De werkwijze van het Nederlandse bedrijf Schuberg Philis is opgenomen in het curriculum van een van de beste universiteiten ter wereld, de Harvard Business School of Economics. Professor Thomas DeLong prijst de business case van Schuberg Philis en geeft er college over in de managementpraktijk Organizational Behavior.
'Schuberg Philis is er trots op in het Harvard studieprogramma te zitten', zegt directeur Pim Berger. 'Dit past ook in de maatschappelijke ambities van het bedrijf. Wij hebben in de afgelopen jaren veel kennis opgedaan met het 100 procent functioneel beschikbaar houden van applicatie-infrastructuren waar ondernemingen 24 uur per dag op moeten kunnen vertrouwen. Die kennis willen wij graag delen met andere organisaties.'
Twee zaken vallen op in het bedrijfsmodel van Schuberg Philis, volgens de Harvard-professor. Dit zijn de klantvriendelijk en het leveren van forse financiële resultaten. 'De omzet steeg navenant met bijna 15 procent, van 42,5 miljoen euro in 2010 naar 48,6 miljoen euro in 2011', aldus Berger. 'Ondanks de slechte marktomstandigheden groeide de orderportefeuille verder door tot 136 miljoen euro, bij een gelijkblijvende winstmarge van 10 procent.'
Giarte Outsourcing Performance Survey
Ook is bekend geworden dat Schuberg Philis voor het zevende jaar op rij de hoogste klanttevredenheidsscore heeft behaald in het Giarte Outsourcing Performance Survey, de jaarlijkse benchmark van de Nederlandse it-outsourcingmarkt. Berger: 'Ik ben ontzettend blij met dit resultaat, omdat ultieme klanttevredenheid over bedrijfskritische it-outsourcing sinds onze oprichting de drijfveer is. Daartoe hebben we ons bedrijf radicaal anders ingericht dan gebruikelijk is in de sector. We hebben het gangbare helpdeskmodel losgelaten en in plaats daarvan onze beste medewerkers in direct contact gebracht met onze klanten. Niet alleen bij kritieke issues, maar dag in dag uit. Daaromheen is een cultuur van vertrouwen ontstaan, waarin excellente medewerkers voor klanten het beste van zichzelf willen laten zien. Klanten waarderen dat.'
Het Giarte Outsourcing Performance Survey meet ook hoeveel klanten hun it-outsourcing provider bij andere organisaties zouden aanbevelen. Ook hier zorgde Schuberg Philis voor een unicum door voor het derde achtereenvolgende jaar een 100 procent waardering te realiseren in deze Customer Recommendation Index.