Het Franse communicatieconcern Publicis wil de beursgenoteerde websitebouwer en digitale marketeer Lost Boys International (LBI) uit Amsterdam overnemen. Publicis biedt 2,85 euro per aandeel, wat neerkomt op een transactiewaarde van ongeveer 416 miljoen euro. Het Franse concern zegt inmiddels zo'n 70 procent van het aandelenbelang over te kunnen nemen. Het zal de komende dagen uitstaande aandelen gaan opkopen. Bij LBI werken 2200 mensen, verspreid over zestien landen. De omzet in boekjaar 2011 lag op 196,6 miljoen euro.
De afgelopen jaren nam Publicis Groupe al webbedrijven over als Digitas, Razorfish en Rosetta. Het wil met de overname van LBI zijn inkomsten uit digitale activiteiten verhogen tot zo'n 35 procent.
Mede-oprichter Michiel Mol, inmiddels toegetreden tot de raad van commissarissen, reageerde verheugd op de beoogde overname. Hij startte Lost Boys samen met medestudenten Kees Kousemaker en Jan-Pieter Melchior in 1993 vanuit zijn studentenkamer in Leiden.
Het websitebureau werd tijdens de internethype een hip begrip in Nederland. Programmeurs kregen in plaats van een leaseauto een rode Kronan-fiets. Nadat de internetzeepbel uit elkaar spatte, moest ook Lost Boys geherstructureerd worden. Na een reeks strategische overnames, waaronder Icon Media Lab en FramFab, wist het bedrijf uit te groeien tot een internationaal opererend internetmarktingbedrijf.