Ik zie in de dagelijkse praktijk veel vacatures voor functioneel beheerders voorbij komen. Sommige zijn aardig helder & duidelijk, anderen totaal niet. Het lijkt er zelfs op dat sommige vacatures zijn opgesteld door mensen die totaal geen kaas gegeten hebben van dit vakgebied. Vandaar hier een cursus 'Functioneel beheer vacatures voor dummies'. Ik vind het namelijk belangrijk om functioneel beheerders echt op de juiste plek te laten landen.
Tip 1: Vacaturetitel
Een van de belangrijkste onderdelen van een vacature is de vacaturetitel. Er zijn in de loop van de tijd veel varianten verschenen. Een bloemlezing uit recente vacatures die uit meer dan 80 procent functioneel beheer activiteiten bestaan (waarbij BiSL als referentie is gebruikt): Functioneel Applicatiebeheerder, Assistent IT Service Management, Senior applicatiebeheerder SAP, informatieanalist, Informatiemanager en Business Information Manager. Feit is dat een functioneel beheerder primair vanuit het proces denkt, en niet vanuit een systeem of applicatie. Ik ben er dan ook van overtuigd dat men met titels als Functioneel Beheerder Financieel of Informatiemanager Marketing meer goed passende cv’s zal ontvangen.
Tip 2: Applicatiekennis
In negen van de tien vacatures voor functioneel beheerders zie ik nog steeds specifieke applicatiekennis als harde eis worden gesteld. Dit is echt jammer! Hiermee worden goede kandidaten ten onrechte bij de selectie aan de kant geschoven. Als functioneel beheerder heb je namelijk voornamelijk kennis van één of meer bedrijfsprocessen. Een functioneel beheerder met bijvoorbeeld financiële proceskennis kan prima uit de voeten zonder specifieke applicatiekennis van Exact, AccountView, Unit4, Coda of Afas. Deze applicaties zijn per slot van rekening allemaal gebouwd op basis van de processen die ze moeten ondersteunen. Ze bevatten allemaal functionaliteiten als het grootboek, afletteren, facturatie, kruisposten en rapportages. Dat bij de ene applicatie de knop rechts staat in plaats van links, is absoluut geen belemmering voor de functioneel beheerder om zijn werk te kunnen doen. Uiteraard kan specifieke applicatiekennis wel heel duidelijk als een pré worden ingeschaald.
Tip 3: Opleiding
Ook het opleidingsniveau wordt vaak gezet op minimaal hbo of zelfs wo. Ik snap de gedachte hierachter wel, maar veel echt goede functioneel beheerders hebben zich met name in de praktijk bewezen en op die manier zichzelf een ruim hbo-niveau eigen gemaakt. Ze hebben dus niet altijd een hbo- of wo-papiertje maar zijn wel erg goed in hun vak. Het zou zonde zijn als deze goede kandidaten niet worden meegenomen in de selectie. Ik heb zelf ervaren dat een functioneel beheerder zonder hbo-papiertje, terwijl dat door de opdrachtgever wel geëist werd, uiteindelijk na onze bemiddeling toch is aangenomen en op dit moment meer dan prima functioneert.
Tip 4: Certificaten
BiSL, ITIL, Prince II, TMAP en ASL worden regelmatig genoemd als noodzakelijke certificaten. Ik kan me voorstellen dat een organisatie de eis stelt, daarentegen is een harde eis van één of meer behaalde certificaten een gemiste kans. Er zijn voldoende kandidaten beschikbaar die het certificaat nooit hebben gehaald maar wel stevige ervaring hebben met de onderliggende kennis en de praktische toepassing ervan. Dus een harde eis op certificaten? Kan, maar weet dat je hiermee goede kandidaten uitsluit.
Tip 5: Softskills
Ik zie weinig tot geen vacatures waar wordt gerept over de softskills die de betreffende functioneel beheerder zou moeten hebben. De softskill-organisatiesensitiviteit bijvoorbeeld kom ik in slechts 1 procent van de gevallen tegen. Terwijl dit in mijn ogen één van de belangrijkste eigenschappen is van een functioneel beheerder. Een functioneel beheerder moet zich als persoon namelijk zo goed mogelijk in de organisatie kunnen bewegen. Dit is belangrijk omdat men met zowel it'ers als eindgebruikers en managers zal moeten schakelen. In deze gesprekken dient de functioneel beheerder altijd zijn voelsprieten te gebruiken om de diverse meningen, ideeën, doelstellingen, conflicten en verborgen agenda’s te signaleren en op de juiste manier hierop te reageren en acteren. Aanvullende softskills die ook belangrijk zijn voor een functioneel beheerder en vaak worden vergeten zijn empatisch vermogen (inlevingsvermogen), flexibel kunnen reageren en een rechte rug hebben ('nee' durven zeggen).
Al met al valt er veel te verbeteren aan de gemiddelde vacatureteksten voor functioneel beheerders. Ik hoop dan ook dat op basis van deze tips wel de juiste functioneel beheerders gevonden worden. Succes!
Ik snap even niet waarom er nou zoveel ophef is hierover. Volgens mij heeft Martijn op veel vlakken gelijk, softskills zijn in dit vak ook veel belangrijker dan diploma’s. Daarnaast, het gaat altijd om het begrijpen van de behoefte van de business, degene die hier het best voor zijn uitgerust zijn vaak wel mensen die uit de business komen. Ik snap dat ik nu een hoop commentaar ga krijgen maar juist mensen met bijvoorbeeld een IT achtergrond hebben vaak te weinig feeling met de business om het echt goed te kunnen doorgronden. Dit wil niet zeggen dat het niet kan, er zullen ongetwijfeld genoeg uitzonderingen zijn maar grosso modo is dat wel zo. Daarnaast, natuurlijk is het fijn als mensen een universitair diploma hebben maar dat zegt helemaal niets over de softskills. Het betekent alleen dat ze waarschijnlijk sneller in een bepaalde behoefte kunnen voorzien zodra die geïdentificeerd is, maar niet dat ze snel de behoefte kunnen identificeren.
Beste Martijn,
Goed stuk en ik ben het dan ook volledig met je stellingen eens. Dat functioneel beheer na pakweg zo’n 15 jaar bestaan nog niet op de juiste manier geworteld is in veel organisaties verbaasd mij ook. Ik heb de afgelopen 13 jaar als FBer veel organisaties van binnen en buiten gezien en geconstateerd dat FB overal weer anders beleefd en uitgevoerd wordt. Op den duur ben ik mijn fundamentele kennis gaan uitbreiden met HBO bedrijfskundige informatica bij het NCOI. Ik vind het een waardevolle aanvulling voor een functioneel beheerder omdat hier veel bedrijfskundige fundamenten en processen aan de orde komen. Daarnaast is het een goede manier om ook de organisatorische kant van IT te leren kennen zodat je dit ook in de dagelijkse praktijk kunt gebruiken. Door deze studie kwam ik er ook achter dat ik als FBer een groot stuk informatieanalyse als een van mijn skilss voor mijn rekening neem. Echter helemaal tot diepgaande analyse ben ik nooit gegaan omdat ik ook mijn beperkingen ken en ook veel zaken door de juiste mensen met de juiste kennis moet laten uitpluizen.
Onlangs ben ik betrokken geraakt in een groot project bij een grote onderneming waar de agile-methode sinds kort is geintroduceerd. Spijtig genoeg heb ik moeten constateren dat niemand binnen het scrumteam de ins and outs van een FBer kent. Sterker nog, het werd gezien als een veredelde helpdeskfunctie. Vanwege deze voor het bedrijf nieuwe methode van werken moet ik mezelf opnieuw gaan orienteren wat betreft de rol in het scrumteam. Er wordt vanuit klantrollen gewerkt met userstories ala basis. Of de processen binnen de organisatie deze methode aankunnen trek ik inmiddels erg in twijfel. Ik mis een stuk analyse. Wat willen we en wat kunnen we. Iets waar FB vroeger vanuit zijn spin-functie de basis legde voor de ontwikkeling van geautomatiseerde systemen.
Ik sta achter Martijn in deze. En het ging hier volgens mij over het verbeteren van inhuur en vacatureteksten. Vele mensen willen hier hun mening uiten en terecht maar dat is nu juist het probleem..iedereen heeft hier een mening over. Maar alleen een ervaren FB-er weet wat hier speelt.