Datacenterleveranciers zijn zo ver doorgeslagen in standaardisatie, dat het nog maar de vraag is of klanten goedkoper uit zijn met het huren van datacentercapaciteit. Het probleem is dat nog te veel gewerkt wordt met bestaande hardware en diensten die niet flexibel genoeg zijn voor aansluiting op de nieuwe virtualisatieoplossingen.
Veel bedrijven brengen hun it-infrastructuur onder in een extern datacenter vanwege de ogenschijnlijke flexibiliteit van de systemen. Alleen is nu juist dit niet waar veel datacenters in uitblinken. Integendeel. Veel it-organisaties krijgen niet wat ze gewild hadden. De voornaamste reden hiervoor is de verregaande standaardisatie. Veel outsource providers bieden een sterk gestandaardiseerd dienstenpakket aan, iets wat in de eerste generatie outsourcing nog wenselijk was. Talloze bedrijven hebben hun chaos daardoor kunnen opruimen. Als organisatie word je echter gedwongen in een keurslijf.
De markt en de informatietechnologie hebben zich inmiddels verder ontwikkeld. Ontwikkelingen als bring your own device (byod) en ‘het nieuwe werken’ vragen om meer flexibiliteit van outsourceproviders. It-organisaties komen nu terug op de afspraken die we zo’n tien jaar geleden met elkaar maakten. Ze willen er graag hun eigen sausje overheen kunnen gooien, omdat de standaard pakketten niet voor iedereen werken. Outsourceproviders springen daar nog te weinig op in.
Vraag wijkt af van aandod
Op drie onderdelen wijkt de vraag soms af van het aanbod. Ten eerste gaat het om de netwerkcomponent oftewel de infrastructuur in het algemeen.
Ten tweede heeft het te maken met computing power. De outsourceproviders zeggen doorgaans: we hebben een bepaald hardware- of serviceportfolio en daar moeten onze klanten het mee doen. Maar vereisen de bedrijfsprocessen van de klant andere hardware of configuraties, dan levert dat veelal problemen op. Dan moet je als klant hemel en aarde bewegen om te krijgen wat je wilt als het gaat om configuratie-eisen. De klant is dus niet bepaald koning…
Ten derde zit de uitdaging in storage. Op dat vlak hebben de ontwikkelingen bepaald niet stil gestaan. Jarenlang heeft de ict-wereld gezworen bij san-oplossingen met fiberchannel disks. Maar inmiddels zijn er ook allerlei andere technologieën. Denk aan de solid state disk (ssd), waarvan de performance een stuk beter is. Daar hangt dan ook wel een bepaald prijskaartje aan, maar sommige (ict-)organisaties hebben dat er graag voor over. Als klant vang je dan bot bij de grote partijen in de markt. Die hebben een heel rigide portfolio. De producten in hun portfolio zijn in beginsel goed, maar niet altijd met de tijd mee gegaan.
Schaalbare oplossing
Kortom: de markt zou moeten meebewegen en kijken naar de verwachtingen van de klant. Leveranciers moeten aansluiten bij hedendaagse wensen. Ze moeten weer ‘custom made' worden, zoals veel andere aspecten van ict dat al wel zijn. Een aantal ict-leveranciers heeft inmiddels de handen ineengeslagen om het probleem van de weinig flexibele datacenters de kop in te drukken. Zij bieden standaarddiensten die voldoende flexibel zijn om aan de snel veranderende wensen van de klant tegemoet te komen.
Dit is denk ik gewoon een kwestie van dat een beheerder pur-sang, geen innovator is. Innovaties leiden tot major changes, iets waar een beheerder niet op zit te wachten (want leiden weer tot andere changes en extra werkdruk/kosten). Innovaties vereisen ook vaak visie over meerdere disciplines heen, terwijl outsourcing partners vaak uitsluitend met specialisten werken en niet zelden zelf geen technische projectleiders in huis hebben. Verder hebben deze outsourcing partners zo goed kunnen floreren juist omdat ze niet met de realiteit/waan van alle dag (lees koerswijzigingen/fusies e.d. en 10% zal altijd uitzondering blijven) te maken hebben. Bedrijven hebben zich moeten aanpassen aan deze outsourcingpartners, i.p.v. andersom. En natuurlijk de oude functionele versus ’technische eisen’ tegenstelling ( in praktijk gaat het vaak om database gebaseerde systemen welke moeten kunnen schalen en verschil in interpretatie over het begrip ‘performance’ ). De huidige gang van zaken is dat de outsourcingpartner z’n klant verliest na een discussie over meerwerk en prestaties en men opnieuw begint bij een ander (en opnieuw de veranderde requirements bepaald en dit in een project giet) en dat dit verhaal zich grofweg elke 3 jaar herhaald.. Oplossing? Misschien met je outsourcing partner afspreken dat je na 3 jaar alles overboord gooit en met een nieuwe omgeving begint (zodat je dit proces tijdig in gang kan zetten), met het risico op verminderde dienstverlening naarmate de 3 jaar limiet in zicht komt, of dat je zaken continue blijft bijsturen in bijv. een 3-maandelijks overleg, waarbij de klant een zak geld heeft klaarliggen (gereserveerd) en de outsourcer in staat is en bereid is zaken naar wens aan te passen. Maar dit heeft weer met commerciële aspecten te maken: de outsourcer probeert zich natuurlijk zo economisch voordelig mogelijk te presenteren om de klant de overstap te laten maken en dan heb je het van te voren natuurlijk liever niet over dit soort zaken (kost je uiteindelijk wel je klant, maar dat is lange termijn denken..).
De markt moet denk ik niet alleen kijken naar de verwachtingen van de klant, maar vooral ook naar de wensen van de klant.
En, nog belangrijker: toets dit ook regelmatig, en dan liefst met de eindgebruiker in plaats van met een inkooporganisatie, service delivery manager of wat dan ook.
Onlangs de vraag neergelegd bij “onze” data storage leverancier voor een 4 TB storage met data deduplicatie. Klinkt als eenvoudig en standaard leek me, maar data deduplicatie wordt niet standaard service aangeboden, moest allemaal weer via via en moeilijk moeilijk.
Kijk ik nu naar de cloud, waar schaalbaarheid één van de sleutelwoorden is, dan heb ik daar een hard hoofd in bij deze leverancier. (welke toch geen kleine jongen is in deze markt)
Goh, ik zit nu echt aan het andere eind van dit spectrum wat hier geschetst wordt en kan met totaal niet vinden in deze opinie. Daarbij moet ik wel als kanttekening plaatsen dat ik vooral veel te maken heb met public cloud diensten van grote partijen (Microsoft, Amazon, Terremark, Rackspace, e.d).
Daar is toch echt wel op de juiste laag gestandaardiseerd. Maatwerk schaalt niet en de standaardisatie die ik zie beidt echt wel voldoende mogelijkheden tot maatwerk, maar nogmaals, ik weet niet over welke datacenters hier nu gesproken wordt (voorbeelden?).
Laten we dingen die standaard zijn (snelle dataopslag, computing power load balancing) nu alsjeblieft standaard houden! Als je denkt dat je een uitzondering bent met je behoeften… denk dan nog een keer goed.
Pas op de hoogste twee lagen van het OSI-model wijk je in mijn ogen pas mogelijk af van de standaard. Niet eronder.
De kosten van IT zijn vaak 20% hardware, en 80% onderhoud. Hier is standaardisatie onvermijdelijk. Het onderhoud moet door meerdere beheerders worden gedaan.
Aan de andere kant is de klant altijd koning. Als hij een exotisch hardware produkt wil is dat mogelijk.
Maar denken in produkten is eigenlijk old school. IT moet een service dienst zijn waarbij de klant de beste service krijgt voor de beste prijs.