Na de consumentenmarkt is nu ook op de markt voor zakelijke smartphones de kentering in gebruikte merken duidelijk zichtbaar. Apple heeft een marktaandeel vergaard van ruim 25 procent, gevolgd door Samsung met bijna 14 procent. Dit is vooral ten koste gegaan van Blackberry-leverancier Research in Motion (RIM), dat nog wel het grootste marktaandeel heeft. Dit blijkt uit onderzoek van Computer Profile onder 2500 mensen die werken bij Nederlandse bedrijfsvestigingen met vijftig of meer werknemers.
Een kwart van de zakelijke smartphones momenteel in gebruik bij Nederlandse commerciële en publieke instellingen betreft een iPhone. Een jaar geleden bedroeg dat nog een kleine 16 procent van de zakelijke smartphones. Daarmee zag Apple in de afgelopen twaalf maanden het aandeel in de zakelijke markt groeien met 56 procent. Het is ook niet voor niets dat Apple en Samsung regelmatig juridisch met elkaar in de in de clinch liggen, Samsung manifesteert zich namelijk steeds nadrukkelijker als een geduchte concurrent op zakelijke markt. In september 2011 bedroeg het aandeel Samsung-smartphones een kleine 2 procent van het totaal. In twaalf maanden tijd heeft Samsung dit voor de Nederlandse zakelijke markt, onder aanvoering van de Galaxy S-modellen, weten uit te breiden tot een aandeel van 14 procent van het totaal aantal smartphones.
Het zal niemand verrassen dat het voornaamste slachtoffer van de opmars van Apple en Samsung het Canadese Research in Motion (RIM) betreft. In de geschetste periode van september 2011 tot september 2012 zag RIM het aandeel smartphones bij Nederlandse bedrijfsvestigingen met vijftig of meer werknemers teruglopen van circa 42 procent in 2011 naar de huidige 29 procent. Ook de andere voormalige grootmacht op het gebied van mobiele telefoons, het Finse Nokia, verloor terrein in de afgelopen twaalf maanden. Zij zagen hun aandeel verder dalen van 17 procent naar 11 procent. HTC valt tussen beide groepen in, zij verloren noch vergroten hun aandeel in de installed base, maar consolideerden hun aandeel van 22 procent.
Snelle groei smartphonegebruik
Naast de snelle opkomst van een aantal specifieke spelers is nog een andere trend zichtbaar voor de geïnterviewde Nederlandse bedrijfsvestigingen. Het totaal aantal medewerkers met een mobiele telefoon lijkt te dalen, maar het percentage smartphones is snel aan het groeien. Twaalf maanden geleden lag het gemiddeld aantal mobiele telefoons bij de geïnterviewde vestigingen op ongeveer 74. Nu ligt dat gemiddelde 8 procent lager, namelijk op circa 68 mobiele telefoons. Het gemiddeld aantal smartphones bij deze bedrijven steeg van 24 naar 34. Met andere woorden, het aandeel smartphones in het totaal steeg van ongeveer een derde naar de helft van de mobiele telefoons.
De strijd op de smartphonemarkt wordt voor een groot deel geleverd door het ter beschikking stellen van interessante apps en de platformen waarop deze draaien. Voor de Blackberry's van RIM en de iPhone van Apple geldt natuurlijk dat het aandeel van het merkeigen platform hetzelfde is als het eerder weergegeven aandeel van de toestellen. Dus ook hier zien we de sterke groei van Apple (iOS) in de afgelopen twaalf maanden en de terugval van RIM. Voor de overige fabrikanten van smartphones geldt dat ze, tot in een bepaalde mate, vrij zijn om toestellen uit te rusten met het Android-besturingssysteem, het mobiele platform van Microsoft of wellicht een eigen variant. Voor de Nederlandse zakelijk markt zien we dat drie systemen kort bij elkaar in de buurt liggen. Het aandeel van Android-toestellen is inmiddels aardig in de buurt gekomen van Apple en RIM.
Android vs. Windows Phone 7
In 2011 bedroeg het aandeel Android nog 4 procent van de geïnventariseerde smartphones. In twaalf maanden is dat aandeel gegroeid tot ruim 21 procent van de smartphones. Voor een belangrijk deel is dat succes terug te voeren naar Samsung. Naast het vlaggenschip de Galaxy S wordt het leeuwendeel van de Samsung-toestellen uitgerust met Android. Ook de meeste high-end toestellen van HTC krijgen overwegend Android als besturingssysteem. Het aandeel van Windows Phone 7 steeg in de afgelopen twaalf maanden van ongeveer 1 procent in 2011 naar 8 procent nu. Hiervoor zijn verantwoordelijk Nokia, dat zijn lot nadrukkelijk heeft verbonden aan het Microsoft-platform, maar ook de andere fabrikanten zoals Samsung, HTC, LG of Sony (Ericsson), die de keuze voor toestellen op basis van het Microsoft-platform bieden. Hoewel de strijd nog niet voorbij is, hebben Apple en de fabrikanten die voor Android kiezen een flinke slag geslagen in de voorbije periode.
Opvallend is het verschil dat Computer Profile ziet tussen de Nederlandse zakelijke markt en de markt in België en Luxemburg. In België en Luxemburg heeft RIM nog steeds de helft van de smartphonemarkt in handen. Voor zowel Apple, Android en Windows Phone 7 ligt het aandeel bij onze zuiderburen, gebaseerd op circa 1600 interviews, nog duidelijk lager dan in Nederland.