Ofschoon dit topic Business Intelligence heet, wil ik hier nog weer eens een lans breken voor een onderscheid tussen business intelligence en business analytics. Dit omdat dit verschil juist in het licht van big data belangrijker is geworden.
Als je kijkt naar traditionele business intelligence (BI) en analytics, dan kun je de verschillende vormen van intelligence afbeelden in een grafiek met verticaal het te behalen concurrentievoordeel en horizontaal de mate van intelligence. Linksonder zien we dan vooral de reactieve vormen, achteruitkijkend, met standaardrapportages, ad-hoc rapportages, query, drill down, dashboards en alerts. Traditionele BI met relatief weinig concurrentievoordeel. Het vooruitkijken daarentegen helpt bedrijven om vragen te beantwoorden als 'Wat als deze trends doorzetten?' (statistische analyse), 'Wat zal er gebeuren indien …?' (forecasting) en 'Wat is het beste dat er kan gebeuren?' (predictive modeling en optimization). Alle componenten uit de rechter grafiek hebben binnen organisaties hun plek, maar ik durf wel te stellen dat de meeste toegevoegde waarde richting de business(processen) valt te behalen naarmate er meer intelligence wordt toegepast.
Kwadranten
In relatie tot big data kun je vervolgens de verschillende vormen van BI en analytics in kwadranten onderverdelen. Hierbij onderscheid je verticaal reactief en proactief en horizontaal de hoeveelheid data (large en big data). Het kwadrant met 'Large' data en reactief is het domein van de traditionele BI. Veel data en Proactief is het terrein van big analytics. Reactief met big data is Big Data BI en Proactief met big data is Big Data Analytics.
In 2015 hebben we vijftig miljard mobiele apparaten met een internetverbinding. Deze zullen het zakendoen totaal veranderen. Waar 1995 het jaar was dat internet doorbrak en in het decennium daarna de economie op zijn kop zette, zo zorgde de komst van de iPhone in 2007 voor een soortgelijke vernieuwing. Mobiliteit is sinds de komst van smartphones en tablets razendsnel toegenomen. Een smartphone voegt door gps en social media een extra dimensie aan klantinformatie toe. Nu is het moment om hiermee concurrentievoordeel te behalen. De kosten van data storage nemen af en het (in memory) analyseren van big data is nu mogelijk op standaard hardware. Door de complexiteit van big data is beslissen op alleen onderbuikgevoel niet meer verantwoord. Je moet klantinzichten en alle relevante beschikbare data gaan benutten om betere beslissingen te nemen en voorsprong op de concurrent te behalen, in plaats van gedwongen worden omdat een ander het doet.
Kijk bijvoorbeeld naar Amazon versus Barnes en Noble. Rond 2000 was Barnes & Noble de absolute heerser op boekengebied in de Verenigde Staten. Nu is dat Amazon. Amazon maakte het verschil puur door het gebruik van data, met kennis over klantgedrag en klantvoorkeuren. Het pad naar werkelijk excellente organisaties voert derhalve op dit moment van traditionele BI naar big data analytics.