Ict-vakblad Computable gaat zijn dienstverlening via social media verbeteren. Hiervoor schakelt het de hulp van zijn lezers in. De redactie heeft een korte enquête opgesteld en hoopt dat zoveel mogelijk lezers deze in zullen vullen. Met de resultaten gaat Computable een nieuwe social media-strategie ontwikkelen.
Met deze nieuwe strategie wil Computable het aanbod van content via social media verbeteren. Daarnaast wil Computable zijn lezers via social media meer betrekken bij het medium. Op dit moment werkt Computable met automatische tools op social media. Computable is te vinden op Twitter, Facebook en LinkedIn. Daarnaast heeft Computable een speciale LinkedIn-groep voor zijn experts en heeft het voor zijn Computable Awards een apart Twitter-account.
Naast print en online
De komende tijd gaat de redactie van Computable inventariseren wat de wensen en eisen zijn van zijn lezers met betrekking tot social media. Gezocht wordt naar een nieuwe manier van communiceren via social media en het uitbreiden van de mogelijkheden op en met social media. Met de nieuwe strategie wil Computable een social platform opzetten naast de huidige online en printproducten. Het huidige contentaanbod moet ook gedeeltelijk via social media worden aangeboden en de redactie zoekt naar de juiste verdeling over de website, de printeditie en de verschillende social media.
Mocht je ook willen helpen met het opzetten van een sterk social media-platform in de Nederlandse ict-markt, vul dan ook de enquête in. De negen vragen kunnen binnen vijf minuten worden beantwoord. Deelname geschiedt volledig anoniem. De resultaten van de enquête worden uiteindelijk bekend gemaakt.
Enquete ingevuld. Kijken jullie bij het herzien van je strategie alleen naar je tooling (dat gevoel krijg ik door bovenstaande tekst) of ook naar jullie processen, medewerkers (functiehuis, beoordelingsafspraken) en partners?
Ik snap die dwangmatige behoefte van bedrijven, om op social media aanwezig te zijn, niet helemaal. Als ik een artikel van Computable wil lezen, dan ga ik naar de website, al dan niet geholpen door de e-mail, of ik pak de steeds sporadischer verschijnende papieren versie (zo lang dat blijkbaar ‘achterhaalde’ medium blijft bestaan).
Ik vind het al zeer tijdrovend om dagelijks van al mijn vrienden en contacten de talloze updates te moeten doorlezen. Als daar ook nog alle media en bedrijven bij komen, wordt het fenomeen ‘social media’ voor mij gedegradeerd tot een dagelijkse zinloze brij aan oeverloze en onverwerkbare informatie.
Ik vind het juist prettig dat bepaalde zaken, zoals informatieve media, reclame, en ‘serieuze’ zaken via kanalen zoals e-mail of tijdschriften binnenkomen. Ik zou het rampzalig vinden om Computable-content via Facebook te moeten lezen.
Ik zou me kunnen voorstellen dat Computable iets gaat doen met LinkedIn en vacatures, cursussen e.d. Maar dat zie ik eerder als ‘zakelijke’ informatie en geen losse social media zoals Facebook of Twitter. LinkedIn gebruik ik niet om mijn vakantiekiekjes te plaatsen of te melden dat de hond heeft overgegeven. Of iets met links op Twitter naar ‘breaking news’.
Het kan nooit kwaad om de social media-strategie onder de loep te nemen en ik hoop dat jullie e.e.a. succesvol weten aan te scherpen, maar ik denk dat jullie je energie beter kunnen steken in het verder uitwerken van de mobiele strategie. Daar ligt immers voor jullie de toekomst in de komende jaren en daar hebben jullie volgens mij nog behoorlijk wat in te halen, laat staan dat jullie je op dit moment op enige wijze op dat vlak onderscheiden. Veel succes!
Nog een puntje wat m.i. niet uit de enquete naar voren kwam is de kwaliteit van de factor inhoudelijkheid. Natuurlijk is het goed om nieuws en informatie snel en effectief te brengen bij de mensen die er behoefte aan hebben. Computable vult die functies best wel goed in. Echter de inhoud, de kwaliteit van de inhoud verdient m.i. wel wat aandacht. Natuurlijk wordt er veel aangeleverd zal de redactie nu denken, maar toch…..
@Maarten,
Terecht punt. De Computable heeft voor mijn gevoel de afgelopen jaren de draai gemaakt van een inhoudelijk tijdschrift naar een blogsite waar de verantwoordelijkheid voor de inhoud sterk bij de bloggers lijkt te liggen. Op zichzelf voor digitale aanwezigheid beter dan vroeger (het oude forum van de Computable had volgens mij ruim een jaar geen postings) maar de vraag is of je het hiermee droog houdt als blad/site. Het aantal actieve bijdragers (los van de a-inhoudelijke presales artikeltjes) is niet erg groot.
@Michel,
Klopt en het is eigenlijk nog erger, in de kwaliteit van de reactie zou de redactie nog kunnen sturen met het aantal sterren. Daar is echter, en ik spreek helaas namens veel reageerders, geen touw aan vast te knopen. Dat is jammer, omdat er vanuit het veld een zeer hoog ICT-IQ aanwezig is, maar dat door de willekeur(?) in ‘beoordeling’ niet effectief benut wordt.
@redactie
Zeker is dit bij jullie bekend…, want een maand of zes geleden is dit ook aangekaart en van meer kanten, maar wanneer de redactie zelf wat meer differentieert op basis van vooraf opgestelde criteria, zal al veel van de sterrenstof-verbazing weg zijn. Natuurlijk is het ‘outsourcen’ van de beoordeling ook een leuke stap…