Toen cloud computing een paar jaar geleden zijn opwachting maakte, dacht men dat deze technologie een revolutie op het gebied van automatisering zou inluiden. Leveranciers van ict-oplossingen die hiervan wilden profiteren, liepen over elkaar heen om nieuwe 'cloud-gebaseerde' diensten op de markt te introduceren. Gartner waagde zich zelfs aan de voorspelling dat 20 procent van alle bedrijven tegen 2012 geen ict-activa meer in huis zou hebben.
De werkelijkheid bleek er echter heel anders uit te zien. Met name de middelgrote bedrijven waarvoor de cloud specifiek was bedoeld, raakten in verwarring door de voortdurend veranderende definities van de cloud. Ze maakten zich ernstig zorgen over het vermogen om hun bedrijfskritische gegevens te herstellen in het geval van een calamiteit. Daarnaast plaatsten ze kanttekeningen bij de beveiliging van de cloud en hadden ze weinig vertrouwen in aanbieders van cloud-diensten.
Hoe staat het inmiddels met het gebruik van clouddiensten binnen het bedrijfsleven? Volgens recent onderzoek beschikt de overgrote meerderheid (83 procent) inmiddels over een bepaalde vorm van cloud-gebaseerde ict. In werkelijkheid vertegenwoordigt de cloud echter slechts 19 procent van hun volledige infrastructuur.
Hoop aan horizon
Het gebruik van de cloud blijft groeien, hoewel voorzichtiger dan in het verleden. Eén op de vier bedrijven verwacht dat tegen het einde van 2012 meer dan de helft van hun ict-infrastructuur in de cloud zal zijn ondergebracht. Gevraagd naar hun gebruik van clouddiensten geven bedrijven aan dat hun keuze dit jaar door drie factoren wordt beïnvloed: het potentieel van kostenbesparingen, de mogelijkheid om beroep te doen op aanvullende of flexibele opslagcapaciteit en verbeterde compliance. Bedrijven blijken moeite te hebben met de inzet van de cloud voor hun back-up- en disaster recovery-strategie, en willen daar graag een oplossing voor vinden. Als belangrijkste punten van zorg noemen ze het herstellen van gegevens in het geval van een calamiteit, beveiligingsrisico's en complexe workloads.
Hoewel sommige bedrijven inmiddels gebruikmaken van de cloud voor de opslag van back-ups op een externe locatie, hanteren veel ondernemingen nog altijd de traditionele aanpak om back-ups op tape of schijf op te slaan en deze dagelijks fysiek naar een externe locatie te transporteren. Deze aanpak gaat gepaard met behoorlijk wat risico's, omdat een medewerker voor deze taak verantwoordelijk is en menselijke fouten de belangrijkste oorzaak van downtime vormen. Een factor die mogelijk bijdraagt aan deze aanpak is dat veel bedrijven gebruikmaken van afzonderlijke oplossingen voor hun fysieke en gevirtualiseerde omgevingen in plaats van een oplossing die integrale databescherming biedt voor al hun fysieke, gevirtualiseerde en cloud-omgevingen.
Holistische benadering
Bedrijven worden momenteel geconfronteerd met een drieledige bedreiging. Ze moeten meer gegevens beschermen binnen meer omgevingen dan ooit op basis van een krimpend ict-budget. Een holistische benadering van back-up en disaster recovery is dan ook hun enige reële optie.
IDC verwacht dat de cloud een cruciale rol zal spelen bij wat het een 'hybride' aanpak van back-ups en disaster recovery noemt. Hierbij slaat een bedrijf één kopie van zijn gegevens lokaal op terwijl het een andere kopie extern in de cloud bewaart. Deze aanpak combineert best practices op het gebied van databescherming met de snelste lokale hersteloptie en staat daarmee garant voor optimale bedrijfscontinuïteit, wat er ook gebeurt.
Het komt erop neer dat bedrijven geen risico's moeten nemen met de bescherming van hun waardevolle gegevens. Er zijn maar weinig ondernemingen die een grootschalig gegevensverlies kunnen overleven zonder over een uitgebreide back-up- en disaster recovery-strategie te beschikken. Dit betekent dat ze een hybride aanpak van disaster recovery moeten hanteren waarbij ze zowel de cloud als hun traditionele lokale back-upsystemen gebruiken voor back-ups en disaster recovery binnen hun fysieke, virtuele en cloud-omgevingen: een hybride oplossing voor het beschermen van hun hybride wereld.
De DHPA (Dutch Hosting Provider association) is van mening dat traditionele scenarios niet altijd voldoen. Het is voor afnemers van IaaS bijvoorbeeld niet makkelijk om de eigen data zeker te stellen. Wij hebben in samenwerking met ICTrecht daarom een innovatieve escrow oplossing gerealiseerd voor cloud & online services en applicaties. De regeling biedt garanties op beschikbaarheid van data en de applicatie bij calamiteiten en ook in geval van bijvoorbeeld een faillissement.
CA heeft drie jaar geleden volledig haar software herschreven om het bovenstaande nu off the shelve te kunnen leveren. Transparant Backup en DR van fysiek en/of virtueel naar disk, tape, cloud of een combinatie van allen.
Beste Dick,
Wie een beetje vooruit denkt richt een back-up en recovery omgeving in die rekening houdt met de toekomst. Want ervaring leert dat niets zo veranderlijk is als de techniek. Het is dan ook niet zo zeer het medium waarop data veiliggesteld wordt maar de eisen vanuit de organisatie die er gesteld worden aan de herstelbaarheid van de business processen die data verwerken en opslaan.
Kijk daarom eens naar de presentatie van mijn collega Ruud Mulder die hij over dit onderwerp heeft gegeven:
http://www.slideshare.net/edekkinga/data-veiligstellen-is-nog-een-hele-klus