Ik zie in de dagelijkse praktijk veel vacatures voor functioneel beheerders voorbij komen. Sommige zijn aardig helder & duidelijk, anderen totaal niet. Het lijkt er zelfs op dat sommige vacatures zijn opgesteld door mensen die totaal geen kaas gegeten hebben van dit vakgebied. Vandaar hier een cursus 'Functioneel beheer vacatures voor dummies'. Ik vind het namelijk belangrijk om functioneel beheerders echt op de juiste plek te laten landen.
Tip 1: Vacaturetitel
Een van de belangrijkste onderdelen van een vacature is de vacaturetitel. Er zijn in de loop van de tijd veel varianten verschenen. Een bloemlezing uit recente vacatures die uit meer dan 80 procent functioneel beheer activiteiten bestaan (waarbij BiSL als referentie is gebruikt): Functioneel Applicatiebeheerder, Assistent IT Service Management, Senior applicatiebeheerder SAP, informatieanalist, Informatiemanager en Business Information Manager. Feit is dat een functioneel beheerder primair vanuit het proces denkt, en niet vanuit een systeem of applicatie. Ik ben er dan ook van overtuigd dat men met titels als Functioneel Beheerder Financieel of Informatiemanager Marketing meer goed passende cv’s zal ontvangen.
Tip 2: Applicatiekennis
In negen van de tien vacatures voor functioneel beheerders zie ik nog steeds specifieke applicatiekennis als harde eis worden gesteld. Dit is echt jammer! Hiermee worden goede kandidaten ten onrechte bij de selectie aan de kant geschoven. Als functioneel beheerder heb je namelijk voornamelijk kennis van één of meer bedrijfsprocessen. Een functioneel beheerder met bijvoorbeeld financiële proceskennis kan prima uit de voeten zonder specifieke applicatiekennis van Exact, AccountView, Unit4, Coda of Afas. Deze applicaties zijn per slot van rekening allemaal gebouwd op basis van de processen die ze moeten ondersteunen. Ze bevatten allemaal functionaliteiten als het grootboek, afletteren, facturatie, kruisposten en rapportages. Dat bij de ene applicatie de knop rechts staat in plaats van links, is absoluut geen belemmering voor de functioneel beheerder om zijn werk te kunnen doen. Uiteraard kan specifieke applicatiekennis wel heel duidelijk als een pré worden ingeschaald.
Tip 3: Opleiding
Ook het opleidingsniveau wordt vaak gezet op minimaal hbo of zelfs wo. Ik snap de gedachte hierachter wel, maar veel echt goede functioneel beheerders hebben zich met name in de praktijk bewezen en op die manier zichzelf een ruim hbo-niveau eigen gemaakt. Ze hebben dus niet altijd een hbo- of wo-papiertje maar zijn wel erg goed in hun vak. Het zou zonde zijn als deze goede kandidaten niet worden meegenomen in de selectie. Ik heb zelf ervaren dat een functioneel beheerder zonder hbo-papiertje, terwijl dat door de opdrachtgever wel geëist werd, uiteindelijk na onze bemiddeling toch is aangenomen en op dit moment meer dan prima functioneert.
Tip 4: Certificaten
BiSL, ITIL, Prince II, TMAP en ASL worden regelmatig genoemd als noodzakelijke certificaten. Ik kan me voorstellen dat een organisatie de eis stelt, daarentegen is een harde eis van één of meer behaalde certificaten een gemiste kans. Er zijn voldoende kandidaten beschikbaar die het certificaat nooit hebben gehaald maar wel stevige ervaring hebben met de onderliggende kennis en de praktische toepassing ervan. Dus een harde eis op certificaten? Kan, maar weet dat je hiermee goede kandidaten uitsluit.
Tip 5: Softskills
Ik zie weinig tot geen vacatures waar wordt gerept over de softskills die de betreffende functioneel beheerder zou moeten hebben. De softskill-organisatiesensitiviteit bijvoorbeeld kom ik in slechts 1 procent van de gevallen tegen. Terwijl dit in mijn ogen één van de belangrijkste eigenschappen is van een functioneel beheerder. Een functioneel beheerder moet zich als persoon namelijk zo goed mogelijk in de organisatie kunnen bewegen. Dit is belangrijk omdat men met zowel it'ers als eindgebruikers en managers zal moeten schakelen. In deze gesprekken dient de functioneel beheerder altijd zijn voelsprieten te gebruiken om de diverse meningen, ideeën, doelstellingen, conflicten en verborgen agenda’s te signaleren en op de juiste manier hierop te reageren en acteren. Aanvullende softskills die ook belangrijk zijn voor een functioneel beheerder en vaak worden vergeten zijn empatisch vermogen (inlevingsvermogen), flexibel kunnen reageren en een rechte rug hebben ('nee' durven zeggen).
Al met al valt er veel te verbeteren aan de gemiddelde vacatureteksten voor functioneel beheerders. Ik hoop dan ook dat op basis van deze tips wel de juiste functioneel beheerders gevonden worden. Succes!
Op de website van de BSIL ASL foundation staat een mooie beschrijving van een functioneel beheerder. http://aslbislfoundation.org/nl/asl/best-practices/doc_download/197-bp001-rolbeschrijving-functioneel-beheerder
Als Martijn dit nu eens tot zich zou nemen en het artikel herschrijven, dan kom je een stuk verder dan discussies over opleiding en certificaten.
De rol beschrijft de verschillende taakgebieden:
– gebruiksbeheer
– wijzigingenbeheer
– functionaliteitenbeheer
– behoeftemanagement
BSIL, ASL en ITIL zijn werkprocessen binnen ICT dus die kennis e/o certificaten heb je sowieso nodig. Prince en Tmap heb je nodig voor projectmatig werken en kwaliteit management.
Dat functioneel beheer gekoppeld wordt aan applicaties of applicatie groepen lijkt mij logisch, je gaat immers niet iemand aanstellen die vanuit behoeftemanagement nieuwe functionaliteit bedenkt en dan vervolgens overgaat tot advisering van nieuwe pakketten. Het bestaande pakket is meestal het kader waarbinnen wordt gefunctioneerd.
Verder moeten de reageerders vaststellen dat Martijn een werving- en selectiebureau heeft en dus voor eigen parochie predikt.
ik lees een artikel over de veronderstelde ongrijpbaarheid van van een (sub)vakgebied, Functioneel Beheer. Misschien is het erg ingewikkeld, al merkte ik daar zelf nooit wat van.
Dan volgen 5 tips waarvan er 3 gaan over betrekkelijkheid inzien van applicatiekennis, opleiding en vakcertificaten. Het wordt afgesloten met de hoop dat op basis van deze tips wellicht wel de juiste functioneel beheerders gevonden worden..
Nou, tammetoon, stop maar met je HBO-ICT studie op eigen kosten. Das maar voor losers die niet na 10 jaar in bedrijf rondhangen, zich HBO niveau eigen hebben gemaakt. En directeur FucntioneelBeheerder.com heeft zelf meegemaakt dat iemand zonder HBO diploma na bemiddeling toch succesvol functioneerde.
Dit artikel geeft perfect aan hoe het selectieproces plaats vindt. Doe er je voordeel mee.
@Willem: ik ben 27 jaar in de ICT werkzaam. Heb slechts een MBO opleiding gevolgd. Ben echter wel in het bezit van een gezond stel hersens met bijbehorend hoog IQ. Mijn eerste werkgever wilde niet met HBO- of WO- ers werken. “Lastige mensen, die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben”. Jou opmerkingen hebben wat mij betreft wederom zijn gelijk aangetoond.
Het enige wat jouw opleiding aantoont is dat je een bepaald denk- en werk niveau aankunt. Bij iemand met een mindere opleiding is dit altijd afwachten.
Een rol als functioneel beheerder kan iedereen, met een gezond stel hersenen en de bereidheid om ontbrekende competenties eigen te maken, uitvoeren. Een HBO of WO opleiding is leuk, maar niet echt noodzakelijk.
Martijn, ik heb de neiging om te zeggen dat het een aardig artikel is.
Ware het niet dat wat je schrijft eigenlijk allemaal lang en breed bekend is.
Ik ben dan ook wel enigzinds verbaast over bovenstaande reacties.
Ik geef toe dat ik maar weinig mensen ken die zelfstandig hun kennis op een fatsoenlijk niveau hebben weten te krijgen maar ze zijn er wel.
Zelf heb ik een elektronica achtergrond, in mijn studie tijd bestond er niet eens een ICT opleiding. vreemd als dat een reden is om gediskwalificeerd te worden, of maakt een titel ongeacht waarin dat weer goed ?
Daarbij ik ben in het algemeen niet erg onder de indruk van hetgeen wat er tegenwoordig van het HBO vandaan komt. Ook daar te veel mensen voor de klas die zelf nooit enige diepgaande ervaring hebben opgebouwd.
Nee hoor, prima verhaal Martijn,
wederom mijn vraag wat gaan we er aan doen ?
@michel
Natuurlijk kan iedereen die intelligent is en, zoals jij zegt, “en de bereidheid om ontbrekende competenties eigen te maken, uitvoeren”. Maar op welke wijze kan een potentiele werkgever tijdens de sollicitatie dan ontdekken, als er geen opleiding gevolgd noch er enig certificaat gehaald is? Waarom zou een werkgever niet gewoon iemand met een afgerondde HBO/WO studie, en het bezit van relevante certificaten, eerder uitnodigen voor een gesprek dan iemand met een MBO opleiding en geen enkel certificaat? In de huidige markt is er genoeg aanbod.
Het is een leuke discussie maar de realiteit is dat je tegenwoordig zelf verantwoordelijk bent om je vakgebied bij te houden en dat aan te kunnen tonen. Anders wordt het heel moeilijk om door de eerste selectie heen te komen en haal je meestal het eerste gesprek niet eens.
@Willem, wellicht omdat inmiddels wel duidelijk is dat nog een opleiding en zeer zeker geen certificaat een garatie is voor deskundigheid van een kandidaat.
De meeste vakgenoten die wat meer kunnen dan een CDtje instaleren of dotnet poepen, komen iha uit een heel ander vakgebied.
Het omgekeerde komt natuurlijk ook teveel voor, lieden die denken dat ze ICT specialist zijn omdat ze thuis een computertje hebben staan.
Het bijhouden van kennis is zeker een punt. Voor mij is dat mijn bestaansrecht.
Helaas ken ik niet zo bijster veel lieden die zelfstandig werkelijk nieuwe kennis eigen maken.
(het instaleren van het nieuwste tiepprogrammaatje valt daar dus niet onder, een nieuwe programeertaal of diepgaande kennis van IP6 wellicht wel)
Nu ja. gelukkig weinig met deze problemen te maken.
@pascal
Het hebben van certificaten en opleiding geeft simpelweg meer garantie dat iemand over de juiste kwalificaties beschikt, dan iemand die ze niet heeft. Dan kan je wel de kwaliteit van certificeringen en het HBO/WO betwisten, echter het ontbreken van scholing duidt op een hoger risico dat iemand niet geschikt is.
Bij een sollicitatie procedure komen tegenwoordig al gauw tientallen brieven binnen en men gaat echt geen tientallen gesprekken voeren. Op basis van de CV’s zal daarom de eerste selectie gemaakt worden waarbij gekeken wordt naar het hebben van de juiste papieren en ervaring.
Zonder de juiste papieren kom je zeer moeilijk door deze eerste selectie heen. Dus toon aan dat je je vakgebied hebt bijgehouden en doe gewoon de examens. Dan kan je je daarna tijdens het eerste gesprek onderscheiden met uitstekende soft-skills en andere vaardigheden die je on-the-job geleerd hebt.
Het spijt me Willem,
Voor hetgeen jij voorsteld bestaat de vakterm ‘cv-schuiven’
Is een kandidaat ongeschikt omdat hij juist door zelf zijn vakkennis bij te houden aan deze kennis is gekomen ?
Certificaten en cursusen zijn er in het algemeen enkel voor die vakgebieden waarvan er al twaalf in een dozijn rondlopen (toegegeven daar is dan ook de grootste vraag naar).
Ik gaf al eens aan dat ik een elektronika en luchtvaart achtergrond heb.
Dat ik toevallig ook handig ben op het gebied van een heel scala aan al dan niet nice ICT specialisaties komt omdat ik mijn zaken bijhoud, niet omdat ik mij met CISCO en MCSE bezig houd. dan word ik toch echt liever bloemist (ik kan nog geen kaktus van een chrysant onderscheiden).
Willem zegt: “Op basis van de CV’s zal daarom de eerste selectie gemaakt worden waarbij gekeken wordt naar het hebben van de juiste papieren en ervaring.”
Ja, helaas in die volgorde, omdat dat lekker snel selecteert (het is mij in het recente verleden door diverse W&S bureaus bij navraag bevestigd dat ze zo werken). Ervaring komt op de tweede plaats. Je wilt niet weten hoeveel goede kandidaten hiermee in het archief zijn verdwenen. En dat alleen om de P&O’er, de recruiter of weet ik veel wie te beroerd was om er even goed voor te gaan zitten. Ik vermeld zelf bovenaan mijn CV mijn lidmaatschap van Mensa. Maar ja, de gemiddelde recruiter weet niet eens wat dat is en wat dat betekent. In de brief zetten heeft geen zin, want die lezen ze pas als de eerste selectie is gemaakt, juist… op basis van diploma’s.
De heersende diplomacultuur geeft Willem gelijk. Vraag is of je daar echt blij mee moet zijn.
Natuurlijk heeft Willen gelijk, zo is de wereld nu eenmaal.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ik mij daarbij neerleg.
@HK lidmaatschap van Mensa zal zeker een aantal mensen triggeren, maar zijn meestal mensen die in het zelfde schuitje zitten (ik zie dat althans niet als een zegen maar als een last).
Buiten die catagorie zal vermelding vaak zelfs averechts werken.
Helaas ook zo is de wereld.