Axient beloont iedereen die een ict-professional bij de bemiddelaar aandraagt met vijfhonderd euro. Op deze wijze hoopt Axient voor zijn klanten de ict-arbeidsmarkt aan de aanbodkant van professionals weer in beweging te krijgen en latent zoekende ict'ers te activeren. Door deze tipgeldbeloning denkt Axient een win-win-situatie te creëren voor vraag en aanbod, voor ict-werkgever en -werknemer.
In diverse sectoren kampt men met een tekort aan ict-professionals, zoals (cybercrime)specialisten bij de overheid, waar onder andere bij het UWV en in de zorg grote projecten op stapel staan. Daarnaast kampt bijna een vijfde van de ict-bedrijven met een groeiend personeelstekort, met name op het gebied van nieuwe technologieën zoals de ontwikkeling van mobiele apps, virtuele werkplekken en cloud computing. Sectorbreed is er op ict-gebied nu een tekort aan personeel van 15 procent en verwacht men over twee jaar 17 procent tekort. Indien de recessie aanhoudt, verwacht men in 2016 een tekort van 6300 hoger opgeleide ict-professionals en 11.000 indien de economie weer aantrekt.
Klap op vuurpijl
'Het tekort is onder andere een gevolg van de mismatch tussen opleiding, kennis en ervaring en de in de markt gevraagde expertise', zegt Dirk Jan Walma, senior consultant bij Axient. 'Tevens is er sinds jaren een structureel tekort aan afstuderende ict-studenten vanuit hbo's en universiteiten. Vorig jaar kwamen er 3580 informaticastudenten van het hbo en 1622 van de universiteiten. In totaal dus 5202, waaronder naar schatting slechts vierhonderd software ontwikkelaars. Ook blijft men door de economische onzekerheid zitten waar men zit en kiest men deels voor de (schijn)veiligheid van een 'vast' dienstverband bij de huidige werkgever. Als klap op de vuurpijl worden we geconfronteerd met een toenemende vergrijzing. Kortom, een beperkte instroom, een belemmerende doorstroom en een versnelde uitstroom van ict'ers op de arbeidsmarkt. Resultaat is een actueel, acuut en toenemend gebrek aan ict-personeel.'
Om toch enige instroom aan ict-specialisten te genereren, doen werkgevers er alles aan om op creatieve en ludieke wijze personeel te werven. Betaald solliciteren (per minuut), solliciteren op een racecircuit waarbij je een slipcursus gratis wordt aangeboden, inschakelen van externe recruiters en headhunters en de toenemende werving via social media zijn daar voorbeelden van. Ook verstrekken diverse werkgevers, zoals Axient, aanbrengbonussen voor het aandragen van nieuwe ict-collega's.
Nieuwe manier van werven, kost dat? Is het goedkoper als inICT.nl 500€ is niet eens zoveel. Of is dit een reclame artikel waar dik voor betaald wordt maar dat niet is vermeld?
@mauwerd, 21-09-2012 19:12
Klink wat wrang, maar is wel waar. (Zelf ben ik ook al een jaar of 15 als contracter actief op SAP gebied). Grappig is dat recruiters zich nu ook “Recruiting consultants” gaan noemen, zoals Dirk-Jan hierboven. Alsof recruiting een skillset vereist ..
Wacht eens effe, ik krijg 500 EYPO voor elke van die 10000 ontslagen werknemers die ik even naar Axient stuur ?
Ik ga aan de slag, dan kan ik eind deze week even bij de Jaguar dealer binnen wandelen.
toch wel raar dat bijna alle grote ICT-leveranciers momenteel met massa-ontslagen bezig zijn, zal wel weer het korte termijn denken zijn van beursgenoteerde bedrijven
Wel typisch dat vooral detacherings-, wervings- en selectiebureaus klagen over de slechte arbeidsmarkt.
Als de markt nu echt zo goed is, waarom zou ik dan nog gebruik willen maken van deze aasgieren? Ik bedoel, ik weet wat ik kan, ik weet wat ik waard ben, dus als het bedrijfsleven zit te springen om mijn expertise (althans, dat is wat deze bureau’s mij proberen te doen geloven) kan ik net zo goed zelf lang het bedrijfsleven gaan (hé, noemen ze dat niet ZZP’er)?
Even simpel rekensommetje:
– mijn “tarief” is een ton per jaar
– detacheerder etc. vragen 1.5 ton per jaar aan het bedrijfsleven (die dat nog betalen ook)
– als ZZP’er verhuur ik met voor 1.25 ton per jaar. Kost het bedrijfsleven €25k minder, en ik houdt €25k meer over per jaar
Het enige wat je moet hebben is de moed om ZZP’er te worden.
En ja, je loopt wat meer risico als ZZP’er in moeilijke tijden, maar laten we wel wezen: ook bij de “mensenschuivers” vlieg je er uit als het economisch echt zwaar wordt.
@Pavake
ook dat er uit vliegen valt wel mee:
bied je capaciteit, dan klopt dat vliegen wel, maar
biedt je kennis, die verder gaat dan wat er bij de klant gebeurt dan gaat dat niet zo snel, omdat die kennis direct de business van de klant beïnvloedt.
In slechte tijden heeft een klant tenslotte een bezuinigingsplan nodig, en in goede tijden een strategisch plan om het geld weer effectief uit te geven.
@PaVaKe
Vergeet niet dat de “aasgieren” vaak de mensen opleiden tot ZZP-er. Op het moment dat een schoolverlater de arbeidsmarkt opkomt, zal hij/zij niet snel als ZZP-er aan het werk komen. Hij heeft dan een “aasgier” nodig om expertise op te bouwen via opleidingen en ervaring op projecten. Menig ZZP-er dankt zijn goed lonend ZZP-schap aan de kans die hij/zij bij die “aasgier” heeft gekregen om zichzelf te ontwikkelen.
Mischien ben ik (ondanks mijn niet zo hoge leeftijd) van oude stempel maar vroegah kreeg je gewoon ergens een baan waar je ervaring op deed.
Tegenwoordig mag je al blij zijn als je een baan vind, ook al heeft die totaal geen raakvlak met je opleiding of competenties.
Over het opdoen van ervaring hoeven we het ook al niet meer te hebben, iedereen houd zich tegenwoordig met het zelfde bezig.
Ik ken jochies van twaalf die webservers beheren en bij de gemiddelde hoster zal het kennisniveau nauwelijks hoger liggen.
Lang leve Plesk, Cpannel, DirectAdmin en hoe die ranzige rommel verder ook moge heten.