Bezuinigingen in de zorg zijn het gesprek van de dag. Kostenefficiënt werken wordt steeds belangrijker, maar het persoonlijk contact met de cliënt staat voor veel zorginstellingen hoe dan ook voorop. Centric ondersteunt hen hierbij door de ontwikkeling van diverse apps die ervoor zorgen dat de processen in de zorg efficiënter verlopen.
Zo introduceerde Centric in 2012 onder meer de app Key2Hulpverlener waarmee de hulpverlener bij huisbezoek direct gegevens kan invoeren en versturen naar de backoffice. Maar het gaat niet alleen om het verlichten van de administratieve processen.
Centric ontwikkelde samen met het UMCG Centrum voor Revalidatie in Groningen een applicatie waarmee cliënten vanuit huis met een coach in het revalidatiecentrum communiceren via iPads. De applicatie biedt ondersteuning bij problemen van praktische aard, zoals het gebruik van hulpmiddelen, en bij hulpvragen op sociaal-emotioneel vlak. Met de camera's in de iPad kan de cliënt ook bepaalde voorwerpen of handelingen in de eigen woonomgeving aan de coach tonen.
Nieuwe media
De applicatie is ontwikkeld in het kader van Rehab-4-Life, een vernieuwingsproject voor mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) in de regio Groningen. Hierin onderzoekt het Centrum voor Revalidatie samen met ketenpartners als zorg- en welzijnsinstellingen, zorgverzekeraars en gemeenten hoe de coach in combinatie met de inzet van nieuwe media zo effectief mogelijk ingezet kan worden in een netwerk van NAH-getroffenen en hun naasten.
Ook ontwikkelt Centric voor andere markten apps om informatie uit de backofficesystemen efficiënt te ontsluiten en waar mogelijk te verrijken. Dit biedt tevens kansen om participatie van bijvoorbeeld de burger te vergroten, zoals de app voor burgerschouwers.