UWV is op z'n zachtst gezegd 'not amused' met de berichtgeving van ict-leverancier KPN dat het de twintigduizend werkplekken van de uitkeringsinstantie naar de cloud gaat brengen. UWV is op dit moment in een verkennende fase en onderzoekt welke mogelijkheden het heeft voor het werkplekbeheer. 'KPN moet beter informeren en moet dit gaan nuanceren', aldus woordvoerder Wessel Agterhof. 'Het is veel te vroeg om ons als voorbeeld te gebruiken.'
KPN kondigde onlangs groots zijn nieuwe Nederlandse cloud CloudNL aan. Als eerste klant werd UWV opgevoerd. KPN beheert de komende vijf en een half jaar de werkplekken van UWV, maar of dit via de cloud wordt, is allerminst zeker. 'We laten ons graag informeren over de mogelijkheden, maar we zijn er echt nog niet uit', aldus de UWV-woordvoerder. 'Cloud is nog slechts een idee, waar we op zich niet vies van zijn. We moeten echter nog wel overtuigd worden. Belangrijkste aspect hierin is de veiligheid.'
Het lijkt er dus op dat KPN voor zijn beurt heeft gesproken. Agterhof: 'Cloud is op dit moment nog een stap te ver voor ons. Ik begrijp dat KPN het graag zo zou willen, maar wij zijn nog niet zo ver. We zijn net de aanbestedingsprocedure voorbij en zo'n beslissing wordt vervolgens echt niet zo snel genomen. Hier trekken we minimaal een jaar voor uit.'
KPN: Niet goed afgestemd
KPN laat in een reactie weten dat UWV inderdaad nog niet de beslissing heeft genomen om over te stappen op CloudNL. 'Het ligt inderdaad iets anders dan we in onze eerdere berichtgeving lieten weten', aldus een woordvoerder. ‘Dit is niet goed op elkaar afgestemd. KPN is voor UWV bezig om te bekijken hoe we de samenwerking vorm kunnen geven. Er is een wens uitgesproken om twintigduizend werkplekken te voorzien van de CloudNL-dienst. Echter, deze beslissing is nog niet genomen.'
Begin september 2012 zei chief information officer (cio) Frans Haverkamp nog tegen Computable dat het voor cloud-dienstverlening te vroeg is. Hij wacht liever eerst af hoe die trend zich de komende jaren ontwikkelt vanuit het oogpunt van beveiliging en beschikbaarheid. Wel wil hij alvast ervaring opdoen met het naar de cloud brengen van een aantal ondersteunende systemen, zoals urenverantwoording. Of het werkplekbeheer ook naar de cloud gaat, is volgens Wessel Agterhof in dit stadium nog niet zeker.
Kunnen we stoppen met hosted exchange en/of hosted sharepoint “cloud” oplossingen te noemen?
Ik zou als ik het UWV was eerst maar eens een zorgvuldige inschatting maken van de privacy risico’s voor hun klanten
Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is in hoeverre in dit soort oplossingen op toetsbare manier functionaliteiten verwerkt zijn die bijvoorbeeld de betrouwbaarheid en authenticiteit van de digitale documenten en andere gegevens kunnen ondersteunen.
Deze functionaliteiten zijn te vinden in standaarden als ISO 16175, Moreq2010, de eigen Nederlandse norm NEN 2082.
@Henk, als je het afneemt via het internet dan is het toch uit de cloud? Ofwel dan is het toch een SaaS of Cloud oplossing?
Of bedoel je dat hosted exchange en/of hosted sharepoint door KPN niet gebaseerd is op cloud computing?
Of is het in de basis niet opgezet zoals GMail en Google Apps en bedoel je dat? Ofwel welk punt probeer je te maken?
Dit is gewoon een blunder die uiteindelijk wel de bekendheid van de dienst een flinke boost gegeven heeft. Wat ik graag zou willen weten of dit een geplande blunder is, of dat dit echt een domme fout is geweest.
Het geeft wel aan dat ook UWV de mogelijkheden van cloud computing bekijkt, en dat is op zich al weer interessant!
@Henri, goede opmerkingen! ben ook benieuwd naar de antwoorden.
UVW heeft veeeeeel geld. Stelt harde eisen aan alles. Daarnaast gaan de vacatures van UWV uitsluitend via via. Bovendien er is geen ene controle over deze instantie.
Het begint weer afrekentijd te worden bij KPN en dus moest er zonodig iemand scoren…
@Henri.
Cloud is niet meer dan een modewoord. Wij hebben al 7 jaar onze netwerkomgeving in Datacenters staan en niets meer op de vestigingen staan. Dat heet tegenwoordig private cloud. Dus in feite is er niets nieuws onder de zon. Oude wijn in nieuwe zakken.
Ik word getriggerd door deze zin:
“We zijn net de aanbestedingsprocedure voorbij en zo’n beslissing wordt vervolgens echt niet zo snel genomen. Hier trekken we minimaal een jaar voor uit.”
Goh hoe veel vergaderingen en memo’s waar minimaal dubbel modaal managers en andere zich belangrijk voelende clowns bij betrokken zijn moeten hier over gaan? Ergens is er structureel iets heel erg mis binnen het UWV.
Mijn verwachting is dan ook, dat met dergelijke trage besluitvormings, het project vertraging op vertraging oploopt, de kosten pan uit rijzen en het project uiteindelijk door beide partijen als een mislukking wordt gezien…
En later maar roepen dat ze niet snappen dat het project mislukt is, dat ze het ook niet hebben zien aankomen en dat met de andere partij niet samengewerkt kon worden ergo de schuldige is.
Cloud is inderdaad wel een modewoord, iets wat altijd handig is als je weer omzet wilt gaan genereren. Oepsssttt!. Cloud is echter een container begrip aan het worden, dus meer dan alleen een datacenter…tegenwoordig hebben wij al kreten als PAAS, SAAS, MAAS, een ding is zeker voor mij wordt het steeds meer “WAAS-ig” en als het zo doorgaat, gaat heel Nederland straks nog “RAAS-kallen”.
Als wij nou eens stoppen met al die kretologie en mooie woorden en gewoon eens goede dingen gaan doen met ICT, dan helpen wij de mensen echt (bruikbaar) en valt er nog steeds een hoop geld te verdienen (aan beheer) en krijgt de klant ook een beetje beter gevoel bij het woordje “klantbinding”.
V.w.b. veiligheid zit het overigens bij de meeste cloud leveranciers wel goed, maar het is wel van belang om hierover goed over na te denken, met name het data vraagstuk…bij verlies…dan wel ontbinding…etc…maar zoals altijd zijn het de belangen die zorgen voor de drijfrichting..en daardoor zijn er nog steeds velen bedrijvig…vroeger noemde ze dat master/slave in ICT…..