Bedrijfssoftwareleverancier Qics laat klanten meedenken met de ontwikkeling van nieuwe producten. In het verleden heeft Qics veel gebruik gemaakt van de input van klanten om producten verder te ontwikkelen. Om klanten niet alleen te laten meedenken aan de doorontwikkeling van bestaande producten, maar ook de mogelijkheid te geven om mee te denken met compleet nieuwe producten, heeft Qics het 'New Products Team' opgericht.
In de nieuwsbrief van september heeft Qics haar klanten opgeroepen zich aan te melden voor het New Products Team. Inmiddels zijn de eerste aanmeldingen van klanten binnengekomen. Henry van der Heide van ZXFactory is een van de deelnemers aan het New Products Team. 'Sinds 1 juli ben ik procesmanager bij ZXFactory. Ik merk dat er meerdere backoffice-systemen noodzakelijk zijn om enigszins aan te sluiten op onze werkwijze. De koppelingen tussen deze systemen zorgen vaak voor miscommunicatie. Wij hopen, door deelname aan het New Products Team, dat er een product ontwikkeld wordt waar wij goed mee aan de slag kunnen en dat volledig aansluit bij onze wensen.'
QicsTime, QicsPlanner en QicsAnalytics
'De vraag naar nieuwe producten is bij onze klanten sterk aanwezig, zegt Eddy Plasier, commerciëel directeur en mede-eigenaar van Qics. 'Acht jaar geleden zijn wij gestart met een softwarepakket voor het vastleggen van uren, de voorloper van het huidige QicsTime. Inmiddels bieden wij, naast een zeer uitgebreid pakket voor urenregistratie, ook een oplossing voor het plannen van projecten en medewerkers (QicsPlanner) en een business intelligence-oplossing voor het maken van rapportages en analyses op gegevens uit zeer complexe Exact-databases (QicsAnalytics).'
Dat Qics de wens van de klant erg belangrijk vindt, blijkt uit de werkwijze de afgelopen jaren. Plasier geeft aan dat de Qics klanten altijd een stem hebben gehad in de doorontwikkeling van bestaande producten. Nu krijgen zij ook de kans om aan de voet te staan van een hele nieuwe generatie Qics-software. 'In oktober komen wij met het team voor de eerste keer bij elkaar. Tijdens deze eerste bijeenkomst deelt Qics zijn toekomstvisie op administratieve bedrijfssoftware en vertellen de deelnemers hoe zij hier tegenaan kijken. Verder kan de groep met een bètaversie aan de slag, waarop ze feedback kunnen geven. De groep komt regelmatig bij elkaar en alle andere communicatie verloopt via Yammer.'
Yammer
'Enige tijd geleden hebben wij, op verzoek van een specifieke groep klanten, een Yammer-community opgezet', vervolgt Plasier. 'Zij kunnen in deze besloten groep kennis en ervaringen delen met betrekking tot het product dat zij gebruiken. Dit bevalt ons zo goed dat we Yammer ook voor het New Products Team willen inzetten. De groep kan intensief contact onderhouden, zonder dat het van de betrokken partijen een te grote inspanning vereist. We kijken er erg naar uit om klanten al vroeg en intensief in het ontwikkelproces bij onze producten te betrekken. Klanten kunnen zich nog steeds aanmelden voor het New Products Team van Qics via de website.