Onder de naam Bring iT starten netwerkleverancier Cisco, dienstverlener Imtech ICT en telecomleverancier Vodafone samen een landelijke themacampagne. De campagne markeert de start van een samenwerking die de drie bedrijven aangaan voor hun gezamenlijke dienstenaanbod op het gebied van bring your own device (byod). De partijen leveren samen een end-to-end byod-oplossing op het gebied van consultancy, technologie, integratie en beheer.
De combinatie van Cisco, Imtech ICT en Vodafone helpt organisaties om de complexiteit rondom de effectieve inzet van byod in goede banen te leiden. De verwevenheid van de diverse deelgebieden vraagt om een integraal advies op basis van complementaire kennis en oplossingen. Bring iT biedt organisaties een compleet traject naar een effectieve byod-strategie die de voordelen per organisatie optimaliseert. Dit alles met één plan en één aanspreekpunt voor advies, implementatie en support.
Cisco Borderless Netwerk
Cisco anticipeert met netwerkoplossingen op veranderingen in de manier waarop mensen met elkaar verbonden zijn, communiceren en samenwerken. Op het vlak van byod resulteert deze aanpak in een complete architectuur met elementen voor veilige toegang tot apparatuur en handhaving van beleid. Het Cisco Borderless Netwerk biedt een fundament dat de netwerkinfrastructuur geschikt maakt voor maximale mobiliteit. Met netwerktoegang via vaste verbindingen, Wi-Fi of mobiele toegang voor alle apparaat types.
Imtech ICT levert complete, servicegeoriënteerde it-infrastructuren, management en consultancydiensten en softwareoplossingen en -diensten. Op basis van deze infrastructuren zijn organisaties in staat om applicaties veilig, flexibel en continu aan te bieden aan eindgebruikers, ongeacht de apparatuur die zij daarvoor gebruiken. Bij de ontwikkeling en inrichting van een byod-strategie kiest Imtech ICT bewust voor de rol van trusted advisor of business consultant.
Choose your own device
Vodafone levert naast vaste en mobiele connectiviteit tevens beheer, administratie en onderhoud van iedere mobiele vloot voor data en spraak. Het bedrijf ondersteunt organisaties bij de implementatie van een byod-aanpak met mobile management-diensten. Het aanbod varieert van ondersteuning in het bestelproces tot en met support voor eindgebruikers. Een dienst als choose your own device biedt organisaties praktische hulp bij de invulling van nieuwe mobiliteitsconcepten.
Over het algemeen hebben de bedrijven die een stap in de byod-sferen willen maken al een goede communicatie-infrastructuur. Byod is over het algemeen ook geen technisch probleem, maar meer in van maak de goede afspraken inclusief beveiliging, financien, privacy, beheer, interne regelgeving etc. De aankondiging komt meer over als een industrie-push van byod, dat gaat eigenlijk tegen de stroom van de consumerisation in.
De uitdaging bij deze nieuwe concepten is uiteraard het kostenmodel. Natuurlijk kunnen genoemde partijen een prima oplossing leveren voor de BYOD groei in de markt, echter de voorzieningen zullen flexibel, smart en uiteraard innovatief moeten blijven en vragen veelal niet om een eenmalige investering maar om een continue aanpassing aan de laatste standaard van IT apparatuur. Dit is ook afhankelijk van gebruikers, toepassingen en dergelijke.
Door IT-apparatuur te leasen, kan een bedrijf blijven beschikken over de nieuwste apparatuur. Bijkomend voordeel is dat er geen eenmalige grote investering gedaan hoeft te worden maar meerdere kleinere, gespreide investeringen. Een pasklare tailormade oplossing om het kostenmodel van alle investeringen en een doorbelasting aan de gebruikende onderdelen te regisseren is hierbij mogelijk.
Ik deel de mening van Maarten Oberman deels. Veel bedrijven hebben inderdaad al een goede infrastructuur en hier betreft het dan ook mogelijk slechts een uitbreiding. Het wordt wel een technisch verhaal daar waar het bijvoorbeeld aankomt op het reguleren van toegang voor werknemers en derden en het afdwingen van gestelde security policies. De mening dat het maken van goede afspraken essentieel is onderschrijf ik helemaal. Vandaar dan ook dat Bring iT klanten een assessment aanbeveelt waarbij op de diverse disciplines binnen het bedrijf (HR, ICT, Finance, Algemeen management) de voors en tegens (niet technisch) worden besproken teneinde te komen tot een gedegen aanpak aansluitend op de functionele wensen en bedrijfsprocessen. Daarmee kun je de samenwerking eerder zien als het in goede banen leiden van consumerisation.