De laatste jaren besteden steeds meer bedrijven een deel van hun it-diensten en bedrijfsprocessen uit aan offshore landen zoals India. Vaak zijn de lagere kosten in deze landen de belangrijkste beweegreden hiervoor. In plaats van zich enkel te laten leiden door de directe kostenbesparing die ze met outsourcing denken te kunnen realiseren, zouden de bedrijven er goed aan doen ook het eindresultaat nadrukkelijk in ogenschouw te houden.
Efficiëntie is belangrijk, zeker in moeilijke economische tijden, maar uiteindelijk gaat het toch om de effectiviteit en om het resultaat voor de business op de lange termijn. Een belangrijke vraag blijft daarom vooral welke it-processen wel geschikt zijn om uit te besteden en welke onderdelen we beter hier in Nederland kunnen blijven doen.
De traditionele outsourcingslanden doen wat betreft technologische kennis al lang niet meer onder voor Nederland of Amerika. Wie het boek ‘The World is Flat’ van Thomas Friedman heeft gelezen, weet dat veel it-ondernemers in India hun sporen hebben verdiend in Silicon Valley. Deze ondernemers hebben de technologische en bedrijfsmatige kennis die ze daar hebben opgedaan, meegenomen naar India om vandaaruit bedrijven op te richten die vandaag de dag wereldwijd actief zijn. Het is illustratief dat deze bedrijven hun diensten op hun beurt weer aanbieden aan bedrijven uit het Westen. De bedrijven waar ze dus oorspronkelijk hun kennis vandaan hebben gehaald.
Het gaat traditioneel om diensten op het gebied van softwareontwikkeling, maar de laatste jaren nemen landen als India ook steeds meer testdiensten over van hun Westerse concurrenten. Omdat het hierbij ook kan gaan om complexe, bedrijfskritische systemen is het belangrijk om telkens opnieuw de afweging te maken of outsourcen gewenst is of niet. Want zeker bij bedrijfskritische systemen is het belangrijk dat deze aansluiten bij de businessprocessen van een bedrijf. Hiervoor is het essentieel dat de testprofessionals hun bevindingen goed kunnen afstemmen met de lokale business.
Het is dan ook de vraag of de directe kostenbesparing die outsoutcing oplevert, opweegt tegen de gevolgen voor de business op de lange termijn. Want bedrijfskritische systemen die niet goed getest zijn, bijvoorbeeld door gebrekkige communicatie of te weinig kennis van de bedrijfsprocessen, en die daardoor niet voldoen qua functionaliteit of beschikbaarheid, kosten het bedrijf uiteindelijk veel meer geld. Dit heeft namelijk directe gevolgen voor de business. En hier zijn dan nog niet eens indirecte kosten meegerekend als het gevolg van het schrappen van banen en het uithollen van onze kenniseconomie. Kosten die ook zeker niet onderschat mogen worden.
Het is dan ook niet gek dat bedrijven die jaren geleden voorop liepen bij het uitbesteden van testactiviteiten naar India, hier steeds meer van terug komen. Er zijn al een paar gevallen bekend van Nederlandse bedrijven die testoutsourcing hebben gestopt en weer met lokale partners en werknemers werken. India is blijkbaar niet altijd de oplossing voor outsourcing. Wellicht wel voor een onderdeel waarvoor weinig afstemming met de lokale business nodig is, zoals testautomatisering. Maar testcoördinatie en de ondersteuning van functionele acceptatie door gebruikers, kun je beter lokaal doen.
Ik geloof daarom heilig in selectief outsourcen. Kijk eerst naar de werkpakketten. Maak daarna pas afspraken wat je lokaal gaat doen en wat je naar India wil outsourcen. Houd daarbij de kwaliteit voor ogen en staar je vooral niet blind op de kostenbesparing op korte termijn.
Hm. Vreemd dat er niemand hierop heeft gereageerd.
Ik ben het eens over selectief outsourcen, maar niet op basis van het genoemde onderwerp n.l. testdiensten.
Ik bedoel is er gekeken naar de kwaliteit van het testmateriaal (voor het gemak zo even genoemd)? Ik meen dat je daar ook moet kijken en niet zo maar moet aangeven dat outsourcen van testdiensten niet zou werken.
Mijn primaire reactie is om Rightshore(r) te roepen. Is toevallig van mijn bedrijf, maar daar gaat het hier om.
Je moet bepalen waar je het beste werk kunt uitvoeren en dat is bij gebruikers acceptatietesten lokaal – daar is de gebruiker.
Al denk ik wel eens dat een compleet bedrijf geoutsourced kan worden, maar dat is wel erg radicaal en slecht voor de werkgelegenheid in NL.