Grip op het dagelijks onderhoud. Daar was – en is – Haag Wonen op uit. Niet vreemd, want onderhoud kenmerkt een woningcorporatie. Reparaties, inspecties, woningverbeteringen: het gaat elke dag door. Zeker als je een bestand van 23.000 woningen beheert.
Project Dagelijks Onderhoud (DO), dat samen met Ctac werd opgezet en uitgevoerd, moest vooral meer inzicht bieden in de kwaliteit van het geleverde werk én in de uitgaven die ermee gepaard gaan. En om een betere sturing op resultaten en kosten te krijgen, wilde de corporatie meer in de regierol. Hiervoor werd besloten de aanname van reparatieverzoeken en daarbij behorende opdrachtverstrekking weer onder eigen vleugels te brengen – een vorm van insourcing.
Haag Wonen verplichtte zichzelf om de DO-processen in beeld te brengen voordat de techniek in beeld kwam. Het samenspel van business en ict leidde tot een scherpe procesoptimalisatie, vanaf het reparatieverzoek tot en met de financiële afhandeling in SAP ERP. Dit scheelt duizenden uren op jaarbasis. Een ander projectonderdeel betrof mobiel werken, een specialisatie van Ctac. Voor hun woninginspecties beschikken de opzichters van de corporatie nu over een tablet-pc met daarop gegevens uit SAP. Problemen worden zo sneller opgelost, foutkansen en doorlooptijden verminderd.
Op tijd, binnen budget
Op 2 januari 2012 ging Haag Wonen op tijd en binnen budget live. De nieuwe ondersteuning dwingt mensen te werken volgens vaste richtlijnen. De plotselinge transparantie die dat genereert is niet alleen bedrijfsmatig bevorderlijk, maar stimuleert ook de medewerkers om hun werk nog beter te doen.