Bij verzekeringsautomatiseerder Computer Combined Services (CCS) uit Woerden zijn zo'n dertig medewerkers ontslagen. Het betreft vooral mensen die op de supportafdeling werkzaam zijn. CCS kampt met een dalende omzet als gevolg van het teruglopend aantal mkb-klanten en een verzadigde Nederlandse markt. De automatiseerder zegt hierop in te spelen door de beheerorganisatie anders in te richten en meer maatwerkdiensten en nieuwe producten te gaan leveren, ook aan buitenlandse verzekeringsbedrijven.
Voor de getroffen medewerkers is een sociaal plan opgesteld. Uit dit plan blijkt dat de directie bij de ondernemingsraad in het eerste kwartaal van 2013 het personeelsbestand wil hebben teruggebracht van 152 naar 112 fte. Voor veertig fte is collectief ontslag bij het UWV aangevraagd. Een woordvoerster van CCS meldt dat dit aantal inmiddels is teruggebracht naar een dertigtal medewerkers die het bedrijf moeten verlaten. Daarnaast bouwt het bedrijf het aantal inhuurkrachten af en neemt het minder ontwikkelcapaciteit in India af, waar het een outsourcingsrelatie met HCL heeft. Of er de komende maanden toch nog meer werknemers moeten afvloeien is onbekend.
In het sociaal plan staat verder dat de directie voorziet dat dit jaar de omzet met circa 20 procent daalt tot achttien miljoen euro en dat er een verlies van minimaal twee miljoen euro (exclusief reorganisatoekosten) wordt verwacht. De zegsvrouw meldt desgevraagd dat CCS inmiddels denkt dat de omzet waarschijnlijk toch gelijk zal blijven aan die van 2011.
HBO-niveau
Om zich te wapenen tegen de teruglopende omzet wil CCS de supportorganisatie anders inrichten. Dat moet volgens de woordvoerster ‘een beheerorganisatie worden die op maat diensten levert aan klanten. De huidige supportorganisatie is ingericht om klanten op een standaardmanier te bedienen. Dat is niet meer van deze tijd. We willen bijvoorbeeld gaan werken met relatiemanagers en sla-beheerders.’
Volgens haar werken er nu nog vooral medewerkers met een mbo-niveau bij de supportorganisatie. ‘Wij willen vooral mensen met een hbo-niveau inzetten. Die zijn pro-actiever en hebben een betere talenkennis dan mbo-beheerders.’ Op de vraag waarom de mbo-medewerkers niet via scholing tot het gewenste hbo-niveau kunnen worden gebracht en hun baan kunnen houden, antwoordt zij: ‘Dat doen we ook in sommige gevallen. We hebben zelfs een lerares Engels ingehuurd om de beheersing ervan bij de medewerkers te verbeteren. Maar niet elke medewerker is geschikt om omgeschoold te worden tot het nieuwe type medewerkers dat wij zoeken.’
Or en vakbond
Opmerkelijk, gezien de grootte van het bedrijf, is dat CCS geen ondernemingsraad (or) had. Speciaal voor deze reorganisatie is er een or opgericht die een positief advies heeft uitgebracht. Ook is vakbond De Unie betrokken geweest bij het opstellen van het sociaal plan. Huug Brinkers, bestuurder bij De Unie, waardeert de opstelling van de directie die volgens hem zelf het initiatief heeft genomen voor de oprichting van een or en het uitnodigen van de vakbonden. ‘Wij zijn daar als enige vakbond op ingegaan. Dat heeft ons ruim honderd leden opgeleverd die vrijwel unaniem het voorgelegde sociaal plan hebben aangenomen.’
Volgens Brinkers is het voor een middelgroot bedrijf als CCS dat de afgelopen jaren sterk is gegroeid, lastig om ineens geconfronteerd te worden met de noodzaak tot een rationaliseringsslag. Maar hij is tevreden over de kwaliteit van het sociaal plan. ‘Waar veel andere it-bedrijven alleen met een zak geld over de brug komen, bestaat dit plan uit een deel financiële compensatie en een deel outplacement en loopadvies om de mensen die moeten afvloeien, zoveel mogelijk te begeleiden van werk naar werk.’
Buitenland
CCS levert al zo’n dertig jaar software voor assurantiebedrijven op het gebied van onder andere polisadministratie, claimafhandeling, data warehouse en relatiebeheer. Het bekendste product is het backofficesysteem Level7. CCS heeft het na een aantal jaren groei moeilijk gekregen op de Nederlandse verzekeringsmarkt. De markt is verzadigd en heeft bovendien last van een consolidatieslag. Veel kleinere assurantiebedrijven hebben het moeilijk en fuseren, ook met het oog op het provisieverbod dat begin 2013 van kracht zal gaan.
Door een betere en efficiëntere ondersteuning wil CCS bestaande klanten behouden en nieuwe klanten werven. Dat zal deels in het buitenland plaatsvinden, waar het bedrijf in eerste instantie zijn pijlen richt op België, Groot-Brittannië en Zuid-Afrika. De afgelopen jaren is er ook geïnvesteerd in nieuwe producten, waaronder de risicobeheeroplossingen Memorisk (in samenwerking met Marsh). CCS hoopt in de komende tijd hiervan de vruchten te kunnen plukken.
Standaard of maatwerk?
Dit artikel hoort bij een serie over de verzekeringsbranche en ict. Centrale vraagstelling: hoe moeten verzekeraars hun legacy software moderniseren in een tijd die vraagt om flexibele systemen?
Lees ook:
– Quinity: Pakketgedachte slaat aan in verzekeringsector
– Leanapps steekt het kanaal over
– COR & FJA start actuarieel netwerk in Benelux
– Automatiseerder CCS schrapt banen