SaaS-leverancier Descartes Systems heeft zijn nieuwste dienst, de Validatieservice, geïmplementeerd bij supermarktketen C1000. Beide bedrijven werken al jaren samen om het edi-berichtenverkeer (electronic data interchange) van C1000 zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Deze samenwerking wordt nu uitgebreid naar het gehele supply chain-proces.
'Het gaat niet meer uitsluitend om het edi-verkeer', zegt Edward Heijnen, supply chain manager bij C1000. 'Het is veel belangrijker om naar het supply chain-proces als geheel te kijken. Waar gaat het nu nog mis en hoe kunnen we dit verbeteren? Wij kregen iedere week zo'n 2500 berichten binnen die fouten bevatten. Het uitzoeken hiervan nam zoveel tijd in beslag dat wij dit wilden optimaliseren. In Descartes vonden wij diepartner.'
Validatieservice
De Validatieservice is een dienst waarbij een edi-bericht zowel syntactisch als inhoudelijk gevalideerd wordt. Na binnenkomst bij de klant wordt het bericht gecontroleerd volgens de afspraken van de GS1 invoeringsconventie en de parameters die de klant zelf wil hanteren. Deze parameters kunnen per retailer verschillen. Vervolgens worden alle berichten die hier niet aan voldoen ‘afgekeurd' en automatisch teruggemeld onder vermelding van alle voorkomende fouten. Door rapportages is eenvoudig te achterhalen hoe een edi-partner presteert. Zo is de retailer in staat de fouten in samenwerking met zijn toeleveranciers te elimineren. C1000 verwacht een uiteindelijke foutreductie van 90 procent. Met de validatieservice reageert C1000 nu proactief op problemen die zouden kunnen ontstaan als foutberichten propageren in het backoffice-systeem. Dit bespaart niet alleen veel tijd, maar verbetert ook de relatie met haar toeleveranciers en de servicegraad richting de winkels.
‘Dankzij de samenwerking met C1000 zijn we in staat geweest om deze dienst te ontwikkelen', zegt Fred van der Heide, vice president productstrategie bij Descartes. ‘Het vertalen van de wens van de klant naar een nieuwe dienst was een mooie uitdaging. Daarbij hebben we de dienst zo ontwikkeld dat deze ook in te zetten is voor andere klanten, onafhankelijk van de backoffice-omgeving. De dienst is opgebouwd uit verschillende modules, een klant kiest alleen datgene wat hij wil gebruiken.'