In april schreef ik de opinie 'Nearshoring of offshoring: aan u de keuze'. In een reactie op dit artikel ontving ik enkele vragen van Reza Sarshar van Inter Access. De vragen zijn interessant en ik beloofde er in een volgende opinie op terug te komen. Met dit artikel los ik de belofte in.
1. Wat is het nut van offshoring?
Er zijn veel voordelen voor bedrijven die offshore-middelen aanwerven. In hoeverre uw bedrijf deze voordelen geniet is afhankelijk van of u een eigen offshore kantoor opzet, werkt met een leverancier op basis van vaste prijzen/sla, toegewijde mensen inhuurt van een leverancier of dat u werkt met freelancers. Over het algemeen zijn de voordelen (mocht ik iets missen vul me alstublieft aan):
a. Innemende getalenteerde mensen (toegang tot een grote arbeidsmarkt).
b. Flexibiliteit in mensen aannemen (geen langdurige arbeidsovereenkomsten).
c. Het vermogen om uw bedrijf (en software) sneller te laten groeien.
d. Lagere kosten.
e. Een flexibele kostenstructuur.
f. Focus op kernactiviteiten.
2. Hoe pak je offshoring aan?
Deze vraag is moeilijk te beantwoorden in een kort artikel. Ik geloof dat de eerste fundamentele keuze is of u uw eigen offshore kantoor wilt opzetten of dat u wilt werken met een leverancier. Mijn ervaring leert dat het opzetten van een eigen kantoor werkt voor grote bedrijven maar de focus te veel wegneemt van de kernactiviteiten bij mkb's. Het werken met een leverancier die de juiste mensen heeft en u begeleidt in het leiden van mensen op afstand brengt u op de snelweg naar succes.
Zodra u uw basisopzet heeft gekozen zijn er vijf key succesfactoren:
a. Mensen: De belangrijkste factor in het opbouwen van een offshore samenwerking is het selecteren van de juiste mensen.
b. Proces: Alle mensen moeten op de hoogte zijn van het werkproces van het bedrijf.
c. Voorbereiding: Neem de tijd om alles goed voor te bereiden en doe niets overhaast.
d. Winst: Hou voortdurend in de gaten of de samenwerking resultaten oplevert.
e. Prestatie: Regelmatige evaluatie van de teamleden met betrekking tot aspecten als productiviteit en kwaliteit.
3. Wat is het effect van offshoring op uw business model?
Ik zal deze vraag beantwoorden vanuit het perspectief van mijn eigen specifieke klant: een internet of softwarebedrijf. De invloed op een aantal aspecten van het business model:
a. De manier van werken: Het is nodig dat mensen structuur, een proces en een manier van communicatie creëren die het werken met mensen op afstand ondersteunt. Er is meer structuur nodig dan wanneer er gewerkt wordt met mensen op dezelfde locatie. Dit heeft een positief effect op het hele bedrijf. Als voorbeeld noem ik een van onze nieuwe klanten, een internet projectbedrijf uit Nederland: Dit bedrijf was gewend om alle communicatie via email plaats te laten vinden. Op dit moment ontstaat er een behoefte om de regie te hebben over de vooruitgang van een project (die regie werd normaliter gedaan door middel van gesprekken op de gang). Voor dit doel zullen ze een online issue tracker gaan gebruiken. Als dit goed werkt zijn ze van plan deze tracker in al hun projecten te gebruiken en maken ze het systeem misschien zelfs toegankelijk voor hun klanten. Dat zal hun toegevoegde waarde voor hun klanten verhogen.
b. Snelheid van levering: U kunt meer mensen bij uw project betrekken wanneer dat noodzakelijk is waardoor producten en projecten vlugger gelanceerd worden.
c. Kostenstructuur: de kosten van programmeren nemen af wat leidt tot meer winst of een lagere prijs voor de uiteindelijke klant.
4. Wat zijn de valkuilen van offshoring?
Mijn ervaring leert dat alle valkuilen in twee groepen ingedeeld kunnen worden:
a. De verkeerde mensen in dienst nemen. Ik ben ervan overtuigd dat bedrijven de fout maken van het kijken naar offshoring vanuit het perspectief van een bedrijf: ze sturen een grote RFP (request for proposal) om te vragen hoeveel mensen er op het kantoor werken, van welke technologie ze kennis hebben, et cetera. Ook al dien je dit te weten wordt het werk uiteindelijk wel gedaan door mensen. U wilt de best mogelijke mensen inhuren dus u wilt inspraak hebben in wie er aan uw project werkt en u wilt daarmee direct kunnen communiceren.
b. Miscommunicatie. Aangenomen dat de mensen die voor u werken bekwaam zijn kunnen er nog steeds dingen misgaan als er fouten zitten in het communicatieproces. Het ontwikkelen van software is op zichzelf al uitdagend, voornamelijk omdat het moeilijk is om van tevoren te weten wat er precies ontwikkelt dient te worden. Als één persoon weet wat er gebouwd moet worden begrijpt de volgende dat misschien op een andere manier. Voeg aan deze complexiteit verschillende locaties, tijdzones, talen en culturen en u heeft een mix van factoren die de communicatie aantasten Ik heb hier eerder een artikel over geschreven.
5. Wat is de invloed van de wolk op offshoring?
Vorig jaar schreef ik hier een artikel over. Mijn algemene gedachte hierover is dat we altijd mensen nodig hebben om software te creëren. Natuurlijk zal er automatisering plaatsvinden; de wolk maakt software beschikbaar voor bedrijven op aanvraag, wanneer ze het nodig hebben. Toch zullen de systemen nog steeds gebouwd moeten worden en zullen er altijd bedrijven zijn die geloven dat ze een eigen systeem nodig hebben.
Wat ik mis (en geef me bronnen om mijn kennis aan te vullen) is een benchmark. Hoeveel projecten zijn succesvol/falen versus dit aantal in house. Wat zijn gebruikte budgetten offshore versus in house. Deze getallen afgezet per regio en gemiddelde prijs per ontwikkelaar per regio.
Dat zou enorm helpen om juiste beslissingen te nemen.
Daarnaast zijn de theoretische voordelen makkelijk op te te noemen. Maar interessanter is het om de nadelen en risico’s te benadrukken, ik zal er een paar noemen:
1) Bij het nut noem je Flexibiliteit in mensen aannemen, maar die flexibiliteit heeft als keerzijde dat als de getalenteerde mensen daar elders meer kunnen verdienen ze ook zo weer weg zijn. De retentie van opgebouwde (domein) kennis is dus laag, onzeker en is weinig controle op.
2) Als je naar goedkopere landen uitbesteed heb je ook met andere wetten te maken en wordt er vaak heel anders met intellectueel eigendom omgegaan, probeer dan maar eens je recht te halen.
3) Je ziet er heel erg dat goede mensen hun waarde gebruiken om snel te hoppen tussen organisaties om zo meer te kunnen verdienen. Niet alleen bedreigd dat de continuïteit, maar je ziet ook dat de uurprijzen eigenlijk behoorlijk snel toenemen. Ik heb geen exacte getallen, maar de laatste vijf jaar zijn de uurtarieven enorm gestegen in mijn beleving. Dit is weer een bedreiging voor de lange termijnplanning. En je ziet dus ook dat een laag uurtarief ervoor zorgt dat de goede mensen verdwijnen.
4) Hoe groter de schaal van uitbesteden hoe groter je zelf moet worden als counterpart van de offshore partner.
5) Je investeert in kennis die niet van jou is. Je hebt dan wel toegang tot talent en schaalvergroting, maar de kennis die opgedaan wordt komt niet terug op je balans.
Een aspect wat je niet belicht en welke ik wel uit mijn ervaring put is dat offshoring vaak pas echt iets oplevert als je met een hoge mate van standaardisatie werkt. Dus als je offshore partner vooral een leverancier is van standaard werk. Als je hierin faalt nemen de kosten enorm snel toe.
Als laatste een vergelijking met de ESB; Enterprise Service Bus. De theorie achter zo’n ESB is dat je data uit allerlei bronnen kunt putten en samenbrengen. De leercurve, snelle verandering, hoge aanschafprijs en dure kennis die nodig is maakt dat de ESB maar voor een hele selecte club grote voordelen oplevert. Een groot deel brandt er juist zijn vingers aan. En dat is ook wat ik zie met software ontwikkeling uitbesteden. De potentie is enorm maar vergt een bepaalde grootte en behendigheid die absoluut niet triviaal is.
Niettemin zijn er wel mogelijkheden om klein te beginnen en kennis op te doen zonder grote investeringen. Een voorbeeld hiervan is vworker.com (disclaimer: ik heb geen banden of belang in vworker.com)
Door de plaatsing van dit artikel merk ik op dat Computable de handschoen niet oppakt, die ik bij het vorige opinie artikel rond Outsourcen heb neergelegd?
In ieder geval heeft 1 van de Computable lezers wel gereageerd en ik quote een deel van zijn reactie even:
“There is a growing body of evidence that suggests teh actual cost of offshoring is significantly higher than a simple comparison of dollars per hour. Challanges with software and testing quality, required rework creating inefficiency in the software development process, additional effort because of time zone challanges, language and other communication issues, high turnover (up to 40% annually in some cases), and intellectual property ans security risks.”
Zoals te lezen is in het volgende Gartner rapport:
http://www.collaborative.com/uploads/file/Gartner Newsletter- The Onshoring of IT Services.pdf
Daarom nogmaals een verzoek aan Computable en haar lezers: Laten we nu eens fair en square alle voor- en nadelen rond Outsourcing bediscussieren en niet alleen de opinie pagina laten volstromen door “experts” die voor eigen parochie aan het preken zijn.
Dat offshoring naar India goedkoper is, is een mythe. De uur tarieven zijn inderdaad lager. De totale kostenn helemaal niet. Reden is de slechte productiviteit, moeizame communicatie, de vele management lagen in India, de noodzaak voor continue micro detail afstemming, Indiaas personeel dat zeer snel weer van baan verandert. Allemaal met als gevolg lage kwaliteit en hoge kosten.
Op zich is dit niet nieuw, het is al jaren bekend. Onderzoeken van Gartner toonde dit in het verleden al aan.
Veel consultancy bedrijven weten offshoring erg goed te verkopen. Maar uiteindelijk merken ze pas veel later de echte nadelen.
Het hier genoemde “projecten die sneller gaan”, in werkelijkheid niet. Tenzij je daar een dure SLA voor hebt afgesloten.
Naast de lage kwaliteit, hogere kosten verdwijnt ook veel waardevolle kennis uit de organisatie. En de kosten om die terug te krijgen zijn zeer hoog.
Offshoring naar India heeft zijn beste tijd gehad, en het is tijd voor betere oplossingen.
Deze meneer kan alleen maar reclameverhalen schrijven….
Een groot bedrijf als Ford Motor Company gaat weer banen terughalen, dus een wat meer objectieve kijk op Outsourcing zou niet gek zijn.
Ford to Bring Back More Union Jobs (WallStreet journal)
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704017904575409102242036706.html
Hugo,
Ik mis een andere maar zeer belangrijke aspect:
Wat is de impact van outsourcing op de mensen in het bedrijf/klant zelf?
En hoe kan je daar het beste mee omgaan zowel vanuit opdrachtgever als opdrachtnemer gedacht.
En hierbij inderdaad maar eens een oproep aan computable om eens op zoek te gaan naar daadwerkelijke ervaringen zowel positief als negatief.
Persoonlijk denk ik dat Co-sourcing, het nieuwe outsourcing is en van beide variante de positieve aspecten naar boven brengt.
De parameters Prijs, Kwaliteit en tijd worden zo optimaal benut.
In de automatiseringsgids van 27 september schrijf ik daar een stuk over.