Toen de Staatsloterij een paar jaar geleden bekend maakte dat zijn jackpot was gevallen in de provincie Utrecht, zorgde dat voor een gigantische stroom van bezoekers naar de website. Duizenden internetters uit de centrale provincie spurtten zich naar Staatsloterij.nl om te zien of zij de gelukkige nieuwe miljonairs waren.
De bezoekers kwamen echter in zo'n groten getale dat de site de druk niet meer aan kon en plat ging. En ook tijdens de examens op de middelbare scholen dit jaar in mei ging de site van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) onderuit omdat de servers de onverwachte drukte niet meer aan konden. En daarmee was in één keer dé plek waar scholieren terecht kunnen om te klagen over fouten in het examen tijdelijk niet bereikbaar.
Opschalen
De enige manier om het probleem van een plots toestromende groep bezoekers te ondervangen is door de capaciteit van de website te vergroten. Dat zogenaamde opschalen kan op twee manieren: door het bijplaatsen van servers of door gebruik te maken van de cloud. Dat laatste is echt vele malen sneller, weet Peter Roling, solution consultant bij Macaw. “In de cloud is het een kwestie van het verzetten van een schuifje. Dan gaan alle processen die bij opschaling horen als vanzelf lopen. En binnen een half uurtje heb je weer meer capaciteit.”
Niet meer naar de winkel rennen om een nieuwe server te kopen of de afdeling systeembeheer lastig vallen als het eventjes extra druk wordt op de site. En vooral dat laatste scheelt aanzienlijk in de tijd. Roling: “Systeembeheerders hebben zo hun eigen planning en daar moet het opschalen wel binnen passen. Maar vaak kun je daar dan weer niet op wachten. Zeker als het gaat om een plotse en tijdelijke toestroom aan bezoekers. Dan moet er meteen actie ondernomen worden.”
Gepland en ongepland
Volgens Roling zijn er grof gezegd twee type situaties waarin een bedrijf moet opschalen: bij geplande en ongeplande gebeurtenissen. Die laatste categorie is het spannends. Denk bijvoorbeeld aan de uitbarsting van vulkaan Eyjafjallajökull op IJsland in 2010. Op het moment dat de uitbarsting het vliegverkeer verstoorde wilden honderdduizenden reizigers weten waar ze aan toe waren. “Als je dan als vliegtuigmaatschappij je site down ziet gaan, is dat echt een enorme klap. Het kost je misschien niet direct geld, maar de klant gaat je wel als minder betrouwbaar zien.”
“Je wilt in het geval van extra toestromende internetters kunnen handelen”, vindt Roling. Maar hij benadrukt ook dat het opschalen van je capaciteit daarnaast goed van pas kan komen bij geplande gebeurtenissen. “Als een retailer een nieuwsbrief uitstuurt, dan verwacht hij als reactie op die nieuwsbrief tijdelijk meer bezoekers. Daar kan de retailer vervolgens op anticiperen door op tijd op te schalen.”
Betaal voor wat je gebruikt
Het belangrijkste voordeel van opschalen via de cloud is volgens Roling naast de snelheid het laag houden van de kosten. Wanneer capaciteit opgeschroefd wordt door het bijplaatsen van een server, zijn de kosten duidelijk: je betaalt voor de server, of je hem nou gebruikt of niet. In het geval van opschalen via de cloud betaal je enkel voor de keren dat je ook daadwerkelijk meer bezoekers ontvangt.
De voorbeelden waarbij dat van pas komt zijn eindeloos. Wat te denken van tijdelijke websites die door grote winkelketens in het leven geroepen worden bij actiedagen als de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf? Of de websites van de diverse zorgverzekeraars, die tegen het eind van het jaar doorgaans veel meer bezoekers trekken omdat de meeste mensen in die periode nadenken over een overstap?
Veilen via de cloud
Het opschalen in de cloud werpt op steeds meer verschillende manieren zijn vruchten af. Bedrijven die bijvoorbeeld via internet een restpartij van een bepaald product willen verkopen middels opbod weten nooit zeker hoeveel bezoekers ze gaan trekken. “Daarom moet je juist in zo'n situatie kunnen opschalen”, vindt Roling, die bij Macaw mede-verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van Cloud Auction, een showcase van een high performance web-oplossing in de cloud.
De Cloud Auction is een veilingtool die speciaal in het leven geroepen is voor bedrijven die sporadisch via hun site producten willen verkopen. “We werken bijvoorbeeld samen met elektronicaketen BCC”, aldus Roling. “Zij krijgen soms na transport producten terug met lichte schade. Die producten kun je niet meer goed over de toonbank verkopen en worden dus op de site geveild.”
Mocht zo'n veiling plots heel veel extra bezoekers trekken, dan is het volgens Roling een fluitje van een cent om even wat extra capaciteit naar de site door te sluizen. “Onze klant merkt daar niks van. Als wij zien dat er een explosieve groei plaatsvindt bij een veiling, dan verhogen wij zelf de capaciteit. Daar heeft de klant niet naar om te kijken. Dat is ook de belofte van de cloud: het bieden van goede, zorgeloze oplossingen.”