Bijna de helft (46 procent) van de clouddiensten wordt handmatig bevoorraad door een it-beheerder voor de eindgebruiker zonder automatisering. Dit blijkt uit onderzoek van clouddienstverleners Abiquo en 123Cloud. Uit het onderzoek blijkt een verontrustend landschap van technologie in plaats van dienstgerichte cloudimplementaties.
Het onderzoek vond plaats op VMworld Europe. Hieruit blijkt dat de realiteit van clouddiensten ver valt van de belofte die het maakt. Er bleek dat ondanks de 75 procent van de deelnemers die melden dat hun bedrijf private, publieke of hybride clouddiensten aanbiedt aan klanten, slechts 15 procent van deze een 'self-service' interface levert die de eindgebruiker in staat stelt om te selecteren en te bepaling welke cloud it-diensten voor zichzelf wenst te gebruiken. Bij 39 procent van de deelnemers bleek ook dat geen cloud management-interface voor klanten beschikbaar is, waarmee toegang is te krijgen. Daarnaast blijkt dat clouddiensten online beschikbaar stellen een langdurig proces is voor de meeste klanten.
Gemiste kans
De meest voorkomende SLA voor de levering van een verzoek aan de klant is voor 37 procent van de klanten' binnen drie dagen', slechts 15 procent van de it-professionals welke geïnterviewd werden geven aan binnen de drie uur haar klanten virtuele clouddiensten te kunnen verstrekken. Maar nog eens 25 procent is in staat om diensten op gang te brengen binnen 24 uur. Dit vertegenwoordigt aanzienlijke vertragingen bij de levering van nieuwe diensten in de cloudomgevingen, en een gemiste kans in termen s van productiviteit en efficiëntie.
Het leven is niet gemakkelijk voor it-beheerders als het gaat om het leveren van clouddiensten. 45 procent van de respondenten zijn niet in staat om orkestratie van welke aard dan ook te gebruiken. 32 procent met behulp van VMware-managementtools, maar slechts 5 procent maakt gebruik van ingebouwde-for-purpose orkestratie en managementsoftware. Bijna een derde van de admins (32 procent) meldde dat er geen online provisioning-interface voor hen om cloud service-verzoeken te voldoen, en waar sprake is van een online managementlaag, nog een derde (33 procent), aparte interfaces werken voor eindgebruikers en it.