Hardop gelachen heb ik de afgelopen week, bij het lezen van een artikel over onze it-opleidingen. Duizenden it-banen zouden voor Nederland verloren gaan omdat wij mensen verkeerd opleiden. 'Mooi!', dacht ik bij het lezen van het betreffende artikel, 'eindelijk een pleidooi voor het opleiden van professionals in software engineering, zodat wij niet door schaarste gedwongen moeten overgaan tot offshoring'.
De tweede alinea van het artikel versterkte deze gedachte. 'Het bedrijfsleven verwacht dat vele vacatures door het slechte onderwijs onvervulbaar blijven. Akzo Nobel en Stork luiden daarom de noodklok. Zij dreigen het werk te moeten exporteren naar landen als India.' Mooi, eindelijk iemand die ook schaarste van goede software ontwikkelaars aangeeft als enige reden om het werk te verplaatsen.
Brug tussen it en business
De lach kwam bij de derde alinea. Daar wordt gesteld dat de it-opleidingen flink wat steken laten vallen bij het opleiden van, jawel, it-managers. Deze opleidingen leiden nu vooral computerprogrammeurs op terwijl het bedrijfsleven zit te schreeuwen op werknemers die als informatiemanager de brug tussen it en business weten te slaan. Dit stukje zal toch komisch bedoeld zijn? Helaas niet, niet volgens Stork, Akzo Nobel en De Nederlandse Bank. Zij hebben de handen ineen geslagen en zijn zelf een opleiding tot it-manager gestart.
Wie gelooft er nu dat je it-managers kunt opleiden op school? Enthousiaste jongens en meisjes die, net de pubertijd ontgroeid, afdelingen met professionals gaan leiden en richting geven aan het brede it-beleid van een organisatie. In mijn ogen moet je daar toch de nodige levenswijsheid en werkervaring voor hebben opgedaan. Deze schoolverlaters zullen pas over tien jaar daadwerkelijk als it-manager aan de slag kunnen. It'ers zijn gewend aan voortdurende bijscholing om bij te blijven in hun vak. Ligt het niet veel meer voor de hand om juist die ervaren professionals, die de techniek wat meer willen of moeten loslaten, bij te scholen tot it-manager? Ligt het niet veel meer voor de hand dat die bedrijven eerst naar zichzelf kijken in plaats van naar de opleidingen?
Bruggenbouwers
Een goede it-manager heeft een goede it-achtergrond nodig. Er is dus niks mis mee om het edele vak van software engineering of infrastructuurspecialist aangeleerd en beoefend te hebben. In managers die niets snappen van het vak wat zij managen geloof ik absoluut niet. Het artikel gaat verder over de bruggenbouwers, daarvan is het juist de vraag of die wel uit de it-hoek moeten komen. Bij voorkeur wordt die rol ingevuld door mensen vanuit de core-business van een onderneming. Denk bijvoorbeeld aan de rol van producteigenaar in een Scrum-proces.
De noodklok wordt geluid omdat anders deze functies verplaatst zouden worden naar India. Dat scenario lijkt mij eigenlijk wel interessant, al die managers en bruggenbouwers zonder it-achtergrond te offshoren naar India. Het wordt dan ongetwijfeld een stuk rustiger op de werkvloer, zodat de software engineers daadwerkelijk ongestoord hun werk kunnen doen. Ondanks de voortdurende globalisering betwijfel ik de haalbaarheid van het offshoren van deze functies. Taal-, tijd- en met name cultuurverschillen zullen nog wel een te grote belemmering vormen.
Gelukkig gaat de politiek zich ermee bemoeien en zijn er zelfs al Kamervragen gesteld. Voorlopig gaat er dus niks veranderen aan onze opleidingen.
De bewering dat de IT-opleidingen niet passend zouden zijn neigt m.i. naar afschuiven van eigen verantwoordelijheid van het businessdomein.
De bestaande kloof tussen de wereld van het (technische)aanbod en de vragende partij i.c. de business is vaak nog groot. Dit los je niet op met nog meer management met een IT-profiel. In wezen is het niet eens een IT-managementvraagstuk maar een bedrijfskundig vraagstuk die in hoofdzaak ligt aan de business-kant: namelijk hoe stuur ik er vanuit de business op aan dat ik op tijd de juiste middelen krijg tegen een aanvaardbare prijs die mijn bedrijfsvoering adequaat ondersteunen.
De bestaande kloof wordt m.i. voor een belangrijk deel veroorzaakt door een verschil in referentiekader tussen de wereld van IT en die van de business.
Het zou heel goed kunnen dat een functionaris met het juiste profiel kan bijdragen aan het overbruggen van deze kloof. Ik denk daarbij alleen niet aan een managerstype maar meer aan een adviseursprofiel.
Het businessmanagement dient zelf de verantwoordelijkheid te behouden om hierin te adequaat te sturen. Een adviseur met het juiste profiel kan hem of haar dan daarbij terzijde staan.
@Coen Berghegen, zoals ik wel vaker aangeef bestaat ICT uit meer dan kantoorautomatisering.
Het probleem is dat managers al snel afhaken als we het niet meer over excelsheets hebben.
Daarnaast hebben bedrijven steeds meer last van het roeiers probleem dat Technicus aankaart, ook wel bekend als het ‘more chiefs than indians’ princype