E-commerce-toepassingen zijn big-business en ze zijn essentieel voor de bedrijfsvoering. De verwachtingen van uptime en performance zijn daarmee evenredig hoog. En dat terwijl er rondom een e-commerce-website ook veel luxeproblemen te bedenken zijn. Denk hierbij aan het effect van een e-mailcampagne, een televisiereclame of een hype op Facebook. Er zijn veel potentiële oorzaken van een hoge belasting op de website, verwacht of onverwacht, maar gelukkig kan die belasting vaak worden weggeleid. Hiervoor kan een specifieke toepassing in de cloud gebouwd worden, terwijl de huidige omgeving gewoon op ‘ijzer’ draait. Een voorbeeld hiervan is een veilingwebsite in de cloud, die prima kan draaien naast een traditionele e-commerce-website. In cloud-termen noemen we dit ook wel een hybride model.
Voor de belasting van een website zijn er vier modellen die de keuze voor een cloud-oplossing bepalen. Het gaat hierbij vooral over de frequentie waarin de belasting optreedt en de voorspelbaarheid ervan. Deze modellen zijn het aan-en-uitscenario, voorspelbare-piekbelastingscenario, onvoorspelbare piekbelasting en het snelle groeiscenario.
Bij de bouw van nieuwe websites wordt inmiddels, met bovenstaande modellen in het hoofd, expliciet de afweging gemaakt of de oplossing wel of niet met cloud-technologie wordt gebouwd. Het zal niet lang meer duren of die afweging wordt zelfs andersom gemaakt: zijn er redenen om de website niet met cloud-technologie te bouwen. Maar vooralsnog zijn er meer bestaande oplossingen die lokaal (on-premises) staan en waarvoor migratie naar de cloud nog niet een heel actueel onderwerp is. Maar wat te doen als er toch performance killers worden voorzien? Voor die situaties is het interessant om een cloud-oplossing naast de huidige website te zetten. In een dergelijk hybride model kan de nieuwe website het verkeer afvangen dat hoort bij een specifiek ´luxeprobleem´ en blijft de bestaande website gewoon doen wat hij al jaren doet.
Cloud-oplossingen voor digital marketing
In diverse segmenten zijn verschillende voorbeelden te bedenken van een dergelijk hybride model. In het segment van ‘digital marketing' is een calamiteitenwebsite een typisch voorbeeld van een website die bestaat vanwege een mogelijke (onvoorspelbare) piekbelasting. Van specifieke websites die op rampen zijn gericht is dit zelfs het bestaansrecht. In tijden zonder ramp zal er slechts weinig bezoek op de website zijn, maar indien er een ramp gebeurt des te meer.
Een ander voorbeeld van een calamiteitenscenario betreft iets minder dramatische rampen bij een nutsbedrijf. Neem een waterleidingbedrijf waarvan de website, naast het opgeven van meterstanden, een rustig bestaan leidt. Totdat een hoofdwaterleiding springt en veel mensen uit de getroffen buurt (en dat kan een groot gebied zijn) bruin water of zelfs helemaal geen water hebben. Op dat moment is de website van het waterbedrijf een heel belangrijk hulpmiddel om in contact te blijven met klanten. Een aparte website in de cloud kan veel specifiekere informatie geven en kan bovendien beter worden afgestemd op de grote hoeveelheid bezoekers. Op de corporate website kunnen klanten buiten het rampgebied nog steeds de meterstanden doorgeven.
De oplossingen op het gebied van web
Ook bij webshops komen veel voorspelbare en onvoorspelbare pieken in het verkeer voor. Die kunnen optreden na bijvoorbeeld een succesvolle marketingcampagne via e-mail, een kortingsactie of een folder die verspreid is. Iedere marketeer hoopt natuurlijk op een merkbare stijging van het aantal bezoekers na een tweewekelijkse nieuwsbrief, maar de website is daar niet altijd op berekend. En bij e-commerce-websites zijn scale-out scenario´s duur en ingrijpend qua licenties en hardware.
De cloud is in theorie een krachtig platform voor e-commerce. Helaas zijn high-end platformen voor volwaardige e-commerce-oplossingen nog nauwelijks voor de cloud aanwezig. Natuurlijk kunnen bestaande pakketten op virtual machines worden gehost in de cloud, maar dat is zeker nog niet het gewenste scenario. Voor de korte termijn komen ook hiervoor de hybride oplossingen in aanmerking. De reguliere business wordt in dat geval traditioneel gehost en de actie-webshops worden apart in de cloud gezet. Een goed voorbeeld daarvan is een veilingwebsite.
Veilingen
Er zijn natuurlijk al heel veel online veilingen. De mogelijkheden om via veilingsites vakanties, diners, toegangskaarten of elektronica te kopen zijn legio. Veel van die websites draaien langdurig en verkopen permanent producten (soms van derden). Voorbeelden hiervan zijn iBOOD, MyCom en vakantieveilingen.nl. Soms wordt er eenvoudigweg voor vaste lage prijzen verkocht en dan er is dus eigenlijk geen sprake van een variabele prijsvoering op basis van (openbare) biedingen zoals bij een veiling.
Een veiling als performance killer
Een veiling heeft als website een heel specifiek kenmerk: de informatie op de pagina moet heel actueel zijn. Bij een opbodveiling is dit nog betrekkelijk eenvoudig, maar bij een afslagveiling is het cruciaal. Iemand die op een afslagveiling actief is, heeft een actueel overzicht nodig over de prijs, de voorraad en de resterende looptijd. Indien de informatie (al is het maar in een enkele browser) niet actueel is dan kan het zijn dat iemand een artikel mist of dat hij een artikel krijgt toegewezen voor een prijs die hem onbekend voorkomt. Vertrouwen is online van groot belang en bij een veiling wordt dat vertrouwen mede bepaald door het actuele inzicht in de status van de veiling.
En dat is wel een groot verschil met een informatie-gerichte website, omdat op dergelijke websites relatief statische pagina´s worden getoond. De pagina wordt op de server opgebouwd en eenmalig naar de browser gestuurd. Indien honderd bezoekers tegelijk naar de pagina kijken heeft de server niets te doen. Op die manier kunnen veel gelijktijdige bezoekers worden bediend, aangezien ze nooit allemaal op exact hetzelfde moment de pagina opvragen.
Bij een veilingwebsite moet meer gebeuren, zeker bij afslag. De tijd, voorraad en prijs moeten in dat geval immers actueel worden gehouden. Indien honderd bezoekers naar de pagina kijken, moet de server honderd browsers actueel houden en daar is hij dus druk mee bezig. Dit vergt specifieke inspanning op het gebied van architectuur en infrastructuur. De applicatie moet dermate slim worden gebouwd, dat de actuele informatie wel zichtbaar is zonder dat dit de servers al te zeer belast.
Tijdelijk een veiling ernaast
Soms is het ook voor een ‘gewone' webwinkel handig om zo nu en dan artikelen in een veiling te verkopen. Dat is namelijk een mooi verkoopkanaal voor restvoorraad, retouren of schadeartikelen. Dat kan dan een ´aan-en-uit-scenario´ zijn, met de mogelijkheid om een hoge belasting aan te kunnen in het geval van een actieve veiling. In de cloud kunnen producten geveild worden met een passend kostenmodel: geen veiling, geen kosten. Op elk moment kan een kortlopende veiling worden gestart naast de huidige website. Door de veiling op een aparte omgeving te draaien hebben bovendien de andere websites geen last van de activiteiten op de veilingwebsite.
Een cloud-oplossing vraagt om een ander afrekenmodel. Flexibel omgaan met omgevingen is alleen zinvol als het kostmodel daar ook bij past. Voor een high performance web-oplossing heeft Macaw een veilingwebsite gemaakt met BCC als showcase. Bij deze veilingwebsite wordt niet meer betaald per Windows Azure-omgeving, database of bandbreedte maar gewoon per geveild artikel. Met een dergelijk afrekenmodel voor de website wordt het opeens wel heel gemakkelijk om een businesscase te maken voor een actiematige veiling.
Tot Slot
Een hybride model geeft een grote mate van flexibiliteit. De bestaande applicaties kunnen nog blijven zoals ze zijn, maar nieuwe websites komen erbij in de cloud. Voor specifieke onderwerpen kunnen standaard applicaties worden gebouwd en geleverd. Een voorbeeld daarvan is onze veilingwebsite. Deze standaard toepassing kan gemakkelijk naast de bestaande e-commerce oplossing worden geplaatst en kan het beoogde succes makkelijk aan. En dan is een veiling altijd veel leuker dan bijvoorbeeld een magazijn met moeilijk verkoopbare goederen en het levert zeker meer op.