Leverancier van groupware-oplossingen Mindjet voegt al zijn producten samen tot één cloud-dienst dat als SaaS wordt aangeboden: Mindjet. Daarmee hanteert het bedrijf dezelfde naam voor het product als voor de organisatie. Gevolg is wel dat daarmee de Mindjet-producten MindManager, Mobile en Connect (SP) gaan verdwijnen. Dit worden tools in de nieuwe softwaredienst, waarin de web-, desktop-, mobiele en on-premise-oplossingen samenkomen.
In 2011 heeft Mindjet verschillende nieuwe producten op de markt gebracht waarbij het de softwareleverancier opviel dat klanten vaak meerdere producten van het bedrijf afnamen. 'Dan kan je beter één centraal punt creëren waar mensen prettiger kunnen werken', zegt Hilary de Rover, de Noord-Europese salesmanager van Mindjet. 'We blijven ons richten op het visualiseren van informatie, maar hebben onze producten samengevoegd om onze klanten beter te bedienen.'
All-in-one-oplossing
Mindjet inventariseerde de wensen van gebruikers en heeft vervolgens verschillende actiepunten opgesteld. Daarbij draaide alles om het toegang creëren en het simpeler maken. De Rover: 'Daarom komen we met een all-in-one-oplossing waar alles in zit. In deze software zitten al onze producten als features. We werken nu echter met één oplossing en één prijs. Via deze cloud-oplossing op basis van SaaS hebben gebruikers alle documenten in één folder. Eigenlijk geven we toegang tot alles.'
De radicale wijzigingen in het portfolio hebben uiteraard ook gevolgen voor de klanten. Mindjet heeft de afgelopen tijd met alle klanten gesprekken gevoerd om de nieuwe manier van leveren te bespreken. 'Over het algemeen wordt het zeer positief ontvangen', vervolgt De Rover. 'Bestaande klanten hebben natuurlijk al een investering in Mindjet gedaan en daarom blijven zij gewoon eigenaar van die licenties. Wij bieden hen de nieuwe dienst via ons nieuwe subscription-model aan en als ze het niks vinden, dan kunnen ze teruggaan naar de eerdere softwarelicentie. Wel krijgen ze dan de betere versie van de software. Voor deze periode trekken we minimaal een jaar uit.'
Flexibiliteit
Met de aanpassingen in het portfolio zegt Mindjet in te spelen op verschillende trends en de toekomst. De Rover: 'De markt wil niet dat de fabrikant bepaalt, maar wil flexibiliteit. Gebruikers zitten met pijnpunten, zoals buiten de deur werken, en die los je niet voor hen op. Wel kan je hun pijn verzachten door hen beter te faciliteren. Daarom maken we ons portfolio transparanter zodat zij effectiever en efficiënter kunnen werken en productiever worden.'