30 procent van de grootzakelijke organisaties in Nederland is niet tevreden over de wijze waarop test tooling wordt ingezet binnen hun organisaties. Maar liefst 92 procent geeft aan dat geschikte testcapaciteit onmisbaar is in de toekomst. Daarbij verwacht 70 procent dat een verbeterde manier van testen tot kostenbesparingen leidt. Dit blijkt uit onderzoek van ict-dienstverlener Sogeti onder honderd grootzakelijke organisaties.
Op dit moment gebruikt 74 procent van de ondervraagden test tooling in hun organisaties. 23 procent maakt gebruik van open source test tooling. De overige 77 procent van de organisaties doet een beroep op ingekochte test tooling.
Het goed functioneren van een organisatie is in toenemende mate afhankelijk van geschikte software. Tegelijkertijd volgen nieuwe technologieën elkaar steeds sneller op. De enorme opkomst van mobiele apps is een sprekend voorbeeld. Als gevolg daarvan is kwaliteitszorg voor goed functionerende software belangrijker dan ooit.
'De resultaten van dit onderzoek bevestigen opnieuw de noodzaak om tot adequate testprocessen te komen', zegt Marco van den Brink, directeur Software Control van Sogeti. 'Integrale kwaliteitsregie op ontwikkeling en beheer van applicaties geeft antwoord op de hedendaagse uitdagingen op dit vlak.'
World Quality Report
Samen met Capgemini en HP deed Sogeti eerder dit najaar wereldwijd onderzoek naar software testen. Uit dit World Quality Report blijkt eveneens een gebrek aan vertrouwen in eigen software testing-capaciteit. In het bijzonder op het gebied van mobiele applicaties. 59 procent van de respondenten in het World Quality Report maakt zich zorgen of organisaties voldoende kennis en capaciteit in huis hebben om de kwaliteit van bedrijfsapplicaties te borgen. 60 procent van de organisaties onderkent de groeiende prioriteit voor testen. Zo wordt er meer geld geïnvesteerd in de ontwikkeling van Testing Centers of Excellence, met het doel uiteindelijk meer kosten te besparen in het beheer van applicaties.
Interview en PointZero
Tijdens zijn klantenevenement in Houten lanceerde Sogeti op 18 oktober 2012 eveneens PointZero. Dit naslagwerk beschrijft de nieuwe visie van de ict-dienstverlener op het ontwikkelen en beheren van bedrijfsapplicaties. Naar verwachting is het testen van applicaties binnen vijf jaar verschoven van een aparte functie naar een rol die van meet af aan integraal onderdeel is van de levenscyclus van applicaties. Daarmee wordt het traditioneel achteraf testen van de kwaliteit overbodig.
Computable had over deze ontwikkelingen ook een interview met r&d-consultant testing bij Sogeti Nederland Ewald Roodenrijs. Lees daarom ook 'Testmanager verandert van agent in douanier'.
Een beetje misleidende titel. Het gaat over de matige inzet van testtooling, terwijl het op deze manier lijkt of men niet tevreden is over testers.
Verder is er echt geen onderzoek voor nodig om te weten dat tooling maar nauwelijks (op de juiste manier) ingezet wordt. Beter had deze tijd gebruikt kunnen worden om te onderzoeken hoe dit beter kan. Veel bedrijven worden namelijk ook een bepaalde richting ingeduwd door contracten en licentie overeenkomsten.
Wat ik jammer genoeg mis in dit artikel is de gebruikte definitie van testtooling.
Wellicht een tip voor auteurs en redactie om, in het geval van definities die op meerdere manieren interpreteerbaar zijn, een definitie toe te voegen, zodat auteur, maar ook de mensen die reageren, het allemaal over hetzelfde hebben.