Op 1 februari 2014 worden alle betalingssystemen in de Euro zone vervangen door één Europees systeem, SEPA. Die conversie heeft ingrijpende gevolgen voor elke onderneming binnen de Europese Unie. Wie niet op tijd gereed is, kan niet meer betalen en incasseren. Vluchten kan niet meer, zong Ramses.
Toch wordt niemand zenuwachtig in Nederland en dat is verbazingwekkend, want er is nog enorm veel werk te verrichten en er gaat steeds meer tijd verloren. DNB heeft eind augustus aangegeven, buitengewoon ongerust te zijn over het aantal bedrijven dat écht bezig is om de IBAN en SEPA in te voeren.
Zomaar wat veranderingen op een rijtje: de ClieOp verdwijnt, er komt een compleet nieuwe incasso en het negen cijferige bankrekeningnummer wordt vervangen door een IBAN van achttien tekens. Oké, veldje oprekken, hoor ik je denken. Hoe moeilijk kan dat zijn, maar het laatste veldje dat we en masse hebben opgerekt was het datumveld, zo ergens rond 1999. Daar ging toch wel wat meer tijd inzitten dan men aanvankelijk dacht.
Om je direct een illusie armer te maken: het loopt niet los. In de tweede helft van 2013 wordt het stervensdruk bij banken en software huizen. De bankenwereld hoopt dat de leveranciers van financiële pakketten op tijd klaar zijn, maar dat is nog maar de vraag. De deadline is hard. Er is al te vaak uitgesteld. Dit keer is het de Europese commissie menens. Alle lichten staan op groen.
Goede tip: het wordt druk aan de kassa, trek alvast een nummertje. Begin morgen.
Jan van Toor, business consultant betalingsverkeer
Vanuit de optiek van de schrijver (business consultant betalingsverkeer) snap ik deze noodkreet. Immers: hoe meer mensen in paniek raken, hoe meer werk voor hem en zijn collega’s.
Maar kom nu eens met concrete cijfers.
Hoeveel % van het bedrijfsleven is al om, hoeveel % is bezig en hoeveel % moet nog?
Wat zijn de concrete problemen waar men tegenaan loopt bij conversie? Waar zitten de echte pijnpunten?
Ofwel: kom onderhand eens met een inhoudelijk zinnig verhaal in plaats van wat generieke statements te poneren die toevallig binnen je vakgebied passen !!!
Beste Jan van Toor,
Je zal je boodschap zeker goed bedoeld hebben. Voor mij wordt de degelijkheid van je bericht echter direct onderuit gehaald door je laatste zin. En dat is jammer. Misschien dat Ramses het betreffende lied ooit heeft gezongen, maar het is toch echt door anderen bekend geworden.
Beste PaVaKe,
In de vijfde migratie monitor van DNB zie je dat 70% van het MKB en 35% van de mid corporates zich nog niet bewust is van de komst van SEPA. De gemigreerde aantallen worden berekend op basis van het volume betalingen en incasso. Momenteel is ca 1% van de overboekingen over naar SEPA Credit Transfer en minder dan 1% van de incasso’s is over naar SEPA Direct Debit. In Nederland zijn nu 3 bedrijven gemigreerd naar SDD. Dat is nog erg weinig.
De pijnpunten zijn zeer divers. Het heeft te maken van met een samenspel van afspraken tussen banken, bedrijven en software leveranciers waarbij de banken toonaangevend zijn. Zij hanteren helaas een nogal uiteenlopend beleid voor SEPA waardoor het niet voor alle bedrijven en software leveranciers helder is aan welke vereisten ze moeten voldoen boven op de rulebooks. Daarnaast blijjkt de invoering van SDD technisch lastig te zijn omdat bedrijven voor het het eerst een actieve mandaat administratie moeten gaan invoeren die een nieuw element in de bedrijfsvoering is om SDD naar de bank te kunnen te versturen. Verder zijn er kwesties rondom formaten. Nog niet iedere bank kan nog CAMT053 leveren, bedrijven soms hebben moeite met de inrichting van het ISO 20022 XML formaat en er zijn in de markt niet veel leveranciers die kant en klare oplossingen voor handen hebben. Dit is het in hele grote lijnen, maar als je dieper op de materie in gaat zie je dat de devil in de details zit en op dat niveau blijkt de invloed van de SEPA vereisten op allerlei fronten grote impact op de huidige bedrijfsvoering van bedrijven en instelingen te hebben. Hierdoor loopt de migratie doorlooptijd voor mid corporates en grotere bedrijven al snel op tot 9 tot 18 maanden.
Misschien is het goed dat we met elkaar vooral de inhoudelijke pijnpunten delen maar de uitdaging is vooral om dit opgelost te krijgen voordat het te laat is.
@monique
Je reactie heeft heel wat meer inhoud dan het artikel, top!
Deze cijfers geven tenminste aan waarom de noodkreet geslaakt wordt; en ook wordt aangegeven waar de pijnpunten zitten.
Ik zou bijna willen suggereren het artikel te vervangen door je reactie 🙂
Allereerst eens met @Monique dat artikel inhoudelijk moet zijn. Ik erger me soms aan artikelen die vaag zijn en niet man en paar noemen. De reactie van @PaVaKe is al inhoudelijker, maar, hoewel vast onbedoeld, wat mij betreft nog steeds teveel promotie voor ‘SEPA Consultants’ die op de bank zitten omdat de ICT dienstverlening in een dip verkeert. Dit zet lezers, al dan niet onbedoeld, op het verkeerde been en zorgt alleen voor onnodige paniek. Waar ik het wel mee eens ben met @PaVaKe is dat SEPA (nog) niet echt leeft bij veel ondernemers en bijvoorbeeld accountants. Bij het Jaarcongres ICT Accountancy op 25-10-2012 bleek slechts 40% van de aanwezigen te weten wat SEPA is. Althans al we de opgestoken vingers mochten geloven. Tijdens een parallelsessie van NBA/VRC voor Register controllers en Accountants in Business op 31-10-2012 (zo’n 50/60 aanwezigen tijdens de eerste parallelsessie) was de kennis niet veel beter. Toen ik vervolgens vroeg aan degenen die de vinger opstaken om uit te leggen wat SEPA precies inhoud ging een deel van de vingers weer snel omlaag en bleef ik steken op een percentage van rond de 20%.
Er is dus behoefte aan voorlichting en kennisoverdracht over SEPA.
Daarbij moet onderscheid gemaakt worden tussen de soorten van toekomstige SEPA-gebruikers.
Een kleine MKB’er die de boekhouding heeft uitbesteed aan een intermediair moet zijn nieuwe IBAN melden op facturen en meestal niet meer.
Een onderneming met alleen overboekingen moet zorgen dat de software (denk aan boekhoudsoftware voor crediteurenbetalingen en salarissoftware voor uitbetaling lonen aan werknemers) op orde is en dat overal BBAN (staat voor het huidige lokale bankrekeningnummer) vervangen wordt door IBAN. Voor dit laatste is inmiddels de website http://www.ibanbicservices.nl beschikbaar. Je biedt daar een bestand met huidige bankrekeningen aan en krijgt IBAN ervoor terug. Binnen de software moet dus een export en import mogelijk zijn van bereffende nummers. Dit laatste is een gezamenlijk initiatief van de banken die trouwens wel een steekje hebben laten vallen, namelijk het bieden van een webservices, waarbij de boekhoudsoftware automatisch verbinding kan maken met de ibanbicservices om rekeningen om te zetten. De van softwareleveranciers met meerdere klanten (soms duizenden) is groot en de belofte dat deze webservices er gaat komen is ook gedaan. Maar dat duurt gewoon te lang! Als deze webservices er is kunnen gebruikers met 1 druk op de knop de rekeningnummers omzzetten in IBAN. Wel zo handig en meer van deze tijd.
Een tweede punt is de status bij banken. Per bank moet per stroom van betalingsverkeer precies duidelijk zijn wat de status is. Kun je bijvoorbeeld overboekingen in SEPA al aanbieden aan je bank via je boekhoudpakket en geldt dit zelfde voor incasso’s.
Dan wordt vaak aangehaald dat er verschillen zijn per bank voor zowel overboekingen (in sepa terminologie SCT genoemd) en incasso (in sepa terminonologie (SDD genoemd). Die verschillen vallen reuze mee. In veel gevallen gaat het zelfs om optionele velden, waarbij dus ook de 100% standaard kan worden gehanteerd die in de ‘Implementation Guidelines for the Netherlands’ staan.
Bij bovenstaande twee alinea’s lijk ik zelf even vaag te worden. Maar dat wordt hierna concreet gemaakt.
Ik heb dit voorjaar een matrix gemaakt met naast elkaar de SEPA standaard voor overboekingen, resp. incasso’s en de banken! En onder elkaar de betreffende elementen, oftewel velden die je kunt aanleveren (of niet). Deze matrix geeft dus in 1 klap inzicht in de afwijkingen per bank.
Ten tweede heb ik GRATIS het rapport: ‘van clieop naar SEPA’ gemaakt met uitgebreide informatie over bovenstaande.
Zowel van de matrix als het rapport verschijnen regelmatig nieuwe versies (met trouwens dank aan NFS en betrokken banken, voor de vele input die ik heb gekregen).
Ten derde heb ik tweemaal het GRATIS SEPA testevent georganiseerd (samen met ECP, Forum Standaardisatie, NFS, Betaalvereniging en banken) voor softwareleveranciers in juni 2012 en september 2012. Beide malen volgeboekt. Er zijn inmiddels presentaties beschikbaar, bijvoorbeeld van NFS en per bank.
En als laatste ben ik begonnen aan de SEPA Softwaremonitor om de status per leverancier van standaard software aan te geven.
Er wordt trouwens hiervoor gesproken over CAMT als opvolger voor de MT940 (elekronisch rekeningafschift). De praktijk leert dat voorlopig met een SEPA variant van de MT940 gewerkt gaat worden.
Bovenstaande kunt u allemaal terugvinden op mijn website http://www.softwarepakketen.nl (of ga direct naar http://www.softwarepakketten.nl/sepa).
Misschien ook interessant voor de redactie van Computable om hier eens aandacht aan te besteden.
Hierna kunt u altijd nog een SEPA consultant/specialist inhuren.
PS
Ik ben niet in te huren als consultant!
Wat is wel op prijs stel is inhoudelijk commentaar op mijn rapporten en informatie die ik beschikbaar stel. Mail dan gerust gerard@gbned.nl.
Gerard Bottemanne, http://www.softwarepakketten.nl
Het artikel gaat gepaard met een hoop drama waarop niemand zit te wachten. Ik begrijp de reacties dan ook heel goed. Let wel dat niemand doodgaat als systeem van harmonisering niet tijdig klaar is of helemaal niet doorgaat.
NL-Betalingsverkeer SEPA-proof maken is geen rocket-science en bovendien hoe zit het met de andere Eurolanden zoals Spanje en Griekenland?
Het artikel is een volledig correcte weergave. Zéker met de aanvullingen van Monique en Gerard.
Het is inderdaad ‘geen rocket-science’. Maar *het loopt niet los!*
En na medio 2013 kon het inderdaad wel eens stervensdruk worden.
Alle informatie en planningen zijn voorhanden. Management heeft alle tijd (gehad) om de zaken goed te regelen tegen minimale kosten. Maar uit alle berichten blijkt dat Nederland ruimschoots achter loopt.
Dus geef straks niet de detacheringsbureau’s de schuld en klaag dan niet over de hoge uurtarieven.
Nog even in Jip&Janneke-taal :
De dagenteller op de Equens-site suggereert dat we op vandaag op Sinterklaasdag nog 422 dagen de tijd hebben. Dat geeft een optimistisch beeld.
1 februari 2014 is de wettelijke einddatum voor de migratie naar SEPA.
Maar dan moet je dus ook kláár zijn.
Echter: vanaf medio december 2013 tot eind januari 2014 zijn het Kerst- en ski-vacanties.
Dus eigenlijk moet je vóór medio december 2013 al klaar zijn.
Óf onder intrekking van alle verloven en aantrekken van dure externen de laatste reddingsmaatregelen treffen. Net zoals tijdens de millennium-bug.
Wie zijn zaakjes dus op orde wil hebben en dus écht op tijd klaar wil zijn laat het er niet op aankomen. Toch?
Maar zorgt dat 1 september 2013 99% gereed is. En ‘gereed’ wil zeggen ‘getest en geaccepteerd’, over de gehele keten.
Zodat de laatste 1% nog vóór de Kerstvacantie 2013 op orde is. En je voor de écht onvoorziene zaken desnoods de verloven alsnog kunt intrekken.
Maar 1 september 2013 is vlak na de zomervacanties, die begin juli 2013 starten en medio augustus eindigen.
Dus eigenlijk moet je nog vóór de zomervacanties klaar zijn. Toch?
Helemaal geen rocket-science.
Tot aan de zomervacanties hebben we nog zo’n 150 werkdagen.
Duidelijker kunnen we het niet maken, ook niet leuker.