Mobiele apparaten zoals smartphones en tablets zijn voor iedereen standaarduitrusting geworden. Bedrijven omarmen steeds meer deze mobiliteit en consumententechnologieën om medewerkers hun werk op een nieuwe manier te laten doen. Dit blijkt uit onderzoek van ict-dienstverlener Avanade. Het bedrijf onderzocht het gebruik van mobiele apparaten voor zakelijk gebruik wereldwijd.
Avanade's onderzoek, uitgevoerd in september 2012 onder 599 C-level executives en it-beslissingsmakers in negentien landen, laat zien dat in Nederland bij meer dan zes op de tien bedrijven (64 procent) gebruik wordt gemaakt van persoonlijke apparaten op de werkplek. Wereldwijd is dit 61 procent. Daarnaast geeft meer dan vier op de tien Nederlandse bedrijven (44 procent) aan dat hun medewerkers hun smartphones gebruiken voor basiswerkzaamheden, zoals het lezen van e-mail, webdocumenten en agenda-items. Dit is iets lager dan het wereldwijde percentage (54 procent).
Tablets
Uit het onderzoek komt naar voren dat van alle mobiele apparaten, tablets als één van de belangrijkste tools worden aangemerkt. Terwijl een derde van de bedrijven wereldwijd (33 procent) aangeeft dat de tablets vooral dienen voor eenvoudige werkzaamheden, antwoordt precies hetzelfde aantal respondenten, 33 procent, dat de meerderheid van de medewerkers de tablets gebruiken voor geavanceerde zakelijke toepassingen zoals customer relationship management (crm), projectmanagement, contentcreatie en data-analyse.
In Nederland maakt 36 procent van de bedrijven gebruik van tablets voor geavanceerde zakelijke toepassingen, maar opvallend genoeg gebruikt slechts 16 procent tablets voor eenvoudige werkzaamheden zoals het lezen van e-mail. In Europa lopen Duitsland en Spanje voorop als je kijkt naar het gebruik van tablets voor geavanceerde zakelijke toepassingen, met respectievelijk maar liefst 57 en 50 procent.
Windows 8 en Windows Phone 8
'In Nederland lopen we voor op het gebruik van smartphones op de werkplek, maar blijven we in vergelijking met de rest van Europa achter in het gebruik van tablets', zegt Erik Lamers, business development manager bij Avanade Nederland. 'Uit eerdere onderzoeken van Avanade over het gebruik van persoonlijke apparaten op de werkplek bleek al dat zowel medewerkers als it-beslissingsmakers productiviteit en overal toegang tot hebben erg belangrijk vinden. Nu zitten we in de fase waarin we een weg moeten vinden in het gebruik van consumententechnologieën op de werkplek. Met de komst van Microsoft Windows 8 en Windows Phone 8 zal er een nieuwe golf aan mobiliteitsoplossingen voor zakelijk gebruik beschikbaar komen om hierbij te helpen.'
Microsoft Windows 8 komt met nieuwe functies voor smartphones en tablet-soorten, -applicaties en -diensten om de productiviteit en gebruikerservaring te verbeteren. Zo kiest bijvoorbeeld één van de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld ervoor gebruik te gaan maken van Windows Phone 8 om mobiele oplossingen voor aankopen in het vliegtuig mogelijk te maken. Ook kunnen taken zoals het controleren van vluchtwijzigingen en het indienen van gewerkte uren en kosten, beter worden beheerd. Ook maakt één van de grootste drogisterijen in de Verenigde Staten gebruik van Windows 8-tablets om bezorging en overleg over medicatievoorschriften, aan huis mogelijk te maken. Dit vermindert apotheekkosten en zorgt voor een persoonlijke patiëntervaring.
Mobiliteit heeft de toekomst
Volgens McKinsey & Company eisen consumenten, medewerkers en bedrijven een mobiele transformatie. Dit vergroot verbeteringen in de productiviteit en verandert de manier waarop bedrijven omgaan met klanten. McKinsey noemt deze mobiliteit de toekomst, met de belofte dat het bedrijfsprestaties en werknemersprestaties verhoogt, ook buiten de bedrijfsmuren.
'Om gebruik te maken van zakelijke mobiliteit veranderen bedrijven hun structuur', zegt Lamers. 'Uit het onderzoek van Avanade blijkt dat deze bedrijven rollen binnen het bedrijf veranderen, bijvoorbeeld die van hr-medewerkers, om beter gebruik te kunnen maken van mobiele apparaten en andere consumententechnologieën. Onze werkzaamheden voor klanten en diverse onderzoeken tonen aan dat deze veranderingen een impact hebben op de omzet, winst en klantenservice.'
I am confused, but on a much higher level, zou het beste bij dit artikel passen.
Volstrekt non-concreet, noch onderbouwt. Deels komt dit omdat het een platgeslagen onderwerp is waar mega veel hits op te herhalen zijn in de meest slechte zoekmachine
Daarnaast er wordt nergens een mobiele transformatie geëist, en dat het volgens het artikel wel geëist wordt, wordt in dit artikel zeker niet onderbouwt…
Het is wel zo dat de mobiele transformatie ergens door veroorzaakt wordt, maar daar wordt daardoor maar niet op ingegaan, dat zou nu juist wel interessant zijn.
Mbt de reactie van Dhr. Oberman: iedereen heeft recht op zijn eigen verwarring maar de kwalificatie ‘noch onderbouwt’ bij een artikel op basis van een wereldwijd onderzoek vind ik op zijn minst merkwaardig.
Een discussie over wat er wel of niet wordt geëist wil ik graag aan en dan liefst inhoudelijk.
@Erik,
er zou toch op zijn minst iets van onderbouwing in bovenstaand artikel terug te vinden mogen zijn,…..Nu worden er wat percentages gegeven als een soort condensatie van iets.
@Maarten, dat is het ook, het is een condensatie van het onderzoek. Wij verzinnen er geen dingen bij. Binnenkort publiceren wij meer gegevens uit het onderzoek, onder andere via onze website.
Als je nu op onze website kijkt vind je onderstaande informatie mbt dit onderzoek: Het onderzoek van Avanade is uitgevoerd door Wakefield Research (www.wakefieldresearch.com) onder 599 C-level executives, bedrijfsleiders, en IT-managers van 18 jaar en ouder. Het onderzoek is uitgevoerd in de volgende landen: Verenigde Staten, Australië, België, Brazilië, Canada, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Maleisië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Singapore, Zuid-Afrika, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk in de periode van 20 augustus tot 13 september 2012.
@Erik,
met dank, daar kan ik wat mee! Ik ga er lezen.