet eerst de hobbel nemen om de bestekschrijver zover te krijgen dat deze uit de doos denkt en vervolgens de aannemer overtuigen dat dit echt kan werken….Echt slimme gebouwen komen er niet als we zo doorgaan. De BAM zou een lans kunnen breken….
Zou leuk zijn zo’n gebouw waar alles gebaseerd wordt op aanwezigheid vd medewerker, maar dan gaat er ergens in de keten iets mis en dan mag je met n ge-outsourced helpdesk in India gaan bellen en uitleggen dat je verwarming het niet meer doet of je rolluik niet meer omhoog wil :p
Theoretisch heel leuk, maar praktisch…
Veel suc6 😀
@Willem
de overgang naar IP vanuit de meet en regelsystemen gaat inderdaad erg langzaam. Er is echter wel wat voor te zeggen die systemen niet op het generieke IP netwerk mee te nemen, omdat de uptime productie van IP netwerken toch nog steeds beperkt is.
Daarnaast de afhankelijkheid die het oplevert is niet echt gewenst.
Het ligt overigens bepaald niet aan de bestekschrijvers dat er in de lift nog een analoog toestel hangt. Dat zijn vaak beveiligings- en arbo voorschriften die soms antiek zijn.
Er kan inderdaad veel draadloos, maar voor high-speed/high capacity is het nog te vroeg, voor een doorsnee KA omgeving zeker niet, maar let wel ook draadloos vergt bekabeling…
@ ibbaman
Een beetje out of the box denken kan geen kwaad. Gelijk zaken invullen op een negatieve manier levert geen innovatie. Bediening van apparatuur is losgekoppeld van afhankelijkheid. Apparatuur is aan een netwerk gekoppeld voor de besturing, daarnaast is er nog centrale besturing. Thuis kan je met je mobiel de verwarming hoger zette, maar je kan dit nog steeds op de thermostaat de temperatuur instellen als voorbeeld.
@maarten
Er is veel te zeggen om juist alles in silo’s in te richten. Ook netwerkleveranciers moeten meebewegen. De meeste moeten nog steeds door het donker (IP stack gaat uit) bij een upgrade of patch. Ook niet meer van deze tijd, je ziet daar maar langzaam verbetering in. Met een goed netwerkontwerp en common sense kom je op aanvaardbare ultieme, maar ook dat vergt discipline en out of the box denken. Het is een integraal ontwerp, stroomvoorziening, slim patchen, anders denken en zorgen dat je apparatuur kunt uitschakelen zonder impact. Je komt voorbij de 4 negens en een heel eind richting 5 negens.
Telefoons in de lift kunnen op basis van voip, de intercom is noodzaak en in veel liften gebaseerd op het op basis van analoge telefonie en aftandse remote control mogelijkheden, pc-anywhere achtig en leveranciergebonden.
De meet en regel systemen kennen meestal ook een lage beschikbaarheid, geen redundantie en single point of faillure, alleen is dat geaccepteerd.
Voorbeeld, een pzi systeem is vaak cruciaal voor bepaalde instellingen, maar er is geen enkele redundantie ingebouwd. Deze dienst Over mobiel aanbieden lukt niet omdat iedereen sceptisch is over mobiel, terwijl daar aantoonbaar een betere redundantie met calamiteiten regelingen zijn geïmplementeerd.