Bedrijven zijn gebaat bij medewerkers die gezond, effectief en plezierig werken. Dat geldt ook voor een grote financiële dienstverlener als Delta Lloyd. Met ontwikkelingen als het nieuwe werken (hnw) komen daar nog meer uitdagingen bij. Want hoe ondersteun je mensen die niet meer dagelijks op kantoor zitten? Eén van de hulpmiddelen die Delta Lloyd inzet is CtrlWORK efficiency software van ErgoDirect International, als virtuele coach.
‘Zo’n twee jaar geleden kwamen we tot de conclusie dat de pauzesoftware waarmee we op dat moment werkten, niet meer aansloot bij wat we wilden. We zochten iets dat beter paste bij een moderne manier van werken’, vertelt Willem Biever, senior specialist hr van Delta Lloyd. ‘In die tijd introduceerden we Windows 7 in de organisatie en dat moment hebben we aangegrepen om ook de CtrlWORK efficiency software in te voeren. Niet als een losstaand softwareproduct overigens, maar als onderdeel van ons hnw-programma ‘Sterk Werk’ en het Vitaliteitsprogramma ‘Sterk fit’. CtrlWORK als efficiency software sloot naadloos aan bij deze programma’s. Immers, hiermee konden we onze medewerkers een tool bieden om beter, oftewel gezonder en efficiënter met de computer om te gaan. Of ze nu op kantoor werken, op een andere locatie, of vanuit huis.’
Virtuele coach
Het uitgangspunt van de CtrlWORK efficiency software is simpel: computergebruikers presteren beter wanneer ze fysiek en mentaal fris zijn. CtrlWORK is de virtuele coach die ze daarbij helpt. Enerzijds door inzicht te verschaffen in werkgedrag. Het programma meet het werkpatroon van de computergebruiker (computertijd, muisgebruik, opvolging time outs en interventies) en koppelt op basis daarvan continu een advies op maat terug naar die gebruiker. Anderzijds door de concentratie van de computergebruiker te vergroten door slimme interventies. Die interventies zijn heel divers en zelf instelbaar. Denk aan tips over een gezonde werkhouding (‘Zit u nog wel rechtop’), over timemanagement, e-mailmanagement, het gebruik van sneltoetsen om muisgebruik te verminderen, energieoefeningen, het laten verschijnen van nieuws- of sportberichten et cetera. Uitgangspunt is dat de interventies effectief zijn en passen bij de gebruiker en de organisatie. Bedrijven kunnen bovendien zelf berichten toevoegen die zij willen communiceren naar hun medewerkers. Daarmee wordt CtrlWORK efficiency software een mini-intranet applicatie. Handig nu medewerkers niet meer allemaal dagelijks op kantoor aanwezig zijn.
Geen dwang
Delta Lloyd werkt sinds een jaar met de hnw-module van CtrlWORK. In eerste instantie op de desktops en laptops, nu volgt de thuiswerkplek. Biever: ‘Door voor CtrlWORK efficiency software te kiezen geven we onze mensen bewust zelf de regie over het computergebruik. Ze kunnen zelf instellen waar ze behoefte aan hebben qua interventies. We willen onze medewerkers niet dwingen om op een bepaalde manier te werken. Dat werkt niet, is onze ervaring. Er wordt niet meer gemopperd dus dat is positief. De implementatie op de thuiswerkplek wordt overigens nog wel een uitdaging. Daar hebben we steeds meer te maken met eigen devices.’
‘Wij beschouwen medewerkers hierin als ‘eigen bedrijfjes’. Wij faciliteren hen om hun ‘eigen bedrijfjes’ zo goed mogelijk in te richten. We bekijken en adviseren over de thuiswerkplek, stellen CtrlWORK ter beschikking en communiceren over de mogelijkheden ervan, we geven arbo-informatie. Het maakt allemaal onderdeel uit van het totaalpakket dat we bieden en dat ertoe moet leiden dat medewerkers gezond, efficiënt en plezierig werken. Dat heeft tijd nodig, maar ik verwacht wel dat dit op den duur mensen bewust maakt van het belang van gezond en efficiënt werken met de computer.’
Input vertalen naar producten
Hoe kijkt Biever aan tegen de samenwerking met ErgoDirect International? ‘We zijn eigenlijk voortdurend in gesprek met ErgoDirect. Via klankbordgroepen houden ze feeling met wat klanten willen en die input vertalen ze naar nieuwe producten, dat spreekt me aan. Wat betreft de CtrlWORK efficiency software: daar stopt de dienstverlening niet bij de verkoop van het product. ErgoDirect helpt ons ook bij de installatie en communicatie. Ik weet dat ze dat straks ook bij de uitrol naar de thuiswerkplekken doen’, besluit Biever.