De Nederlandse Mededelingsautoriteit (NMA) heeft zijn goedkeuring verleend aan KPN’s overname van de vier Reggeborgh-glasvezeldienstverleners Edutel, XMS, KickXL en Concepts ICT. De overname van de glasvezeldienstverleners zorgt voor een stijging van het breedband- marktaandeel tot 41 procent van KPN. Ook stelt het telecombedrijf dat het zich met de vier nieuwe onderdelen versterkt op de zogeheten Fiber-to-the-home (Ftth)-markt.
De voorgenomen overname werd aangekondigd op 9 november 2011. In eerste instantie ging het om de drie partijen Edutel, XMS en Concepts ICT. Later is daar KickXL aan toegevoegd. De partijen die overgenomen worden bieden net als KPN televisie, internet en vaste telefonie aan via het glasvezelnetwerk van Reggefiber. Dat is een samenwerkingsverband van KPN en Reggeborgh.
De overname werd op 9 november aangekondigd, samen met een aanpassing van de Reggefiber joint venture overeenkomst en de aankoop van Reggefiber's Wholesale-activiteiten en glasvezeldienstverlener Lijbrandt. In april van dit jaar verleende de NMA al zijn goedkeuring aan de overname van glasvezeldienstverlener Lijbrandt en Reggefiber Wholesale door KPN. Nu is daar de goedkeuring voor de andere overnames bijgekomen.
Breedbandmarkt
De transacties moeten zorgen voor meer efficiency in de activiteiten en een duidelijker rolverdeling tussen de glasvezelpartners KPN en Reggefiber: KPN levert de glasvezeldiensten terwijl Reggefiber zich richt op zijn kernactiviteiten: de aanleg van glasvezelnetwerken die ook openstaan voor derden.
Bovendien past de overname van de vier glasvezeldienstverleners past binnen KPN's hybride Vdsl en Ftth- netwerkstrategie. Het levert ongeveer 120 duizend extra FttH-klanten op, wat tot een stijging van ongeveer 1,8% leidt in het breedband-marktaandeel tot zo'n 41 procent. Na afronding van de transactie zegt KPN ruim driehonderdduizend Ftth-klanten hebben, wat tot een aanzienlijke verhoging leidt van de Ftth- penetratie in KPN's glasvezelgebieden naar ongeveer 29%, aldus het telecombedrijf.
KPN hoopt meer dan 45 procent van de Nederlandse breedbandmarkt in handen te hebben in 2015. Dat willen ze doen door overnames in breedband en door de markt te vergroten met Vdsl, de opvolger van Adsl en verder de glasvezel FttH-netwerken, waarover Adsl- en Coax-diensten geleverd worden, van Reggefiber verder uit te rollen.
Joint venture Reggefiber
Reggefiber is opgericht in 2005 door Reggeborgh en is gespecialiseerd in de aanleg en exploitatie van glasvezelnetwerken. Sinds 2008 heeft KPN een minderheidsbelang van 41 procent in de onderneming. Het telecomconcern wil een meerderheidsbelang in Reggefiber en kondigde op 9 november 2011 aan eind 2012 zijn belang te willen uitbreiden naar 51 procent. Daarna bestaat er voor het telecomconcern een tweede optie om dit belang begin 2014 uit te breiden naar 60 procent. Mochten deze transacties inderdaad plaatsvinden dan heeft Reggeborgh de optie om drieënhalfjaar nadat KPN zijn tweede optie licht, het resterende belang van 40 procent te verkopen.
Voor het lichten van deze tweede optie is echter wel de goedkeuring van de NMA nodig. 'Dat is momenteel nog niet aan de orde, aangezien KPN eerst zijn belang zal uitbreiden van de huidige 41 procent naar 51 procent', meldt een zegsvrouw van KPN.
Nog even en dan heeft KPN zijn eigen markt, maar dan in glasvezel, weer in zijn geheel teruggekocht en zijn we in 2020 terug in 1990, waar KPN monopolist was in de analoge aansluitingen, maar dan digitaal.