‘Haga vernieuwt’ is de naam van een veelomvattende vernieuwingsslag die wordt doorgevoerd binnen het Haagse Haga ziekenhuis. Het ziekenhuis wordt lichter, kleurrijker en huiselijker en de wens van de patiënt staat centraal. Het plan behelst drie onderdelen: betere zorg, beter gebouw en beter werken. Het laatste onderdeel krijgt onder andere vorm in de centrale opslag van digitale informatie en flexibele werkplekken.
Marktwerking is al lang geen vies woord meer binnen de zorg. Het is de uitdaging uitstekende zorg te combineren met een aangename omgeving waarin cliënten zich prettig voelen. Het HagaZiekenhuis baseert zich dan ook op Planetree, een vernieuwende manier van zorgen waarbij de patiënt centraal staat. Dit zorgconcept richt zich vooral op de menselijke kant van de zorg, zoals een vriendelijke bejegening, veel service en keuzevrijheid. Kortom: op dat wat de patiënt wil. Ict speelt hierin een cruciale rol.
Zorg 2.0: de cliënt centraal
Het HagaZiekenhuis behoort met vierduizend medewerkers tot één van de grootste algemene ziekenhuizen van Nederland en is het grootste van de regio Haaglanden. Het is ontstaan uit drie Haagse ziekenhuizen: het Ziekenhuis Leyenburg, het Rode Kruis Ziekenhuis en het Juliana Kinderziekenhuis. Het ziekenhuis beschikt over vrijwel alle specialismen en werkt op drie locaties en twee buitenpoliklinieken. Om te kunnen voldoen aan de hoge kwaliteitseisen die het HagaZiekenhuis zichzelf oplegt, is ict een onmisbare factor. Zowel in de ondersteunende als in de primaire zorgprocessen is ict niet meer weg te denken. 'Het is zelfs zo belangrijk geworden binnen de zorg dat het 100 procent perfect geregeld moet zijn', vindt manager ict Raymond van den Berg.
In het kader van ‘Haga vernieuwt' pakt de organisatie ook de complete ict aan. De infrastructuur, bekabeling, wan, glasvezel en het interne en externe datacenter zijn compleet vernieuwd. Ook de telefonie, service, storage en werkplekken zijn aangepakt. Daarbij is het de bedoeling om de specialist naar de cliënt toe te brengen. Van den Berg: 'Dat was tot voor kort nog omgekeerd, maar met het oog op ‘de cliënt centraal' hebben we voor deze nieuwe manier van werken gekozen. Dankzij de pc aan het bed kunnen medewerkers gegevens naast de patiënt intypen, bijvoorbeeld in het elektronisch verpleegkundig dossier, en kan de patiënt meekijken als hij dat wil. De patiëntgegevens zijn altijd actueel en inzichtelijk. Ook beschikken de medewerkers over een draadloze telefoon. Zo zijn ze goed bereikbaar, zowel voor elkaar als voor de patiënten. Deze manier van werken betekent overigens wel dat je de middenlaag van je ict perfect op orde moet hebben; foto's en documenten zijn digitaal opgeslagen in ons enterprise contentmanagentsysteem en zijn eenvoudig te ontsluiten in het elektronisch verpleegkundig dossier.'
Virtuele werkplekken
'In tegenstelling tot het verleden is de ziekenhuisomgeving dynamisch geworden. Daarbij is het de taak van onze afdeling om zorgverleners te faciliteren. Dat komt vooral neer op snel en veilig toegang verlenen tot informatie, op elk moment en op verschillende devices. Zelfs op persoonlijke devices want byod (bring your own device) is actueel bij ons. Om dit voor elkaar te krijgen hebben we gekozen voor het Camcube/werkplek-concept.' Hierbij faciliteert de onderliggende virtuele infrastructuur van de machinekamer de centrale virtuele desktop en applicatieomgevingen (workspaces).
Gebruikers hebben altijd en overal veilig toegang tot de eigen workspace. 'Zodra een gebruiker inlogt, verschijnt zijn desktop en alle persoonlijke instellingen, applicaties en telefonie-omgeving. Inloggen duurt niet langer dan tien à vijftien seconden en gaat heel makkelijk door een pas kort tegen de paslezer te houden. Zodra de werkplek wordt verlaten, kan deze eenvoudig worden afgesloten met een tikje tegen de paslezer. Aangekomen op een andere werkplek, kan weer snel ingelogd worden en treft de gebruiker zijn desktop aan zoals hij deze op de andere werkplek verliet.'
Geen blabla
In de klassieke client/server ict-architectuur zijn gebruiker, desktop en applicaties sterk gebonden aan een fysieke persoonlijke pc-werkplek. Geen wenselijke situatie voor een dynamische, zorgverlenende instelling omdat het de mobiliteit en flexibiliteit van de medewerkers sterk beperkt. Bovendien leidt het tot inefficiency in beheer en resources van de ict. Van den Berg: 'Wij zaten in de uitzonderlijke situatie dat we vrijwel alles vanaf scratch konden opbouwen. Te beginnen met een stevig fundament in de vorm van een vernieuwd datacenter en degelijke storage-oplossingen. Op basis hiervan ga je naar de gebruiker toe werken. Dat hebben we samen met Cam gedaan. We hebben met diverse partijen gesproken, maar met Cam klikte het gewoon. Geen blabla, dure pakken of dikke leasebakken, maar gewone mensen met verstand van zaken en passie voor het vak. Ook het Camcube/werkplek-concept en de onderliggende theorie spraken ons aan. De keuze was dan ook snel gemaakt.'
Systeembeheer 2.0
'De uitrol van het project verliep voorspoedig, mede doordat we een externe dedicated projectleider hebben ingeschakeld. Er is door Cam een proof of concept gemaakt, gevolg door een pilot en de uitrol naar drie afdelingen. Een traject van ruim een jaar waarin we intensief hebben samengewerkt met de specialisten van Cam. Gedurende het traject hebben we steeds nauwkeurig in de gaten gehouden of de performance-eisen werden gehaald. Denk bijvoorbeeld aan snel kunnen inloggen en wisselen van werkplek. Meten is weten was daarbij ons devies! Alle beloftes zijn ingelost, de planningen zijn gehaald en we hebben nauwelijks problemen gehad. Ook over de nazorg zijn we erg tevreden. Cam heeft ons onder andere laten zien hoe belangrijk het is om gebruikers serieus te nemen. Je gezicht ter plekke laten zien dus en veel praten met de gebruikers. Ook hebben we ervoor gekozen om het beheer van onze ict-omgeving op basis van co-sourcing te doen met Cam.'
'Daarnaast verzorgt Cam he technisch beheer voor de Isala Klinieken. De ict is gewoon te groot en te belangrijk geworden om het volledige beheer zelf te doen. Voor ons is het bovendien geen corebusiness en voor Cam wel. Wij voelen ons heel prettig in onze nieuwe rol. Systeembeheer 2.0 noemen we dat; wij hebben zelf de regie in handen en kunnen terugvallen op de specialisten van Cam. Dat geeft veel rust en extra tijd om nog meer te focussen op het klantcontact. Wij zijn zo tevreden, dat we op dit moment het systeem zelf ook uitrollen naar andere afdelingen.'