Het ontwerpen van scheepsschroeven en de bijbehorende aandrijfinstallatie is een complex proces dat veel rekenwerk vereist. Wärtsilä in het Brabantse Drunen gebruikt hiervoor al jaren een groot aantal in eigen huis ontwikkelde applicaties.
Het bedrijf heeft meer dan eens geprobeerd om al die bedrijfskritische toepassingen vanuit een situatie van een groot aantal losse toepassingen tot één goed gedocumenteerd en gestroomlijnd systeem te komen. Door andere prioriteiten bleek dat telkens niet uitvoerbaar. Uiteindelijk besloot het Finse bedrijf een externe partij in te schakelen.
'Garansys stelde kritische vragen over de noodzaak van het project en de verwachte opbrengsten. Daarnaast waren we enthousiast over de TOC-ict-aanpak, waarbij het bedrijf harde garanties geeft over opleverdatum en budget. Garansys is daarbij bereid boetes te betalen als het een deadline niet haalt', aldus general manager Propulsion Technologies ir. Do Ligtelijn.
Garansys leverde tien deelprojecten in het programma op tijd en binnen budget op. Bovendien is de nieuwe omgeving zeer stabiel gebleken. 'Het nieuwe systeem, met als kritisch onderdeel het hydrodynamisch ontwerpen, is na twee jaar nog geen seconde uit de lucht geweest', zegt Ligtelijn. 'Bovendien is de verwachte tijdwinst van circa veertig procent al behaald.'
Opgeleverd
Het totale projectprogramma is inmiddels opgeleverd en in productie in Noorwegen, Nederland, Frankrijk en China.