Recent onderzoek van mijn werkgever laat zien dat we op het gebied van business it alignment de afgelopen jaren nog niet zo vreselijk veel zijn opgeschoten. We lijken alleen wel de rollen te hebben omgedraaid. Waren het voorheen de ceo’s die zich zorgen maakten over het gebrek aan zakelijk inzicht van hun cio’s, nu is het vooral het it-management dat klaagt: bestuurders zouden maar weinig snappen van de zakelijke kansen die it te bieden heeft en daarmee de groei en financiële gezondheid van hun bedrijf in gewaar brengen.
Maar liefst 77 procent van de door CA Technologies ondervraagde cio’s klaagt over het gebrek aan it-kennis bij topmanagers. De helft zegt dat bestuurders de toegevoegde waarde van it voor de business niet zien en 23 procent verwijt de directie zelfs geen flauw benul te hebben wat voor impact nieuwe technologie op de business kan hebben.
We hebben hier te maken met een forse generatiekloof. Veel cio’s en it-managers behoren tot een generatie voor wie informatie technologie in de vorm van smartphones, apps en rich internet applications onlosmakelijk onderdeel van hun leven uit maakt. De veelal in de jaren tachtig afgestudeerde ceo’s associëren it echter vooral met logge administratieve informatiesystemen. Eerder een rem op de business dan een aanjager.
Wat beide groepen echter met elkaar verbindt, is het simpele feit dat al die coole apps en tablets helemaal niet zonder die klassieke it kunnen. Wie met zijn smartphone incheckt voor een vlucht naar Londen maakt toch echt gebruik van mainframe-applicaties en wie kekke schoenen bij Zalando bestelt, benut een it-infrastructuur die in vele opzichten identiek is aan de informatiesystemen en de netwerken die we in de jaren negentig ook al toepasten. Toch is de perceptie geheel anders: apps zijn cool, it is stoffig. Hoe maakt een cio zijn directie nu duidelijk dat apps en it in feite hetzelfde zijn? En dat een bestuurder die zijn it verwaarloost zakelijk de strijd van zijn concurrenten gaat verliezen.
De oplossing zit in trends als ‘consumerization of it’ en ‘bring your own device’. Internet en de apps die we thuis gebruiken kenmerken zich door vrijheid. Op kantoor worden we echter continu door it in onze vrijheid beperkt. Zo hebben veel it-managers nog altijd de neiging om het gebruik van privé-apparatuur te verbieden. Dat is niet slim. Stimuleer juist het gebruik van eigen tablets en smartphones. Maar zorg er wel voor dat de ceo en de andere leden van de hoofddirectie ook met iPad’s en Android-telefoons gaan ‘spelen’. Laat hen in de praktijk ervaren hoe handig deze apparaten zijn.
Vergeet dan alleen niet om iedere keer uit te leggen hoe die handige informatie nu eigenlijk in die tablets terecht komt. Waar komen die bankgegevens vandaan die zij zo fijn op hun smartphone kunnen inzien? Of hoe kan het dat het betaalgedrag van een klant zo snel en gemakkelijk met een iPhone valt te bekijken? Leg hen uit hoe die handige apps in de praktijk samenwerken met een in veel opzichten zeer klassieke it-infrastructuur. Ga als cio ook zelf aan de slag met apps. Geef klanten en eigen verkopers via apps toegang tot bedrijfsinformatie en laat zien dat de productiviteit van de sales hierdoor drastisch toeneemt en dat zij hierdoor veel meer opdrachten kunnen binnenhalen.
Vrijwel iedere ceo zal hier van onder de indruk zijn. Vette apps blijken namelijk niet alleen maar iets voor Facebook of Google, maar ook voor de eigen firma. Ineens zal het de ceo duidelijk worden dat it helemaal geen rem op de business hoeft te zijn, maar de onderneming juist een enorme impuls kan geven. Die eerder gesignaleerde generatiekloof zullen we hiermee misschien niet helemaal kunnen wegnemen, maar kleiner maken zal wel lukken. En daar heeft iedereen baat bij.
Goed artikel! Maar enige nuance is wellicht op zijn plaats. CEO’s snappen heel goed dat de business niet (meer) zonder IT kan, ze snappen ook dat IT onmisbaar is bij het realiseren van de business doelstellingen. Wat ze niet snappen is wat daar precies bij komt kijken.
CIO’s hebben daarom de lastige taak hun IT diensten aan de business transparant te maken. Enerzijds kan dat door te laten zien wat er moet gebeuren om bepaalde functionaliteit en ondersteuning te leveren, anderzijds kan dat door IT afnemers binnen de business verantwoordelijk te maken voor hun eigen IT budget en de gevolgen van voorgenomen keuzes te laten zien.
Nog teveel bedrijven kennen een centrale IT begroting; één ruif waar iedereen naar believen uit eet. De grootste mond krijgt het meest, zonder dat hij wordt afgerekend op de kosten. Hij denkt: “we hebben twee miljoen te verspijkeren” en handelt daarnaar. Het toekennen van IT budget per afdeling is daarom een goed middel om kostenbewustzijn te promoten en bewuste IT keuzes te maken. En dan denkt hij: “ik kan maar twee ton te verspijkeren” en zal daar rekening mee houden. Wil hij meer, dan moet hij dat verantwoorden en krijgt hij het alleen als het rendement positief is.
Generieke zaken kunnen evengoed uit een generiek budget komen. Denk aan de KA omgeving waar iedereen gebruik van maakt. Belangrijk is dat dit wordt gestandaardiseerd. IT kan zelf de CMDB wel bijhouden. Niet-standaard IT wordt afgerekend op het budget van de afdeling die deze afneemt. Door goed ingericht IT service management kan prima inzichtelijk worden gemaakt wat die tablet, die niet-standaard applicatie of die hoger geprioriteerde call afhandeling werkelijk kost.
Doel is om duidelijk te maken dat oplopende IT kosten niet zelden het gevolg zijn van ongefundeerde of slecht beargumenteerde keuzes die in de business worden gemaakt, waarna IT het maar “even” moet leveren. Uiteindelijk is de hele organisatie daar het slachtoffer van.
Beslissers moeten dat inzicht aangereikt krijgen. Dat is niet slechts de taak van IT beheer, maar vooral ook van functioneel beheer dat enerzijds de business helpt haar vraag zuiver te stellen en anderzijds IT beheer aanstuurt om de juiste oplossing te leveren.
Het maken van een business case is daarbij een belangrijk hulpmiddel om mogelijkheden, kosten en kwaliteit in beeld te krijgen. De investering in een dergelijk mechanisme verdient zichzelf snel terug. BYOD, maar ook andere keuzes moeten gebaseerd zijn op het devies dat het niet moet omdat het kan, maar dat het kan omdat het aantoonbaar meerwaarde oplevert.
Je raakt de spijker op z’n kop. Zelf komend uit die 80-jaren zie ik met genoegen de opkomst van “vette” apps en smart communication tools. We zullen daar nogwel verder in gaan. De IT managers moeten zich gaan voorbereiden op SYOT Select Your Own Tool. De aanstormende groep screenagers zit niet meer vast aan een applicatie, ze switchen als iets anders handiger blijkt (van Dropbox naar Box naar Serenga). Inderdaad consumerization. Dus de IT managers zullen zich hierop moeten gaan instellen. Beheer je data, leg je infrastructuur open, en adviseer en ondersteun het gebruik van nieuwe tools. En dat alles onder het motto “kennis delen is macht”.