Verandering is de enige constante in het bedrijfsleven. En iedereen weet dat er niets moeilijker is dan doorlopend in te spelen op verandering. Dat kost tijd, geld en moeite. Zeker in de technologiesector waar verandering de norm is, is het altijd een race tegen de klok geweest om optimaal gebruik te blijven maken van de nieuwe mogelijkheden die technologie ondernemers biedt. Maar die race is beëindigd met de introductie van cloud computing.
Toen de cloud nog niet bestond stonden de softwareontwikkelaars meestal aan het roer. Zij bepaalden de koers; afnemers moesten maar afwachten wanneer een nieuwe update beschikbaar kwam. Maar het gebeurde ook dat afnemers tevreden waren met de software die ze hadden, waardoor ze de producenten dwongen verouderde versies van hun product in de lucht te houden. Maar met de introductie van de cloud lijken deze belemmeringen verdwenen. Gelukkig maar, voor zowel de ontwikkelaars als de afnemers. Want met de cloud is technologie altijd beschikbaar, in zeer korte tijd inzetbaar, aanpasbaar en schaalbaar.
Werken in de cloud zorgt ervoor dat ontwikkelaars en afnemers doorlopend met elkaar kunnen communiceren. Gebruikers leveren ‘live’ informatie aan de ontwikkelaars die zo hun product kunnen aanpassen aan wensen van de afnemers. Doordat gebruikers altijd werken met de nieuwste updates van de software die ze afnemen – de cloud maakt het immers mogelijk software aan te passen en direct ter beschikking van gebruikers te stellen – hoeven de ontwikkelaars zich niet meer druk te maken over het in de lucht houden van verouderde programma’s. En kunnen ze zich dus volledig concentreren op het innoveren van hun producten. Bovendien biedt het distributiemodel van de cloud eindeloze schaalbaarheid. Vooral voor snelgroeiende (of krimpende) bedrijven en voor bedrijven met veel thuiswerkers is die schaalbaarheid een belangrijk voordeel van de cloud.
Een belangrijke succesfactor van cloud computing is ‘instant satisfaction’. Waar voorheen tekortkomingen in software werden ‘gerepareerd’ met patches die gebruikers zelf moesten activeren, worden die nu automatisch verwerkt in nieuwe updates die gebruikers ongemerkt consumeren als ze gebruikmaken van de cloud. Verder kunnen ontwikkelaars actief aan de slag met verbeteringen en uitbreiding van mogelijkheden van hun software, omdat ze precies kunnen monitoren waar gebruikers problemen ondervinden of beperkt worden in hun mogelijkheden. De ontwikkelingscycli van nieuwe software volgen elkaar steeds sneller op, afhankelijk van de reacties van gebruikers. Gevolg is dat ontwikkelaars meer tevreden klanten krijgen, want er kan proactief worden ingespeeld op veranderende marktbehoeften.
Waar it voorheen een ‘enabler’ van de business was, is cloud computing een katalysator voor productvernieuwing en het verkorten van de time-to-market. Immers, klanten die dagelijks – al dan niet actief – feedback geven op de hen aangeboden software zorgen ervoor dat die software zodanig wordt aangepast dat ze meegroeit met de ontwikkeling van de business. En die verandering is bovendien zodanig geleidelijk, dat de gebruikers ervan zonder aanvullende cursussen en navenant tijdverlies mee kunnen blijven werken. Daarnaast winnen bedrijven tijd omdat omvangrijke installatie- en implementatieprocessen van nieuwe softwareprogramma’s achterwege kunnen blijven. En als veranderingen toch niet zo goed uitpakken, zijn ze ook weer eenvoudig terug te draaien.
Tenslotte kan een bedrijf, zich veel meer dan voorheen, concentreren op verdere verbetering van de kwaliteit van zijn it-infrastructuur. Er zijn namelijk geen complexe investeringsbeslissingen meer te nemen. Traditioneel was de keuze voor nieuwe software tegelijkertijd een belangrijke investeringsbeslissing. Die keuze was dan ook vaak kapitaalgedreven. Met de cloud is die beslissing vooral een operationele afweging, omdat software op abonnementsbasis kan worden afgenomen, naar behoefte. De organisatie kan zich concentreren op de aanschaf van de software die het beste past bij de wensen van gebruikers en de marktomstandigheden van zijn onderneming. En vervolgens op de verdere vervolmaking van de tools waarmee hij zijn medewerkers laat werken.
De cloud biedt voordelen voor zowel gebruikers als ontwikkelaars. Het enige, maar belangrijke ‘zorgenkindje’ bij gebruikers, is het veiligheidsaspect. De ongrijpbaarheid van de cloud – 'Waar is al mijn data opgeslagen, wie kunnen er allemaal bij?' – weerhoudt twijfelaars er nog van om nu al in de wolken te geraken over de bijkans onbegrensde mogelijkheden van de cloud. Maar ook de continuïteit van de leverancier en ook het risico van de dienst afgesloten te worden, vormen nog een rem op de acceptatie van cloud computing. Het zal duidelijk zijn dat deze kritische succesfactoren – samen te vatten in ‘vertrouwen’ – voor de aanbieders van cloud computing prioriteit nummer één zijn. Zo kan een goede sla al voor een doorbraak in dat vertrouwen zorgen.
Samengevat komt het gebruik van de cloud de snellere adoptie van producten ten goede en versnelt het de time to market. De gebruiksvriendelijkheid – intiütiever – en de interactiemodelen worden aangepast naar de positieve online ervaringen die gebruikers bijvoorbeeld al hebben met Facebook of Twitter. Dat zorgt ervoor dat producten sneller worden omarmd en ‘sticky’ zijn: mensen gebruiken het en blijven terugkomen om het te gebruiken. Deze manier van werken verlaagt de drempel voor gebruikers: iedereen kan het gebruiken en iedereen begrijpt meteen wat het product te bieden heeft.
Niels, bedankt voor dit artikel, maar ondanks dat ik ook zeer enthousiast ben over cloud computing ben ik het op veel punten niet met je eens en behoeft het nogal wat nuancering.
Je trekt nogal wat conclusies die wat te kort door de bocht zijn, niet per se onwaar, maar te gewoon te kort. Zo zijn oplossingen gebaseerd op cloud of cloud computing niet zomaar gebruiksvriendelijker of intuïtiever. De browser -want daar praat je over- is gewoon een middel om HTML, Javascript, beeld, geluid en dergelijke te pushen. De techniek om dat op te wekken “cloud computing” of gewoon dingen over het internet (cloud) voegen daar niets aan toe. Prusters maken nog steeds prutswerk, de techniek lost dit absoluut niet op.
De rem is zeker niet alleen veiligheid, maar ook dat je huidige opgebouwde software en techniek om je bedrijfsprocessen te beheersen niet 1 op 1 te vertalen zijn naar oplossingen die functioneren op basis van cloud computing. Veel generieke tools zoals Yammer zijn een leuke toevoeging, maar doen *niets* met de primaire bedrijfsprocessen. Dat is gewoon complexe koek en cloud computing doet daar voorlopig niets mee.
Daarnaast gebruik je cloud en cloud computing door elkaar terwijl dit technische gezien erg verschillend zijn. Cloud is gewoon een synoniem voor internet en cloud computing is een verregaande vorm van automatisering die het mogelijk maakt om servers samen te laten werken om bronnen op te wekken (rekenkracht, geheugen en data).
Iedere complexe applicatie zal uiteindelijk leiden tot het niet zo snel achter elkaar releasen en geloof me, eventjes terugrollen gaat voor een Yammer update wellicht wel, maar bedrijfssoftware is behoorlijk wat complexer met afhankelijkheden. Je verhaal gaat vooral op voor generieke tools zoals Yammer.
“Zo kan een goede sla al voor een doorbraak in dat vertrouwen zorgen.”– Nou nee dus. Windows Azure heeft een SLA die 99.5 beschikbaarheid beloofd. Als dit niet gehaald wordt krijg je compensatie. Maar als jouw business 100.00 euro aan orders mist wordt dit echt niet vergoed! Je houdt gewoon de risico’s en een SLA zal dit niet verhelpen.
Je zin uit het intro slaat echt alles “Maar die race is beëindigd met de introductie van cloud computing.”
Door dit te schrijven bereik je precies het omgekeerde wat je wilt bereiken, door dit soort onzin wordt het vertrouwen in cloud computing *minder* omdat het marketing praat is.
Cloud computing lost geen problemen op, het is een middel waardoor je mogelijk op basis van zelfbediening een enorme schaalgrootte kan realiseren, of wat een platform kan zijn waarmee je heel snel functionaliteit kan bouwen die op grootte schaal toepasbaar is. Functioneel voegt het in principe niets toe.
De browser is een mooie generieke applicatie waarop sites en webbased software dan draaien die platform onafhankelijk is. Met de browser hoef je software niet steeds te installeren en te updaten.
Ik word te lang van stof, maar dit wilde ik even kwijt. Cloud computing wordt nog steeds slecht begrepen, zo blijkt.
Goed artikel!
@Henri Zonder in te gaan op het technische vraagstuk van cloud computing, ben ik benieuwd welke tools je onder ‘generieke tools’ schaart en waarin hun tekortkoming op de primaire bedrijfsprocessen zich uit.
Generieke tools bedoel ik tools die in de basis voor iedereen hetzelfde werken zoals E-mail, Facebook, Yammer (wat ik overigens een heel goed product vind), Dropbox, of bijvoorbeeld de standaard inrichting van SalesForce.
De tools zelf hebben an sich geen tekortkomingen in wat ze moeten doen, alleen vervullen zijn vaak niet het primaire proces van een bedrijf en worden ze gebruikt in de secundaire processen.
Tools die wel het primaire proces aansturen zijn een stuk complexer. Tijdens een orderstroom van een webwinkel wil je niet even de back-office een update geven.
Cloud computing is geen wondermiddel dat ineens allemaal problemen voor je oplost, als je het wel zo gaat verkopen vertraag je alleen maar de acceptatie ervan.
Dank voor je antwoord, Henri.
In al mijn enthousiasme over de mogelijkheden van cloudtools pikte ik meteen de sturende en ondersteunende processen ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Bedrijfsproces ) mee in mijn redenering. Die processen, waarin een belangrijk deel het bedenken en totstandkomen van unieke producten en diensten is, kunnen juist heel goed vormgegeven worden in bepaalde tools.
Maar eens dus dat primaire processen niet door generieke cloudtools worden vervuld 😉