Marktplaats.nl zet SAS Analytics in om op basis van gedetailleerd inzicht in klantgegevens en aankoopgedrag de klantbenadering optimaal in te richten. De juiste aanbieding op het juiste moment zorgt direct voor een positieve klantervaring. Marktplaats.nl gebruikt de verzamelde data om bezoekers gericht advertenties aan te bieden, op het juiste moment en in het juiste ‘umfeld', ook via mobiele apparaten en via social media zoals Facebook.
'Het is ons doel bezoekers precies die informatie en producten te bieden waarnaar ze echt op zoek zijn', zegt Natasha Zharinova, hoofd strategie en finance bij Marktplaats.nl. 'De gebruikerservaring staat centraal bij alles wat we doen. Met SAS halen we zinvolle inzichten uit grote hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde gegevens en verbeteren we zo onze dienstverlening aan klanten en adverteerders.'
Passende aanbiedingen
'Doordat we wel twee tot drie lagen de diepte in gaan, zijn we in staat om het gedrag van onze bezoekers ook daadwerkelijk beter te begrijpen en hierop in te spelen', vervolgt Zharinova. 'We kijken naar patronen van zowel koop- als verkoopgedrag. Klanten die bijvoorbeeld zoeken in categorieën waarin kinderkleding wordt verkocht, groeperen wij in het segment 'ouders'. Op basis van de kledingmaten waarin zij zoeken, stellen wij de leeftijd van hun kind vast. Met deze informatie in de hand sturen wij hen, als zij er prijs op stellen, regelmatig passende aanbiedingen.'
Met SAS kan Marktplaats.nl inspelen op veranderend klantgedrag. Zharinova: 'We weten hoe externe variabelen als tijd en datum, schoolvakanties en zelfs het weer het handelen op onze site beïnvloeden. Nu kunnen we nauwkeurige voorspellingen doen op basis van deze informatie. Door de tijdreeksen en historische data te relateren aan externe variabelen voorspelt Marktplaats.nl hoeveel handel op een bepaald moment gaat plaatsvinden en in welke producten. Daarnaast wordt predictive analytics ook gebruikt om de eigen diensten verder te ontwikkelen, hierbij wordt rekening wordt gehouden met de wijze waarop aanbiedingen elkaar beïnvloeden.'
Datagedreven programma’s
Het customer lifecycle management-programma van Marktplaats.nl ondersteunt zakelijke klanten.'Admarkt' is het performance-gebaseerde advertentieproduct van Marktplaats.nl waar mkb-ondernemers zelf mee kunnen werken. Sinds 2007 is Admarkt een onderdeel van Marktplaats' zakelijke aanbod. 'Datagedreven programma's helpen onze mkb-klanten succesvol zakendoen via Marktplaats', aldus Zharinova. ‘We gebruiken SAS om klantsegmenten te definiëren voor een geautomatiseerd customer lifecycle-programma dat de zakelijke klant op verschillende momenten ondersteunt. Vanaf de eerste stappen, via het verbeteren van de resultaten en het vergroten van de zichtbaarheid, tot en met het reactiveren van klanten die minder actief zijn.'
'Met SAS kunnen we informatie uit enorme hoeveelheden gegevens en databronnen toegankelijk en bruikbaar maken', zegt Zharinova. 'We zijn nauwelijks tijd kwijt aan het verzamelen van gegevens en kunnen ons concentreren op het benutten van waardevolle inzichten en klantgegevens. Met minimale inspanningen beschikken we over grafisch weergegeven rapportages en antwoord op ad hoc-vragen en specifieke 'wat gebeurt er als'-vragen. Rapporten zijn voor verschillende afdelingen meteen en gemakkelijk te gebruiken in elk gewenst formaat zoals Powerpoint, Excel of Word. Ze kunnen ook snel en gemakkelijk verspreid worden. Daardoor is er bedrijfsbreed een eenduidige kijk op de werkelijkheid en worden beslissingen genomen op basis van feiten. Een ander voordeel van SAS is dat we de herkomst van de data precies kennen. Als iets dan niet helemaal gaat zoals verwacht, duiken we dieper de data in om een gedetailleerde verklaring te vinden.'